شماره ۳۱۱۴ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
صفحه را ببند
پیام‌های مقامات بین‌المللی و سران کشورها خطاب به منتخب ملت ایران
اشتیاق همکاری با ایران برای پیشبرد صلح و رفاه در منطقه و جهان

 برخی مقامات بین‌المللی نیز در پیام‌های جداگانه خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری منتخب، انتخاب وی به عنوان منتخب ملت ایران را تبریک گفتند.
سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان، طی پیامی با تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که انتخاب پزشکیان مظهر اعتماد قوی ملت ایران به وی است. آقای پزشکیان یک شخصیت هوشمند، توانمند و سیاستمدار مردم‌دوست است.
آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان، نیز با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه مشتاق همکاری با ایران برای پیشبرد صلح و رفاه منطقه است، خاطرنشان کرد: پاکستان و ایران دارای روابط برادرانه‌ای هستند و این روابط تحت ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بیش از پیش تقویت خواهد شد.
سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، موفقیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این تجربه دموکراتیک، را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تبریک گفت.
نخست‌وزیر پاکستان، شهباز شریف، به مناسبت اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که مشتاقانه آماده همکاری برای تقویت روابط دوجانبه است.
در پیام وی آمده است؛ «به برادرم، دکتر مسعود پزشکیان، برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران صمیمانه‌ترین تبریکات را می‌گویم. این پیام را شریف صادر کرد.»
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، در پیامی، ریاست جمهوری مسعود پزشکیان در ایران را تبریک گفت.
رئیس‌جمهور آذربایجان در پیام خود تاکید کرده است؛ من از شما دعوت می‌کنم به منظور تبادل‌نظر در مورد چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دوجانبه به آذربایجان سفر کنید.
امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، با تبریک انتخاب پزشکیان در پیامی با اشاره به اشتراکات تاریخی،‌ فرهنگی و تمدنی ایران و تاجیکستان نوشت: من تداوم گفت‌وگوهای سطح بالا را ابزار مهمی برای پیشبرد این روند و پاسخگویی به منافع ملی تاجیکستان و ایران می‌دانم. در همین راستا، از شما دعوت می‌کنم در اولین فرصت مناسب به تاجیکستان سفر کنید.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، طی پیامی، انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران را به ملت و دولت ایران تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت و کامیابی کرد.
او همچنین گفت که با هم برای تقویت روابط راهبردی بین دو کشور و گشودن افق‌های امیدوارکننده جدید برای همکاری بین دو کشور تلاش خواهیم کرد و مقاومت، مسیر مشترکی خواهد بود که در دفاع از عزت و منافع ملت‌های دو کشور، در آن گام خواهیم گذاشت.
کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، انتخاب مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس‌جمهور ایران تبریک گفت.
پوتین ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها با ایران در همه زمینه‌ها، ازجمله «به نفع بهبود امنیت منطقه»، افزایش یابد.
عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق با انتشار پیامی در صفحه خود در پلتفرم ایکس نوشت: موفقیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گوییم.
طبق گزارش خبرگزاری «واع»، وی افزود: ما همچنین  پیروزی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، در انتخابات را تبریک می‌گوییم و برای وی در وظایف کاری به منظور برآورده کردن خواسته‌های ملت ایران آرزوی توفیق و موفقیت می‌کنیم.
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، نیز در پیامی برای رئیس‌جمهور منتخب ایران آرزوی توفیق و موفقیت در وظایفش را کرد.
طبق گزارش خبرگزاری «واع»، وی همچنین بر عمق روابط میان تهران و بغداد و ضرورت تداوم همکاری میان ۲ کشور در بالاترین سطح ممکن و در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.
محسن المندلاوی، رئیس موقت پارلمان عراق، نیز در پیامی تاکید کرد: ما موفقیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گوییم.
وی افزود: ما همچنین این پیروزی را به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، تبریک می‌گوییم.
پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی در پیام‌های جداگانه پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.
پادشاه عربستان تاکید کرد: به مناسبت پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، صمیمانه تبریک و آرزوی موفقیت برای شما داریم. ما مشتاق ادامه توسعه روابط میان دو کشور و ملت برادرمان و ادامه هماهنگی‌ها و مشورت‌ها به منظور ارتقای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.
هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان، نیز انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.
شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، هم در پیامی پیروزی رئیس‌جمهور منتخب ایران، مسعود پزشکیان، را تبریک گفت.
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نیز در پیام خود نوشت: برگزاری موفقیت‌آمیز رقابت انتخاباتی در شرایط سخت برای کشور شما، پیروزی بی‌قید و شرط ملت ایران است که همچنان با عزت و استواری مسیر توسعه مستقل را طی می‌کنند.در این پیام تبریک آمده است: نتایج رای‌گیری موید اقتدار بالای سیاسی شما و آزمون حمایت عمومی از مسیر رهبری کشور برای دفاع از منافع ملی ایران، ایجاد چشم‌انداز برای شهروندان و همکاری با کشورهای منطقه است.
وزارت امور خارجه ژاپن با تبریک پیروزی پزشکیان در دور دوم انتخابات گفت: برای تقویت مذاکرات با هدف بهبود روابط توکیو و تهران تلاش خواهد کرد.
وزارت امورخارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت.
در این بیانیه آمده است: ما برای ایران در دولت جدید آرزوی مسیری پر از شکوفایی و توسعه و کمک سازنده به ثبات منطقه داریم. ما مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر روابط دوستانه خود با ایران هستیم.
ایوان گیل، وزیر امورخارجه ونزوئلا، در بیانیه‌ای که در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، آورده است: ونزوئلا معتقد است که تصمیم اتخاذشده توسط ملت ایران به شکوفایی هر چه بیشتر این کشور و تثبیت آن به عنوان یک قدرت نوظهور جهان جدید چندقطبی، به دلیل نقش برجسته‌ای که در تحکیم  صلح و توسعه جهانی ایفا می‌کند، منجر خواهد شد.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، با صدور پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک و تهنیت گفت.
محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات، محمد بن راشد آل مکتوم، امیر دبی و منصور بن زاید آل نهیان، معاون رئیس امارات، در پیام‌های جداگانه به دکتر مسعود پزشکیان، پیروزی وی در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفتند.


تعداد بازدید :  27