شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
به تماشای گوزن ایرانی در دشت ناز بنشینید

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز میاندرود از‌ سال 1346 به‌ محل تکثیر گوزن زرد خالد‌ار‌ ایرانی تبدیل شده است.
حسین باقری در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به طبیعت و حیات‌وحش صرفا با مجوز سازمان محیط‌زیست می‌توانند به تماشای گوزن و پرندگان زیبا نظیر قرقاول و کبوتر بپردازند.
وی اظهار کرد: پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده، منطقه‌ای با 1000 هکتار مساحت، در 5 کیلومتری جنوب شرق میاندرود واقع شده و مسیر دسترسی آن از میاندرود تا سمسکنده است. پوشش گیاهی این پناهگاه از گونه‌های جنگلی و جلگه‌ای بوده و قسمتی از آن مانند دشت‌ناز به‌عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
باقری با اشاره به موقعیت جغرافیایی میاندرود گفت: میاندرود یکی از شهرستان‌های استان مازندران به مرکزیت شهر سورک است که از شمال به دریای خزر، از غرب به شهرستان ساری، از شرق به شهرستان نکا و از جنوب با جنگل ارتباط دارد. این شهرستان دارای 2 بخش به نام بخش مرکزی به مرکزیت شهر سورک و دارای 3 دهستان به نام‌های دهستان کوهدشت شرقی، دهستان میاندرود بزرگ و دهستان کوهدشت غربی و بخش گهرباران به مرکزیت روستای طبقده با 2 دهستان به نام‌های دهستان گهرباران شمالی و دهستان گهرباران جنوبی است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: میاندرود به لحاظ دارا بودن 3 مولفه نزدیکی به کوه، مجاورت جنگل و همسایگی با دریا از آب و هوایی مطلوب برخوردار است. شهرستان میاندرود دارای فرودگاه بین‌المللی دشت ناز و شرکت‌های بزرگ صنعتی نظیر نکاچوب و کشت و صنعت است.
وی ادامه داد: رجوع به منابع تاریخ‌نگار ایرانی همچون کتاب «کلیله و دمنه» و تاریخ‌نویسی یونانی همچون کتاب «تاریخ هرودوت» به خوبی روشنگر جایگاه و نقش میاندرود است.  باقری اظهار کرد: وجه تسمیه نام زیبای «میان دو رود» درحقیقت اشاره به موقعیت جغرافیایی کم‌نظیری این منطقه دارد. این منطقه میان دو رود «تجن» و «نکارود» قرار گرفته است.
وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی میاندرود، افزود: پناهگاه حیات وحش دشت ناز با 55 هکتار وسعت در 35 کیلو‌متری شمال‌شرق میاندرود قرار دارد. مسیر دسترسی آسفالته آن در 12 کیلومتری میاندرود به بهشهر در سه‌راهی اسلام‌آباد از جاده اصلی جدا شده و پس از طی مسافت 23 کیلومتر به مکان مذکور می‌رسد. فضای جنگلی جلگه‌ای آن از‌ سال 1346 به‌ محل تکثیر گوزن زرد خالد‌ار‌ ایرانی تبدیل شده است.
باقری اظهار کرد: از دیگر جاذبه‌های شهرستان می‌توان به دامنه‌های آرامش‌بخش کوه‌های البرز و نیز جنگل سرسبز میاندرود، منطقه نمونه گردشگری برکه و برج آرامگاهی امامزاده علی‌اکبر اوسا اشاره کرد.


تعداد بازدید :  126