شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
روایتی از خودسوزی مرد افغان در اعتراض به تجاوز به نامزدش در افغانستان
من تنها بودم اما شما تنها نیستید!
همراه متن نامه‌ای که «فیروز» پیش از خودسوزی خطاب به هموطنانش نوشته است

طرح نو| حمیدرضا عظیمی| همین چند روز پیش خبر خودسوزی مردی در افغانستان، در اعتراض به خشونت علیه زنان کشورش، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. مردی 23 ساله به نام «فیروز» در این ماجرا، ترجیح داد مبارزه خود علیه خشونت را با اقدامی «جنون‌آمیز» همراه سازد، تا شاید بتواند توجه مجامع و محافل حقوق بشری یا دیگر نهادهای ذی‌مدخل در این موضوع را به این معضل جلب کند. «فیروز» در چهارراهی به نام «پشتونستان» در کابل اقدام به خودسوزی کرد. داستان فیروز از آنجا آغاز شد که چند تن از ماموران دولتی افغانستان با استفاده از خودروی
- مُتَر- دولتی دختر مورد علاقه او را ربودند و پس از تجاوز دسته‌جمعی، او را به حال خود رها کردند!
«دختر درحال رفتن به سوی دانشگاه بوده که خودروی سفید دولتی جلوی پای او ترمز می‌کند و او را می‌رباید. داد و فریاد دختر به جایی نمی‌رسد. ماموران پلیس که شاهد این ماجرا بودند، به جای برخورد با سرنشینان خودروی دولتی، به آنها سلام نظامی می‌دهند. دختر از ترس بیهوش می‌شود، چشم که باز می‌کند ...،  ماموران دولتی درحالی‌که دختر مریض بود، به او تجاوز می‌کنند...»
«فیروز» وقتی از آنچه بر سر همسر آینده‌اش آمده، مطلع شد، تصمیم گرفت در اعتراض به این جنایت و توجه دادن مردم کشورش و نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق خانواده و ... اقدام به خودسوزی کند. او قبل از اقدام خود نامه‌ای خطاب به مردم افغانستان نوشت و از مردان، زنان و همه شهروندان خواست تا برای مقابله با موج روزافزون خشونت علیه زنان در افغانستان، به پا خیزند تا دیگر در حق خواهر، دختر و همسر آنها چنین اقدامی صورت نگیرد. او در فرازی از نامه خود ضمن دعوت از همه شهروندان برای مبارزه علیه خشونت روزافزون علیه زنان کشورش نوشته است: «من در این مبارزه تنها بودم اما شما تنها نیستید...»
پس از این حادثه (مانند همه نقاط دنیا) مسئولان سعی در توجیه ماجرا کردند. «ظاهر ظاهر» رئیس تحقیقات جنایی وزارت امور داخله افغانستان، از ورود به موقع پلیس به این موضوع خبر داد و به منابع خبری گفت: روز شنبه (مصادف با 25 بهمن)، فردی می‌خواست خود را در چهارراه پشتونستان کابل به آتش بکشد که پلیس به موقع ورود کرد و از اقدام این جوان جلوگیری به عمل آورد. این درحالی است که تلویزیون خبری آریانانیوز با گزارش فرحناز فروتن، خبر از اقدام «فیروز» در بامداد روز واقعه داد و فوت او را در اثر شدت صدمات وارده، ساعت 5 بعدازظهر همان روز، گزارش کرد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ضمن واکنش، با محکومیت این رویداد (تجاوز به دختر افغان)، ناتوانی حکومت افغانستان را عامل اصلی ناامنی در این کشور اعلام کرد. «لطیفه سلطانی»، مسئول بخش کودکان و زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان در گفت‌وگو با تلویزیون آریانا (آریانانیوز) گفت:   مردم ناامید شده‌ و به آخر رسیده‌اند. آنها امیدوار بوده‌اند دولت وحدت ملی بتواند برای تأمین امنیت در این کشور کاری کند. کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان از دولت می‌خواهد به جد و هر چه زودتر، برای تأمین امنیت شهروندان افغانستان اقدام کند و به فرهنگ معافیت از مجازات در این کشور خاتمه دهد. طبق گزارش‌های رسیده از افغانستان، در این اواخر خشونت علیه زنان به شکل چشمگیری افزایش یافته است. یکی از بارزترین دلایل این امر به قول مسئولان و کارشناسان افغان، ناکارآمدی دولت و قانون در این کشور است.
«فیروز» مرد 23 ساله‌ای که جان خود را برای اعتراض به خشونت علیه زنان در کشورش از دست داد، قبل از اقدام به خودسوزی، نامه‌ای به مردم و شهروندان افغان نوشته است. او از مردمش خواست تا با انتشار این نامه فضایی به وجود آورند تا همه دربرابر خشونت گسترده علیه زنان در افغانستان به پا خیزند تا دیگر کسی شاهد نباشد که فردی خود را در ملأعام به آتش بکشد! متن نامه فیروز به شرح زیر است: 


تعداد بازدید :  309