شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
انتقاد نوبخت از افزایش قیمت‌ها
مگر می‌شود بیشتر از این به مردم فشار آورد

شهروند| بحث داغ این روزها موج افزایش قیمت‌هاست. رایزنی‌ها در این خصوص هم به مرحله حساس رسیده، یک روز خبر از افزایش قیمت آب است و روز بعد برق و بعد هزینه پیامک‌ها. از همه مهم‌تر این‌که تکلیف هدفمندی یارانه‌ها مشخص شد یعنی دولت و مجلس رضایت دادند که فعلا فاز بعدی این قانون مسکوت بماند اما این توافق هم به سادگی حاصل نشد. دیروز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان تازه احیا شده مدیریت و برنامه‌ریزی در صحن علنی مجلس همه تلاش خود را کرد تا نمایندگان را متقاعد کند فعلا نباید با افزایش قیمت حامل‌های انرژی فاز بعدی هدفمندی را کلید زد. او ضمن مخالفت با افزایش درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به 62‌هزار ‌میلیارد تومان گفت که این امر قیمت حامل‌های انرژی را تا دو برابر افزایش می‌دهد.
او افزود: می‌گویند 20‌هزار‌ میلیارد تومان به تولید کمک شود، ما هم علاقه‌مند به این موضوع هستیم اما اگر درآمدی وجود داشته باشد؟ مگر چیزی از این رقم درآمد هدفمندی یارانه‌ها باقی مانده است که می‌گویید 11‌هزار ‌میلیارد تومان هم به تولید بدهیم. می‌گویند فقط به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یارانه بدهیم، ما هم موافقیم که یارانه عده‌ای با درآمد بالا باید حذف شود اما کسانی هستند که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیستند اما نیازمند یارانه هستند.
نوبخت در حاشیه جلسه علنی در جمع خبرنگاران در مورد افزایش 5‌درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی هم گفت: این 5‌درصد هر ساله در قانون بودجه وجود داشته و اکنون آنچه عمل می‌شود همان بنزین 700 تومان سهمیه‌ای و 1000 تومان غیرسهمیه‌ای است، درواقع 5‌درصد کسر و به وزارت نفت داده می‌شود.
او با اشاره به این‌که نیازی به افزایش برای قیمت حامل‌های انرژی نیست، تأکید کرد: این امکان الان برای دولت وجود دارد که با توجه به منابعی که در قانون دیده شده از 2 محل پرداخت صورت‌گیرد؛ نخست اصلاح قیمت‌هاست که 6800‌میلیارد تومان از خزانه عمومی در جهت پرداخت به خانوارها به صورت نقدی و غیرنقدی انجام شود و 5 هزار‌میلیارد تومان به منظور تولید، 4800‌میلیارد تومان در زمینه بهداشت، 1200‌میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت مسکن و 1000میلیارد تومان کمک به برنامه‌ اشتغال جوانان خواهد بود.
وی گفت: مگر می‌شود بیش از این بر مردم فشار وارد کرد؛ درحال حاضر مجلس 5‌درصد قیمت فرآورده‌های نفتی را گران کرد، 20‌درصد قیمت گازوئیل و 10‌درصد هم قیمت برق گران می‌شود و آنچه از محل این افزایش‌ها به دست می‌آید جوابگوی یارانه نقدی نیست و نمی‌توان بیش از این افزایش قیمت‌ها را به مردم تحمیل کرد.
وی افزود: در سال‌هایی که گذشت از‌ سال 89 تا امروز؛ 127‌هزار‌میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها درآمد حاصل شده که طبق قانون ما باید نصف یا حدود 63.5‌هزار‌ میلیارد تومان را بین خانوارها و بقیه را بین تولید و خزانه تقسیم می‌کردیم اما اتفاقی که افتاد این بود که ما به این 127‌هزار‌ میلیارد تومان؛ 47‌هزار ‌میلیارد تومان از خزانه اضافه کردیم.
وی اضافه کرد: پنج‌هزار و هفتصد‌میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردیم و نزدیک به پنج‌هزار و 66‌میلیارد تومان نیز از صندوق توسعه ملی روی این مبلغ گذاشته و آن رقم را بین مردم توزیع کردیم.


تعداد بازدید :  170