شماره ۳۱۰۷ | ۱۴۰۳ شنبه ۹ تير
صفحه را ببند
اولین مناظره انتخاباتی آمریکا
نمایش ضعیف بایدن در مقابل حملات تند ترامپ

[راضیه زرگری-فرشته کیانی] نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا میان جو بایدن و دونالد ترامپ صحنه جدال‌های سیاسی، درگیری‌های لفظی، برچسب زنی و تمسخرهای کودکانه بود. جدال بایدن 81ساله و زیر فشار بیماری آلزایمر و حواس پرتی با ترامپ   78ساله صحنه‌های زننده‌ای در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ثبت رساند. ضعف در برابر ایران و اعتراف به کشته شدن سربازان آمریکایی در عین الاسد، تشبیه به یک گربه ولگرد به‌دلیل مفاسد اخلاقی و اقتصاد فروپاشیده ازجمله مواردی بود که بایدن خطاب به ترامپ عنوان کرد و در مقابل ترامپ با فلسطینی خواندن بایدن، ناتوانی او در کمک به اسرائیل و ضعف دولتش در برابر ایران و دور زدن تحریم‌ها، پاسخ‌های تندی به بایدن داد. مناظره‌ای که در آن گریزهایی به توان جسمی بایدن، گلف بازی ترامپ، دروغ بودن قد و وزن اعلام شده ترامپ! و تسلط جیل(همسر بایدن) بر تصمیمات جو بایدن نیز زده شد. در پایان، این مناظره نگرانی دموکرات‌ها از وضعیت بایدن را برانگیخت و موجی از انتقاد آمریکایی‌ها از افول دمکراسی آمریکایی با چنین کاندیداهایی را در شبکه‌های اجتماعی سبب شد. نگاهی به حواشی این مناظره و بازتاب آن خواهیم داشت:

نمایش ضعیف در مقابل دروغ‌های تکراری
«نمایش ضعیف بایدن و دروغ‌های تکراری ترامپ» تیتر سی.ان.ان در تحلیل نخستین مناظره انتخابات 2024آمریکاست که با محوریت مشکلات اقتصادی و سیاسی آمریکا برگزار شد. به نوشته سی ان ان، بایدن با حمله به ترامپ درباره مسائل اقتصادی گفت: «دولت ترامپ یک اقتصاد فروپاشیده را به من تحویل داد. ما شاهد نرخ بیکاری افسار گسیخته‌ای در زمان پایان دولت قبلی بودیم. دوره او سرشار از هرج و مرج بود.» ترامپ هم طبیعتا صحبت هایش را با حمله به دولت بایدن شروع کرد: «دوران من بهترین دوره اقتصادی بود. با این حال، با آمدن بایدن شرایط اقتصاد به هم ریخت و تورم به بدترین وضع خود رسید.»

انتقاد بایدن از ضعف ترامپ در برابر تهران
مبارزه با تروریسم دعوای بعدی دو نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری بود؛ سی.ان.ان افزود: «ترامپ برگ برنده عملکرد دولتش در مبارزه با تروریسم را کشتن سرکرده داعش خواند و از عملکردش در ترور [شهید] سلیمانی دفاع کرد. بایدن در پاسخ، ترامپ را به رفتار ضعیف در برابر تهران متهم کرد به‌گونه‌ای که وقتی ایران به پایگاه عین‌الاسد حمله کرد ترامپ واکنشی نشان نداده و تنها گفته است که چند سرباز سردرد گرفته‌اند! این در حالی است که ایران سبب کشتن نظامیان آمریکایی در این حمله شد.»

تنها یک نقطه اشتراک داشتند؛ حمایت تمام قد از اسرائیل
حمایت تمام قد از تل آویو و پایبند نشان دادن خود به صهیونیست‌ها، شاید پر رنگ‌ترین نقطه اشتراک دو نامزد انتخابات آمریکا در این مناظره بود. بایدن حماس را مقصر جنگ معرفی کرد و گفت: «این حماس است که اکنون نمی‌خواهد جنگ در غزه به پایان برسد. با این حال، تمرکز دولت من اکنون بر پایان منازعه است». ترامپ نیز همانند بایدن با متعهد دانستن خود به حمایت از رژیم صهیونیستی، گفت: «از نظر من اسرائیل باید در این جنگ کار را تمام کند.»

سی.ان.ان: زنگ خطری که برای دموکرات‌ها به صدا درآمد
سی.ان.ان در تحلیل کلی مناظره اول نوشت: «عملکرد بایدن در مناظره زنگ خطر را برای دموکرات‌ها به صدا در می‌آورد. براساس نظرسنجی CNN اکثر ناظران مناظره می‌گویند ترامپ بهتر از بایدن عمل کرد. برخی از دموکرات‌ها پس از شب بسیار بد بایدن، دکمه هشدار را روشن کردند.»

بی بی‌سی: تضمین پیشتازی ترامپ تا اینجای کار
استفانی مورفی نماینده دموکرات سابق کنگره به بی‌بی‌سی گفت: «در طول مناظره لحظاتی پیش آمد که سن و سال جو بایدن خودش را نشان داد. لحظاتی بود که بسیار سخت می‌شد فهمید او چه می‌گوید. اظهارات ترامپ هم مطابق واقعیت نبود و صحبت هایش باید صحت سنجی شود». رادنی دیویس، نماینده سابق جمهوریخواه هم به بی‌بی‌سی گفت: «این مناظره یک پیروزی آشکار و قاطع برای دونالد ترامپ بوده است.»

گاردین: افزایش درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن
روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به عملکرد ضعیف بایدن و درخواست‌ جایگزین کردن شخصی دیگر به جای او توسط دموکرات‌ها درباره احتمال چنین مسأله‌ای بیان کرد: «هیچ مکانیسم رسمی برای جایگزینی او به‌عنوان نامزد احتمالی وجود ندارد، و این نخستین بار است که یک حزب در دوران معاصر چنین تلاشی می‌کند. عملا تنها گزینه این است که او کناره‌گیری کند. مؤثرترین اقدام عملی بایدن اعلام استعفای خود از ریاست‌جمهوری است که هریس را رئیس‌جمهور خواهد کرد. اما این پروسه، به‌طور خودکار او را به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها برای سال 2024تبدیل نمی‌کند.»

این ترسناک است
«نیویورک‌تایمز» در گزارشی با عنوان «این ترسناک است: رأی‌دهندگان دموکرات از مبارزات بایدن در مناظره نگران هستند»، عنوان کرد: «دموکرات‌ها عملکرد بایدن را نگران‌کننده دانستند، جمهوریخواهان روحیه شادی داشتند و رأی‌دهندگان خاکستری متحیر شدند. عملکرد ضعیف بایدن موجی از وحشت میان دموکرات‌ها برانگیخت و بحث در مورد اینکه آیا او اصلا باید نامزد شود یا نه، باز شد. اندرو یانگ که از رقبای درون حزبی بایدن در سال 2020بود در صفحه خود نوشت: «دموکرات‌ها باید شخص دیگری را نامزد کنند، قبل از اینکه خیلی دیر شود.» برخی دموکرات‌ها گفتند بایدن مغرور و لجوج است و به هیچ‌کس به جز همسرش، جیل بایدن، گوش نمی‌دهد. دموکرات‌ها مدت‌هاست نگران‌اند که جانشین مشخصی برای بایدن وجود ندارد و مطمئن نیستند که کامالا هریس، گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، یا هر شخصیت حزبی دیگری بتوانند از پس این چالش برآیند.»

از گربه ولگرد تا قد و وزن دروغین!
«رویترز» هم در گزارشی از مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت: «هر چند بایدن در مواجهه با جریانی از دروغ‌های ترامپ تسلط داشت، اما دموکرات‌ها را امیدوار نکرد. خصومت بین نامزدها آشکار بود و هرکدام می‌گفتند که دیگری مجرم است.» بایدن ضمن اشاره به روابط ترامپ با استورمی دانیلز، بازیگر سابق فیلم‌های پورن، افزود که اخلاق ترامپ «در سطح یک گربه ولگرد» است. در نزدیکی پایان مناظره، بایدن در مورد قد و وزن واقعی ترامپ تردید کرد و گفت که طرف مقابلش در مورد هر دو دروغ گفته است. ترامپ اما به سلامت شناختی و جسمی خود می‌بالید و می‌گفت که در باشگاه گلف خود دو بار قهرمان شده است.»

حماقت در مورد جنگ اوکراین
وب‌سایت «آکسیوس» هم با بیان اینکه جنگ غزه و اوکراین دو موضوع اصلی سیاست خارجی در این مناظره بود، نوشت: «ترامپ مدعی شد که بایدن به اسرائیل اجازه نمی‌دهد حماس را نابود کند و اگر او رئیس‌جمهوری بود این دو جنگ اتفاق نمی‌افتاد. همچنین ترامپ درباره بایدن گفت: باید بگذارید اسرائیل کار را تمام کند. بایدن نمی‌خواهد این کار را انجام دهد زیرا شبیه یک فلسطینی شده است. او یک فلسطینی ضعیف است. ترامپ همچنین به سیاست بایدن در مورد جنگ اوکراین، به‌ویژه کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین حمله کرد. او گفت که درصورت انتخاب شدن، با ولادیمیر پوتین و زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، برای پایان دادن به جنگ همکاری می‌کند. بایدن از سیاست ترامپ در قبال ناتو و روسیه و منجر شدن آن به حمله به دیگر کشورهای اروپایی انتقاد کرد و گفت: من هرگز چنین حماقتی ندیده‌ام. او نمی‌داند در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.»

 


تعداد بازدید :  138