شماره ۳۱۰۲ | ۱۴۰۳ شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
«شهروند» گزارش می‌دهد: یک اتفاق نویدبخش در صداوسیما
آیا بازگشت «پایتخت» به تلویزیون جدی است؟!
در روزهای گذشته یکی از بازیگران سریال «پایتخت» از آغاز تصویربرداری سری هفتم این سریال خبر داده است

  [ شهروند ]  در روزهایی که صداوسیما تمام تمرکز خود را بر متن و حاشیه انتخابات گذاشته و فعالیت‌های تبلیغی و مناظره‌های رودرروی کاندیداهای ورود به ساختمان پاستور تمام سنگینی بار جذب و راضی کردن مخاطبان صداوسیما را بر دوش گرفته؛ یک پست اینستاگرامی غیررسمی با انتشار خبر ساخت سری هفتم سریال «پایتخت» روزهای بهتر و پرمخاطب‌تری را برای رسانه ملی در ماه‌های آتی نوید می‌دهد. سریالی که در تمام 10 سال اخیر هرگاه روی آنتن رفته، فارغ از بحث کیفی و استانداردهای تولید، در صدر جدول پربیننده‌ترین آثار تلویزیون قرار گرفته است و این یعنی اگر شایعات درست باشند و «پایتخت 7» واقعا جلوی دوربین برود، یک بار دیگر نقطه عطفی تماشایی را از نظر تعداد بینندگان برای صداوسیما شاهد خواهیم بود.
اما این که آیا واقعا این داستان درست است یا این که آیا بالاخره سری هفتم «پایتخت» در نوروز یا ماه رمضان آتی روی آنتن خواهد آمد یا نه؛ حکایتی است که باید مقامات صداوسیما به آن واکنش نشان دهند و بگویند که آیا واقعا «پایتخت 7» ساخته خواهد شد پاسخ و اگر جواب این سوال مثبت است، این سریال در چه مناسبتی در چند قسمت و با چه فضا و عوامل و داستانی آماده خواهد شد!

چند ماه پس از اشاراتی که یکی از مدیران سیمافیلم به آغاز پیش‌تولید سری جدید سریال «پایتخت» کرده بود؛ هومن حاجی‌عبداللهی با انتشار تصویری در صفحه مجازی‌اش از شروع فصل هفتم سریال «پایتخت» خبر داد. او با انتشار تصویری از رنگینکی که به شکل کلمه «پایتخت 7» تزئین شده بود، نوشت: «شروع پایتخت 7 به شیرینی رنگینکیه که بچه‌های پشت صحنه درست کردن». این خبر از زبان یکی از بازیگران اصلی این سریال در شرایطی اعلام شد که در یکی دو سال اخیر تردیدهای زیادی در فضای رسانه‌ای کشور ایجاد شده بود که با توجه به حواشی پیش‌آمده درباره آخرین سری پخش‌شده «پایتخت 6» آیا اصلا این سریال فصل هفتمی خواهد داشت یا نه؟‍!

موانع پایتخت
در این یکی دو سالی که از پخش آخرین سری «پایتخت» می‌گذرد، ماجرا همیشه هم این‌جوری نبوده که یک بازیگر بیاید و درباره احتمال تولید «پایتخت 7» پست بگذارد و آن‌وقت این پست اینستاگرامی بحث و جدل ایجاد نکند و دعوا راه نیندازد و حاشیه نسازد. نه؛ واقعا ماجرا به این شکل نبوده- و حتی تا همین اواخر اتفاقی مانند تولید سری هفتم «پایتخت» چیزی در مایه‌های یک «ماموریت غیرممکن» وطنی بود که یک نفر (شما بخوانید سیروس مقدم یا محسن تنابنده) برای عملی کردنش باید کفش آهنی می‌پوشید و پاشنه ور می‌کشید و می‌زد به چاک جاده. جالب این که حتی وقتی پارسال رئیس سازمان صداوسیما نیز درباره احتمال بازگشت شماری از برندهای محبوب رسانه ملی- از قبیل «پایتخت» و «نون.خ»- خبر داده بود، بازهم بسیاری ماجرا را جدی نگرفته بودند. به هر حال زیاد از آن روزها نمی‌گذشت که رئیس سابق سازمان صداوسیما، ناراضی از مسائل محتوایی «پایتخت 6» پای مسائلی مانند نفوذ را به بحث چگونگی تولید آخرین فصل این سریال باز کرده بود و همین هم موجب می‌شد که ادامه این سریال غیرقابل تصور به نظر برسد. بگذریم از این که حتی بدون چنین بحث‌هایی هم بازگشت «پایتخت» دشوار بود و مسائلی مانند حواشی و اظهارنظرهای محسن تنابنده و شایعات مربوط به درخواست‌ مالی غیرمتعارف او و احمد مهرانفر، مسائل محتوایی «پایتخت 6» و دلخوری و کناره‌گیری نویسنده، دلخوری مهران احمدی و پشیمانی او از بازگشت به سریال، حواشی مربوط به بازیگران نقش‌های سارا و نیکا و بسیاربسیار مسائل دیگر کار «پایتخت 7» را تمام‌شده- حتی پیش از آغاز- نشان می‌دادند. از همه اینها مهم‌تر هم افت کیفی این سریال در دو سری آخر بود که انتقادات زیادی را موجب شده بود. برای همین هم بود که محسن تنابنده در پاسخ به هر گونه سوالاتی درباره احتمال تولید سری جدید «پایتخت» گفته بود که «باید به صراحت بگویم که ادامه کار این سریال دست ما نیست، دست آقایان است و این آقایان مدیران هستند که باید تصمیم بگیرند پایتخت ساخته شود یا خیر»!

تردید و نگرانی
حالا ولی پست اینستاگرامی هومن حاجی‌عبداللهی نشان می‌دهد که مسائل و حواشی «پایتخت» حل و فصل شده‌اند. با این که حواشی و مسائلی که فهرست شد، باعث شده‌اند که «پایتخت» هنوز و همچنان مخالفانی داشته باشد که ساخته‌شدن سری جدیدش را به صلاح نمی‌دانند و به عبارت بهتر ماموریت این سریال را تمام‌شده می‌دانند. یکی از منتقدینی که چنین باوری دارد، محمدتقی فهیم منتقد قدیمی سینماست که عقیده دارد «یکی از دلایل ضعف سری ششم این سریال درگذشت خشایار الوند سناریست سریال بود که در پنج سری اول دنیای سریال، شخصیت‌ها،  فضای اخلاقی و روایتی آن را شکل داده بود و به همین دلیل هم نبودنش در سری ششم یک خلأ بزرگ به جای گذاشت». به باور این نویسنده؛ «علاوه بر خلأ بزرگ به‌جای مانده از درگذشت الوند، باید توجه داشت که روند داستان‌پردازی این سریال هر چه به فصل پایانی آن نزدیک شده، از جذابیت و حلاوت فصل‌های میانی خالی شده و این یعنی اگر مدیران و سازندگان سریال بخواهند که راه رفته چند سری قبل را دوباره تکرار نکنند، باید فکری دیگر کرده و ایده‌ها و سوژه‌های جدیدی مطرح کنند؛ وگرنه ادامه سریال با همان روند فصل پایانی پول دور ریختن است».

سوالات بی‌پاسخ
خبر اینستاگرامی هومن حاجی‌عبداللهی البته جزئیات خبر بازگشت «پایتخت» را توضیح نمی‌دهد: آیا پایتخت 7 در سبک و سیاق سابق برای پخش مناسبتی- مثلا در نوروز یا ماه رمضان- تولید می‌شود؟ آیا ممکن است این در ادامه اخباری باشد که درباره احتمال تولید یک فیلم سینمایی با محوریت خانواده این سریال منتشر شده بود؟ بازیگران سریال چه کسانی خواهند بود؟ آیا تمام بازیگران در سری هفتم سریال حضور خواهند داشت؟ و بسیار بسیار سوالات دیگر- که در صورت جدی بودن خبر آغاز تولید پایتخت، می‌توان امیدوار بود که در هفته‌های آتی به پاسخ خواهند رسید!


تعداد بازدید :  135