شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
رسوایی نتانیاهو، آغازی بر پایان اتهامات هسته‌ای علیه ایران
گزارش محرمانه سازمان موساد نشان می‌دهد که ایران هرگز به سمت تولید سلاح هسته‌ای نرفته است

شهروند| نمایش حاشیه‌ساز بنیامین نتانیاهو در جریان گردهمایی سالانه رهبران جهان در سازمان ملل در‌ سال 2012 و مطرح کردن ادعای تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای از سوی نخست‌وزیر اسراییل حتی با یافته‌های سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز در تناقض است. این موضوعی ‌است که در اسنادی محرمانه از موساد که به تازگی توسط روزنامه گاردین منتشر شده ‌است به چشم می‌خورد.
افشای این اسرار در جریان درز اطلاعات پرونده‌های موساد، یکی از بزرگترین ساز‌مان‌های جاسوسی جهان در دوران اخیر رخ داده‌ است. نتانیاهو با نمایش کاریکاتوری مضحک و ترسیم خطی قرمز در جریان نشست سازمان ملل، زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نشان داد و خواستار اقدامی برای توقف این روند شد. اما در گزارشی محرمانه که چند هفته پس از این نشست از سوی موساد به دست مقامات آفریقایی رسید، کارشناسان اطلاعاتی اسراییلی عنوان کرده بودند ایران «به فعالیت‌ها لازم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مشغول نیست.» این گزارش بر اختلاف میان ادعاهای عمومی و شعار‌های مقامات رژیم صهیونیستی با ارزیابی‌های اطلاعاتی و نظامی ارتش اسراییل تأکید  می‌کند.
افشای این اسرار درحالی صورت گرفت که تنش‌ در روابط اسراییل و آمریکا، به‌عنوان یگانه متحد دیرین این رژیم بر سر برنامه نتانیاهو برای حضور در کنگره آمریکا در تاریخ سوم مارس به بالاترین حد خود رسیده‌ است. کاخ‌سفید بیمناک است که لفاظی‌های فتنه‌ برانگیز و قابل پیش‌بینی نخست‌وزیر اسراییل به مذاکرات حساس تهران با 6 قدرت بزرگ جهان خدشه وارد کند. آخرین مهلت برای دستیابی طرفین به چارچوب توافق آخر ماه مارس است و براساس جدول زمانی حل‌وفصل نهایی نیز تا 30 ژوئن حاصل خواهد شد. بنیامین نتانیاهو نیز متعهد شده که مانع از توافقی خواهد شد که توانایی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را فراهم  کند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر نتانیاهو در ماه مارس با او دیدار نخواهد کرد و عنوان کرده‌ است که دیدار این 2 در آستانه انتخابات عمومی ماه آینده در اسراییل غیراصولی و برخلاف تشریفات است. تقریبا تمامی اطلاعاتی که در روز‌ گذشته منتشر شد محرمانه و فوق سری‌ هستند و حاصل نزدیک به یک دهه جا‌به‌جایی و جریان اطلاعات از‌ سال 2006 تا دسامبر‌ سال گذشته است. این اطلاعات توسط واحد تحقیقاتی خبرگزاری الجزیره کشف شد و الجزیره نیز این اطلاعات را با نشریه گاردین به اشتراک گذاشت. این اوراق شامل جزییات عملیات‌های مقابله با القاعده، داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی است اما همچنین حامی اطلاعاتی از فعالان محیط‌زیست است.
این اطلاعات که اسناد آن نزد خبرگزاری گاردین محفوظ است به‌طورکلی در بردارنده مبادلات اطلاعاتی سازمان اطلاعات آفریقای‌جنوبی و همتایان خود در سراسر جهان است. البته اطلاعات منتشر شده تمامی مبادلات را در‌بر ندارد و شامل موضوعات به خصوصی است.
بخش زیادی از این اطلاعات متعلق به موساد است، اما اسنادی از سرویس امنیتی فدرال روسیه که مبارزه با تروریسم را در دستورکار دارد نیز در آن به چشم می‌خورد که درز چنین اطلاعاتی از روسیه بسیار بی‌سابقه‌ است. اسنادی از دیگر آژانس‌های اطلاعاتی نیز در جریان این افشاگری به بیرون درز کرده‌‌ است که از آن‌جمله می‌توان به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن، امارات، عمان و چند کشور‌ آفریقایی نیز اشاره کرد. ابعاد وسیع این اطلاعات که 20 ماه پس از افشاگری‌های «ادوارد اسنودن»، کارمند سابق سازمان‌ اطلاعاتی آمریکا به بیرون درز کرده‌ تأکیدی دوباره بر کاهش توانایی سازمان‌های اطلاعاتی در تأمین امنیت اسرار خود است.
سند محرمانه‌ای که واحد پژوهش شبکه خبری الجزیره به آن دست یافته پیام محرمانه‌ای است که در تاریخ 22 اکتبر ‌سال 2012 از سازمان جاسوسی موساد به آفریقای‌جنوبی ارسال شده است. موساد در این پیام «جان‌مایه» ارزیابی‌های خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بیان کرده است. این ارزیابی ظاهراً با تصویر ترسیم‌شده توسط نتانیاهو مبنی بر این‌که ایران درحال حرکت شتابناک به سمت دستیابی به سلاح اتمی است، متناقض است. موساد در این پیام تصریح کرده است که ایران فعالیت‌های لازم برای ساخت هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای را آغاز نکرده و در ضمن طرح این ادعا که این فعالیت‌ها ممکن است منجر به رسیدن سریع‌تر ایران به بمب اتمی از زمان صدور دستور شود، اذعان به قانونی بودن این فعالیت‌ها کرده است.
درحالی‌که ادوارد اسنودن از ابعاد فنی غافلگیر‌کننده برنامه‌های نظارتی سازمان‌های اطلاعاتی پرده برداشت، اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده ‌است حاملی اطلاعاتی است که به صورت میدانی و در قالب جاسوسی به وسیله نیرو‌ی انسانی جمع‌آوری شده‌است. این اطلاعات شامل گزارش‌‌های نظارتی، مبادلات اطلاعاتی
درون‌سازمانی، اطلاعات گمراه کننده، شایعات عامیانه، عوامل نفوذی، سرقت و باج‌گیری است. افشای این اطلاعات بیانگر نقش پررنگ آفریقا در مسائل جاسوسی است و افزایش حضور دولت‌های در این قاره و گسترش نفوذ اقتصادی چین است. یک مامور اطلاعاتی در اظهاراتی در این خصوص عنوان کرد «آفریقای‌جنوبی الدورادوی جاسوسی است.» آفریقا همچنین در کمپین جهانی محرمانه آمریکا، اسراییل و بریتانیا برای جلوگیری از نفوذ ایران، تشدید تحریم‌ها و جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران مشارکت  دارد.
گزارش‌ سال 2012 موساد درخصوص برنامه هسته‌ای ایران با لحن جنجال‌آفرین بنیامین نتانیاهو که از مدت‌ها پیش مدعی است برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی برای این رژیم و امنیت جهان محسوب می‌شود، در تضاد کامل قرار دارد. نخست‌وزیر اسراییل در جریان حضور خود در سازمان ملل متحد عنوان کرد «با حجم فعلی غنی‌سازی فعلی تا بهار‌سال بعد و  درنهایت تابستان آینده غنی‌سازی متوسط به پایان می‌رسد و وارد مرحله نهایی خواهد شد و از آن به بعد تنها چند ماه، احتمالا چند هفته تا دستیابی آنها به اورانیوم غنی‌شده برای اولین بمب باقی می‌ماند.»
وی همچنین عنوان کرد که این اطلاعات براساس گزارش‌های محرمانه یا اطلاعات نظامی صورت نگرفته‌است بلکه نتیجه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اما موساد در پشت‌پرده موضع متفاوتی دارد. در گزارشی که در تاریخ 22 اکتبر 2012 از سوی موساد در اختیار سازمان اطلاعاتی آفریقای‌جنوبی قرار گرفت اذعان شده‌ است که ایران «در تلاش است تا شکاف‌هایی را که فعالیت‌های مشروع‌اش وجود دارد برطرف کند، مواردی نظیر غنی‌سازی رآکتور‌ها که از زمان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای می‌کاهد».
اما در این گزارش همچنین عنوان شده که «به نظر نمی‌رسد» ایران برای غنی‌سازی اورانیوم به سطوح بالاتری که برای تسلیحات هسته‌ای موردنیاز است آماده باشد. ساخت یک بمب به غنی‌سازی 90‌درصدی نیاز دارد. موساد همچنین تخمین زده‌ است که ایران «100کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده 20‌درصد در اختیار دارد»، که بعد‌ها و تحت شرایط توافق 2013 ژنو رقیق شد. ایران همواره بر توسعه برنامه هسته‌ای خود به منظور اهداف غیرنظامی تأکید داشته‌ است.
دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هفته گذشته و در پاسخ به گزارش آژانس هسته‌ای که بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران و همکاری با آژانس صحه گذاشت مدعی شد «امروز ایران به اورانیوم غنی‌شده موردنیاز برای ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است.» اما با این حال یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی عنوان کرد که هیچ اختلافی بین بیانیه نتانیاهو درخصوص تهدید هسته‌ای ایران و «اظهارات عنوان‌شده در خبر شما که گفته می‌شود از سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل است وجود ندارد» و مدعی شد که موساد و نتانیاهو هر دو معتقدند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. این مقام اسراییلی افزود: «اسرايیل بر این باور است که توافق هسته‌ای با ایران توافق بدی است و قابلیت‌هایی را برای ایجاد یک بمب هسته‌ای ایجاد می‌کند.»
با این حال براساس این اطلاعات موساد در نقطه مقابل نتانیاهو قرار دارد. «مئیر داگان»، رئیس سابق موساد که تا ماه 2010 در این سمت حضور داشت نیز از مخالفت خود با اقدامات نتانیاهو برای تدارک حمله نظامی به ایران خبر داد. دیگر مقامات امنیتی اسراییل نیز از هیاهوی نتانیاهو درخصوص تهدید ایران هسته‌ای و دفاع از طرح نظامی علیه ایران آشفته شده‌اند. در آوریل 2012 نیز رئیس سابق «شین بت»، سازمان امنیت داخلی رژیم اسراییل نتانیاهو را به هدایت جریان سیاسی برای تحریک به انجام اقدام نظامی و «اهود باراک»، وزیر دفاع این رژیم را نیز به تلاش برای گمراه کردن افکار عمومی در مسأله ایران متهم کرد. مقامات واشنگتن همچنین معتقدند که نتانیاهو به دنبال آن است تا اوباما را به سختگیری در برابر ایران وا دارد. چند روز پیش از سخنرانی نتانیاهو در نشست سازمان ملل «لئون پانتا»، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا وی را به تلاش برای تحت فشار قرار دادن آمریکا متهم کرد و گفت: «در حقیقت رئیس‌جمهوری آمریکا، نخست‌وزیر اسراییل و هر فرد دیگری نمی‌تواند با استفاده از چند خط قرمز تصمیم‌گیری‌هایش را تعیین کند.» پانتا ادامه داد: «آنچه آنها در اختیار دارند حقایقی درخصوص برنامه یک کشور است و بر این اساس واکنش مورد نیاز برای این وضع را اتخاذ می‌کنند. منظور من دنیای واقعی است. خطوط قرمز تنها بحث‌های سیاسی هستند که برای تحت فشار قرار دادن دیگران مورداستفاده قرار می‌گیرند.»


تعداد بازدید :  188