شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
درباره فعالیت‌های گروه موسیقی گلاویژ در البرز
قلندران موسیقی

|  فرانك سفيدگري  |  

سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در حالی به کار خود پایان داد که بسیاری از ظرفیت‌های موجود موسیقی کشور فرصت حضور در آن را کسب نکردند. البته به خوبی قابل درک است که این جشنواره قابلیت به‌کارگیری تمامی هنرمندان عرصه موسیقی و گروه‌های هنری موجود را ندارد، لیکن عدم حضور گروه‌های موسیقی در این جشنواره به منزله کیفیت پایین و کم‌ توان بودن هنرمندان این عرصه نیست.
در جای‌جای ایران سرفراز، هنرمندان بسیاری با ارایه هنرمندانه آثار خود موجب جلب‌نظر مخاطبان می‌شوند و افق روشنی را برای هنر موسیقی ایرانی متصور می‌سازند.
امسال برای نخستین‌بار استان البرز میزبان بخش‌هایی از جشنواره سی ام موسیقی فجر بود و یکی از دلایل این اتفاق، حضور بسیاری از فعالان عرصه موسیقی کشور در استان البرز است.
هنرمندانی که همواره و در تمامی دوران‌ها با به‌کارگیری تمامی توان خود به رشد و اعتلای موسیقی کشور اهتمام ورزیده‌اند. گروه موسیقی گلاویژ یکی از شاخص‌ترین این گروه‌ها در موسیقی البرز است که با جدیت و تلاش اعضای جوان خود به خوبی توانسته در عرصه اجرای موسیقی، مسیر رشد و ترقی را بپیماید. برگزاری اجراهای مختلف در استان البرز و در سطح کشور، این گروه را به یکی از موفق‌ترین گروه‌های موسیقی البرز بدل ساخته است.
گروه گلاویژ آخرین‌بار در بهمن‌ماه امسال در سالن استاد سیروس صابر اداره کل ارشاد اسلامی البرز به روی صحنه رفت و به اجرایی هنرمندانه و درخور توجه پرداخت که با استقبال خوب موسیقی دوستان البرزی مواجه شد.
بهره‌گیری از برترین نوازندگان ادوار مختلف جشنواره‌های مهم موسیقی کشور، یکی از توانمندی‌های این گروه است که باعث شده گلاویژ جایگاه خود را در عرصه موسیقی استان البرز به ثبت برساند.
این گروه فعالیت خود را از‌ سال 86 و به سرپرستی بابک خضری آغاز کرده و تاکنون اجراهای موفق متعددی در استان‌های تهران و البرز داشته است. گلاویژ با استفاده از تركيبي از سازهاي سنتي و غربي به اجراي قطعاتي با موضوعات عرفاني و عاشقانه مي‌پردازد. اجرای کنسرت در افتتاحیه استان البرز در ورزشگاه انقلاب کرج، اجرای کنسرت در جشنواره کیش به نمایندگی استان تهران، اجرای کنسرت‌های متعدد در سازمان‌های مختلف، اجرای کنسرت  برای ارگان‌های دولتی در وزارت کشور، اجرای کنسرت برای معاونان عضو اکو در وزارت امور خارجه، اجرای افتتاحیه بیمارستان تیریتا، افتتاحیه ایستگاه مترو محمدشهر کرج و اجراهای متعدد دیگر، بخشی از کارنامه درخشان این گروه را تشکیل می‌دهد.
محسن و مجيد هموله؛ دو برادري كه خوانندگي براي گروه گلاويژ‌ را بر عهده دارند، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند»، ضمن اشاره به سوابق فعالیت هنری خود می‌گویند: متولد کرج هستيم و از 15سالگی به موسیقی اشتغال داريم و فعالیت حرفه‌ای خود را با گروه ونداد مهر آغاز کرده‌ايم. در این سال‌ها با چند گروه همکاری کرده‌ايم که بیشترین فعالیت را در گروه آیان2 به سرپرستی هژیر مهرافروز و گروه گلاویژ داشته‌ايم.  
برادران هموله، درخصوص تجربه اجرا در استان البرز می‌گویند:   در اجراهایی که تاکنون در استان البرز داشته‌ایم، مورد لطف و مهر همشهریان خوب کرجی و مردم هنردوست استان البرز قرار گرفته‌ایم و همواره حمایت آنها شامل حال ما شده است.
 محسن هموله ضمن اشاره به دغدغه‌ها و مشکلات پیش‌روی اجراهای هنری در استان می‌افزاید:  حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و شهرداری کرج تنها به در اختیار قرار دادن چند بیلبورد تبلیغاتي در سطح شهر محدود شده که نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای گروه‌های موسیقی استان باشد.
حمایت فرهنگ و ارشاد از گروه‌های موسیقی برای  مشارکت همه این گروه‌ها در برگزاری جشنواره‌های موسیقی، به‌خصوص جشنواره موسیقی فجر باعث رشد روزافزون این هنر در کشور خواهد شد.
در سطح استانی این توقع وجود دارد که اداره ارشاد اسلامی استان نسبت به معرفی و به‌‎کارگیری گروه‌های فعال عرصه موسیقی در ظرفیت‌های موجود استان و کشور اهتمام بیشتری صورت دهد. حمایت از گروه‌های بومی در مقابل گروه‌هایی که از تهران برای اجرا به البرز می‌آیند، موجب رشد روزافزون آنها خواهد شد.  
یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود در استان، سیمای استان البرز است که متاسفانه تاکنون استقبال چندانی از هنرمندان البرزی در زمینه موسیقی نکرده و به‌کارگیری هنرمندان کرجی را تنها به اجرای موسیقی با لهجه محلی محدود کرده است. این در حالی است که هنرمندان البرزی هنر خود را در تهران و سایر شهرستان‌ها ارایه می‌دهند و با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شوند، در حالی ‌که با حمایت سیمای استان البرز می‌توانند توان خود را در خدمت مردم استان به کار گیرند.   
همچنین میثم احمدی، نوازنده سازهای کوبه‌ای و پرکاشن گروه گلاویژ در خصوص سابقه همکاری با این گروه می‌گوید: گروه گلاویژ دارای هسته اصلی است که متشکل از مجید و محسن هموله و بابک خضری و میثم احمدی است که هرکدام از ما با گروه‌های مختلف همکاری داشته‌ایم  ولی فعالیت مشترک‌مان در گروه‌های ونداد مهر و آیان2 به سرپرستی هژیر مهرافروز و چند گروه با سبک‌های مختلف بوده است.
 تاکنون در فرم‌های پاپ و صوفی موزیک و موسیقی قلندری کارکرده‌ایم. موسیقی قلندری سبک خاصی از موسیقی، بر پایه موسیقی مقامی است که سازهای کوبه‌ای، بیشتر در آن دخیل هستند. آنچه که ما به اجرا می‌گذاریم، تلفیقی از موسیقی پاپ امروزی با موسیقی سنتی ایرانی بر پایه موسیقی مقامی است. بیشتر قطعاتی که تاکنون اجرا کرده‌ایم، ساخته استاد هژیر مهرافروز است. دوره‌های پیشرفته ریتم‌سازی و موسیقی ادواری و ریتم‌های ترکیبی و عصرجدید (نیو ایج) ازجمله کارهایی است که در خدمت  هژیر مهرافروز فراگرفته‌ایم و همیشه تحت حمایت وی بوده‌ایم.
در طول دوره فعالیت‌مان از وجود نوازندگان مختلف بهره گرفته‌ایم و در حال حاضر با گروهی از بهترین نوازندگان مثل افشین خلج و آرش احمدی و سایر دوستان همکاری می‌کنیم.  
وی درخصوص اجرا در استان البرز می‌گوید: تا کنون بسیاری از گروه‌های بزرگ موسیقی در کرج حاضر شده و به اجرای برنامه پرداخته‌اند که برخی با عدم موفقیت روبه‌رو شده‌اند و برخی گروه‌های موفق البرزی به دلیل عدم حمایت مسئولان این استان از اجرا در البرز خودداری می‌کنند.
در اختیار قراردادن سالن‌ها و مکان‌های مناسب اجرا با تعرفه‌های دولتی از سوی شهرداری و شورای شهر کرج ازجمله دغدغه‌های هنرمندان استان است که متاسفانه تاکنون فقط در حد حرف باقی مانده و عملا هیچ اتفاق موثری در این زمینه رخ نداده است.  حمایت سیمای البرز و رادیو البرز در زمینه‌های مختلف اطلاع‌رسانی  در زمان اجراها و استفاده از آثار موسیقی تولید شده توسط هنرمندان البرزی و به‌کارگیری اصحاب موسیقی در ساخت و تأمین برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از موقعیت‌هایی است که مسئولان شهری و استانی می‌توانند به وسیله آنها از هنرمندان البرزی حمایت کنند. 


تعداد بازدید :  340