شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
فعال سیاسی اصولگرا:
سوءمدیریت‌ها بنای مشکلات دولت گذشته بود

پیوند تحریم و سوءمدیریت به همراه هم موجب شد کشور به سمتی برود که مشکلات روزبه‌روز زیاد‌تر شود. اما کدام‌یک تاثیرگذار‌تر بوده است؟ ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال معتقد است که اگرچه تحریم‌ها بر روند کشور تأثیر جدی گذاشت ولی سوءمدیریت‌ها بیش از آن تأثیرگذار بود. مشروح این گفت و گو در پی می‌آید:
آقای رئوفیان، به نظر شما چقدر از مشکلاتی که امروز برای کشور به وجود آمده، به دلیل شرایط تحمیل‌شده‌ای چون تحریم‌ها بود؟
ما همیشه دشمنانی دیرینه داشته‌ایم. آمریکا و رژیم صهیونیستی از دشمنان قسم خورده ما هستند که نزدیک به 35‌سال است که همچنان با ایران دشمنی می‌ورزند. اقدامات کارشکنانه آنها هم در تمام دولت‌ها وجود داشته است. اگر تحریم بوده که در دولت‌های قبل از نهم و دهم هم وجود داشته است. بنابراین به نظر من اگرچه تحریم‌ها باعث بروز مشکلاتی شد اما باید دنبال علت اصلی بگردیم.
فکر می‌کنید که علاوه بر تحریم چه مسأله‌ای موجب تشدید و افزایش برخی مشکلات در کشور شد؟
معصومین گفته‌اند  آنچه که موجب از هم پاشیده شدن حکومت‌ها می‌شود، سوء تدبیر است. چون ما تدبیر که در امور داریم یا حسن تدبیر است یا سوء تدبیر. بنابراین به نظر می‌آيد، ما قبل از این‌که بخواهیم از دشمنان قسم خورده خودمان که در رأس آنها آمریکا و رژیم منحوسی مثل رژیم صهیونیستی هستند، بترسیم باید از مسائلی که خودمان ایجاد می‌کنیم بترسیم. به نظر من هیچ‌کدام از این دشمن‌ها نمی‌تواند تهدید جدی برای نظام جمهوری اسلامی باشد بنابراین ما بیشتر از اینها باید از سوء تدبیر، بدفهمی، کج فهمی و سوء مدیریت بترسیم. زمانی امام‌خمینی(ره) می‌فرمود من از دعوای 2 طلبه با هم بیشتر می‌ترسم تا عوامل دیگر. یعنی به نظر می‌آید که اگر در داخل کشور مدیریتی مبتنی بر برنامه، مدیریت مبتنی بر عقلانیت، مدیریت مبتنی بر اصول مدیریت، خردمندانه و هوشمندانه داشته باشیم، تأثیر جدی خواهد داشت. به اعتقاد من به هر میزانی سوءمدیریت در امر اداره کشور از ناحیه هر شخصیت، هر دستگاه و نهادی وجود داشته باشد هرچه این درصد بیشتر باشد تصاعدی آسیب‌ها و خسارت‌هایی که وارد می‌آید بیشتر می‌شود. لذا ما ضربه و آسیب‌هایی که از مدیریت غیرهوشمندانه و مدیریت به دور از برنامه‌ریزی مدبرانه داشتیم آسیب‌های جدی خوردیم. همه دولت‌ها هم تا حدی دچار این سوءمدیریت بودند. البته هیچ دولتی بعد از پیروزی انقلاب نمی‌توانیم نام ببریم که مبرا از خطا ازجمله خطاهای ناشی از سوء مدیریت‌ها بوده باشد. اما دولت نهم و دهم‌درصد بیشتری نسبت به سوءمدیریت و در نتیجه عواقب و پیامدهای آن، عامل به وجود آمدن وضع موجود شد.
چقدر مدیریت صحیح و هوشمندانه می‌تواند کشور را از شرایط بحرانی
نجات دهد؟
شاید ما 70‌درصد مشکلاتمان به مسائل داخلی برمی‌گردد. ما 30‌درصد مشکلاتمان خارجی است. شاید اگر در دولت‌های قبل به جای تقابل بین قوا، تعامل بود، حل مشکلات آسان‌تر می‌شد. یا این‌که افرادی که در پست‌های مدیریتی قرار می‌گرفتند با دقت بیشتری انتخاب می‌شدند، از حجم مشکلات کاسته می‌شد. متاسفانه گماشتن افرادی که شرایط لازم را برای عهده‌دار شدن مسئولیت‌ها نداشتند، برای این‌که ضعف خود را پوشش دهند دنبال یاران ضعیف‌تر گشته و مدیریت ضعیف در آن دستگاه اعمال شد در نتیجه این اتفاقات، سیاست‌های غلطی در پیش گرفته شد.
به نظر شما چقدر از این سوءمدیریت‌ها در این دولت اصلاح شده است؟
این دولت در مجموع بیشتر توانسته در راستای ایجاد فضای امن روانی، اجتماعی، سیاسی، گام‌های موثرتری بردارد و موفق‌تر باشد. حتی وعده‌هایی هم که ابتدا رئیس دولت داد الان با حاشیه کمتری دنبال می‌شود و البته این به این معنا نیست که دولت گرفتار آفت سوءمدیریت نیست. ما انتظار داریم که این آفت در این دولت نباشد چون با شعار «تدبیر و امید»  آمده است.


تعداد بازدید :  73