شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
يك طرح اسپانیايي برای دانشجویان کم‌درآمد

دانشگاه‌های اسپانیا با ارایه طرحي موسوم به «پذیرش یک دانشجو» یک صندوق خیریه ملی تشكيل دادند که به کمک آن اشخاص داوطلب بتوانند به صورت محرمانه هزینه‌های تحصیلی دانشجویان خانواده‌های کم‌درآمد را تقبل کنند.
«آدلایدا دی لا کاله»، رئیس «دانشگاه مالاگا» و دبیرکل انجمن روسای دانشگاه اسپانیا درباره این برنامه مي‌گويد: به همان شیوه‌ای که افراد داوطلب می‌توانند در کشورهای جهان سوم، هزینه‌های کودکان نیازمند را تأمین کنند همچنین قادر خواهند بود که یک دانشجو را در اسپانیا برای تأمین هزینه‌های تحصیلی تحت سرپرستی خود قرار دهند.
این تصمیم اضطراری در شرایطی اتخاذ شده که آمارها نشان می‌دهد دست‌کم 30‌هزار دانشجو در آغاز ‌سال‌تحصیلی گذشته به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های زندگی خود در آستانه ترک تحصیل بودند.
محدودیت دسترسی دانشجویان به بودجه‌های دولتی علاوه‌بر موانع تحصیلی، خانواده‌های کم‌درآمد را به‌طورکلی با موانع مالی مواجه کرد به‌طوری‌که نرخ بیکاری جوانان در اسپانیا رکورد 56‌درصدی را نیز پشت‌سر گذاشته است.
از‌ سال 2010 میلادی، بودجه‌های دانشگاه‌های اسپانیا به‌عنوان بخشی از برنامه‌های «ریاضت اقتصادی» برای تقلیل ضربه‌های ناشی از کسری بودجه دولتی، 12.3‌درصد معادل 1.2‌میلیارد یورو کاهش یافت.
در عین حال به دنبال آغاز بحران اقتصادی اروپا، شهریه‌های تحصیلی بسته به مناطق مختلف اسپانیا 22 الی 92‌درصد افزایش یافت. دانشگاه‌های اسپانیا اعلام کردند که این صندوق حمایتی اضطراری برای کمک به دانشجویان در شرایط آشفته اقتصادی فعلی، راه‌اندازی شده تا دانشگاه‌ها بتوانند برای مدت بیشتری به نیازهای خود پاسخ بگویند.
در عین حال برخی از دانشگاه‌های این کشور هشدار دادند که نمی‌توان به این برنامه‌ها برای استحکام بیشتر نظام آموزشی اسپانیا دلخوش کرد. آنها تأکید کردند: واضح است که این طرح‌ها قادر به برقراری تعادل در هزینه‌های دانشگاه‌ها پس از کاهش عمیق بودجه‌های آنها نخواهند بود.


تعداد بازدید :  136