شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
«شهروند» رفتارهای عجیب و غریب ‌هافبک عراقی را بررسی می‌کند
ثانیه‌شماری برای اخراج همیشگی «کرار»
یاغی استقلال یک‌سوم لیگ غایب بوده و در 20 هفته 7 بار به مرخصی رفته است

شهروند|‌ هافبک عراقی آبی‌پوشان تهرانی که شخصیت اول حاشیه‌های استقلال و حتی شاید فوتبال ایران در این فصل بوده، به دست هیچ‌کس نمی‌تواند آرام شود و محرومیت و احکام کمیته انضباطی نیز روی او تأثیر معکوس دارد.
آغاز پرحاشیه در تراکتور
استارت حضور موفق کرار جاسم در فوتبال ایران از نظر فنی در تبریز و با تراکتور بود اما اتفاقاتی که در اواخر فصل برای او رخ داد، همان موقع ثابت کرد که بازیکنی بی‌انضباط است. با وجود این‌که کرار کمک داور یکی از دیدارهای تراکتورسازی را با سیلی بدرقه کرد و 6 جلسه محروم شد اما فصل بعد استقلالی‌ها بدون توجه به آمار انضباطی او را استخدام کردند. دو‌سال بعد حضور قلعه‌نوعی روی نیمکت استقلال که معمولا طاقت بی‌انضباطی بازیکنان را ندارد، این قوت قلب را به هواداران می‌داد که کراری بدون حاشیه در تیمشان داشته باشند اما محرومیت 3 جلسه‌ای وی عدم توانایی قلعه‌نوعی در کنترل این یاغی عراقی را نشان می‌دهد.
غیبت‌های انضباطی
دریافت 6 کارت زرد و یک کارت قرمز در 16 بازی که کرار برای استقلال در این فصل انجام داده، برای یک ‌هافبک هجومی آماری تکان‌دهنده محسوب می‌شود. در ضمن اگر بدانیم که او تا هفته 25 نمی‌تواند استقلال را همراهی کند و درواقع نهایتا 22 بار در 30 هفته برای تیم قلعه‌نوعی به میدان می‌رود، مشخص می‌شود که بازیگردان این فصل استقلال از نظر اخلاقی انتخاب خوبی از سوی سرمربی این تیم نبوده است. البته با اعلام کمیته‌انضباطی ممکن است با توجه به صحبت‌های عجیب کرار در روز گذشته، به محرومیتش افزوده شود. با پیش‌بینی محرومیت‌های احتمالی دیگر کرار می‌توان گفت که او یک سوم از لیگ را در تعطیلات گذرانده و هر کاری هم دلش خواسته کرده، جالب است بدانید با گذشت 20 هفته از لیگ 7 بار به خارج از کشور و مرخصی رفته است.
صدای کفاشیان هم درآمد
کار به جایی رسیده که علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال که اغلب از او صدای اعتراض کمتر در می‌آید به صحبت‌های این بازیکن مبنی بر این‌که فوتبال ایران مسخره است، معترض شده: »چرا باید یک ورزشکار و فوتبالیست را که این چنین حرف می‌زند در سیستم باشگاهی خود نگه داریم؟ بازیکن اگر حرفه‌ای باشد باید به خاطر دستمزدی که می‌گیرد بدون حاشیه در تمرینات و مسابقات تیمش شرکت کند اما کرار اصلا حرفه‌ای نیست.»
استقلالی‌ها این‌بار علیه یاغی
با این‌که مسئولان استقلال به دلیل نیاز فنی تیمشان در این فصل سعی کرده‌اند، بیشتر بی انضباطی‌های این بازیکن را مخفی نگه دارند اما بالاخره روز گذشته افشارزاده هم از کرار انتقاد کرد: «او مصاحبه بدی داشته اما کاری که فدراسیون انجام داده باید روشن شود.» همچنین کامران صاحب‌پناه، رئیس هیأت‌مدیره این باشگاه نیز به صحبتهای کرار واکنش نشان داد و درخواست کرد او تحت نظر روانشناس قرار بگیرد.
در انتظار اخراج توافقی کرار
روز گذشته کرار بعد از متوجه شدن محرومیت 3جلسه‌ای خود خواهان فسخ قرارداد با استقلال شده است و گفته که حتی به فوتبال ایران بازنمی‌گردد. به نظر می‌رسد استقلالی‌ها برای بیشتر سوال نرفتن فوتبال ایران توسط این بازیکن خارجی، بهتر است به درخواست او پاسخ مثبت داده و از این موقعیت برای فسخ قرارداد بازیکنی که 3 هفته او را حداقل در اختیار ندارند، نهایت استفاده را ببرند؛ مسأله‌ای که رئیس هیأت‌مدیره استقلال نیز به آن اشاره کرده و گفته کرار اگر ناراحت است، برود.

گفت‌وگو با محمدمهدی رحمتی، جامعه‌شناس:  وقتی مربیان خود را روانشناس می‌دانند، همین می‌شود!

دکتر محمدمهدی رحمتی، جامعه شناس و استاد دانشگاه گیلان درباره رفتارهای کرار جاسم که در سال‌های اخیر در فوتبال ایران نشان داده و این‌که در آخرین اظهارنظرش فوتبال ایران را مسخره خوانده، به «شهروند» می‌گوید: «برخوردی با این بازیکن و امثال او در فوتبال ایران می‌شود، درواقع مکانیزم مناسبی برای مجازات در ورزش نیست و نمی‌توان از آن به‌عنوان یک تصمیم مشروع و محکم نام برد. وقتی نهادهای انضباطی فدراسیون تصمیم خود را نقض می‌کنند، مطمئنا این در استمرار آن رفتار خشونت‌آمیز بازیکن را تشویق می‌کند.» وی همچنین می‌افزاید: «یک وجه دیگر این ماجرا به باشگاه مربوط می‌شود که بی‌ثباتی در مدیریت و نتیجه‌گرایی مربیان بیشترین تأثیر را در رفتار چنین بازیکنی دارد. مربیان امروزی بیشتر از اخلاق به نتیجه اهمیت می‌دهند زیرا بلافاصله بعد از عدم نتیجه‌گیری شعار حیا کن، رها کن را می‌شنوند. البته درنهایت نیز این تیم‌ها و مربیان موفق نمی‌شوند زیرا به خاطر نتیجه‌گیری به بازیکنان باج دادند. از طرفی این رفتارها روی سایر بازیکنان نیز تأثیر می‌گذارد و بحران مدیریت به سراغ تیم می‌رود. امه ژاکه، سرمربی تیم‌ملی فرانسه در جام‌جهانی 1998 بازیکنان مطرحی چون ژینولا و کانتونا که ناهنجاری‌هایی را به‌وجود آورده بودند از تیمش کنار گذاشت و درنهایت نیز قهرمان شد.» رحمتی در پایان می‌گوید: «نه بخش فرهنگی باشگاه‌ها در این زمینه‌ها کاری انجام می‌دهند و نه مربیان حاضر به قرار گرفتن یک روانشناس در کنار خود هستند تا بازیکنان را از نظر ذهنی آماده کند. مربیان ما هم مثل برانکو که می‌گفت من خودم روانشناس هستم، چنین ادعایی دارند. درنهایت نیز همان برانکو تیمی را به جام‌جهانی برد که ستاره تیمش بهترین شوتش را به ساک پزشک تیم زد!»


تعداد بازدید :  67