شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
خبر

معاون سازمان محیط‌زیست: عزمی از سوی مجلس برای حل بحران گردوغبار نمی‌بینیم
شهروند| اعتبار 60‌میلیارد تومانی مقابله با پدیده گردوغبار در روزهایی حذف شد که خوزستان و ایلام، غرق خاک بودند. روزهای که آلودگی هوای اهواز و غلظت گردوغبارش به بیش از 60 برابر حد مجاز رسیده بود و همه منتقد عملکرد دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست شده بودند، به‌خصوص مجلسی‌ها. در همان روزها اعضای کمیسیون تلفیق بند (ل) تبصره 9 لایحه بودجه‌ سال 94 را حذف کردند، پس از این اقدام تلاش رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس برای بازگرداندن این بند بي‌نتیجه ماند و مجلسی‌ها با در نظر گرفتن اعتبار 60‌میلیارد تومانی مقابله با گردوغبار مخالفت کردند. مخالفت مجلسی‌ها با اختصاص اعتبار چند میلیاردی برای مقابله با پدیده گردوغبار به بي‌توجهی نمایندگان مجلس به پدیده‌ای معنا شد که سلامت بسیاری از ساکنان شهرهای مرزی و مرکزی کشور را زیر سایه خود برده است. احمدعلی کیخا معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اشاره به حذف بودجه پیشنهادی دولت برای مقابله با گردوغبار به ایسنا گفت: «اگر بخواهیم ریشه‌های این بحران را بخشکانیم نیاز داریم تا چرخشی در سیاست‌ها و برنامه‌های کشور در قوه مقننه و مجریه داشته باشیم. چند موضوع بر منطق این پدیده حاکم است. زمانی که تغییرات آب و هوایی رخ می‌دهد، نمی‌توانیم بگوییم که احتمال بروز گردوغبار به صفر برسد اما در زمان بروز این اتفاق، باید مانند هر پدیده دیگری ازجمله سیل، زلزله و طوفان، دستگاه‌های متولی کمک‌رسانی در این ایام داشته باشند تا مردم کمترین آسیب‌ را ببینند.»
او با اشاره به این‌که متاسفانه در طول دهه‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها در زمان اجرای طرح‌ها و برنامه‌های توسعه، تالاب‌ها و رودخانه‌های ما دچار خشکی شده‌اند، عنوان کرد: «اگر قرار باشد اتفاق چشمگیری برای مقابله با گرد و غبارها رخ دهد، باید چرخشی در سیاست‌ها و برنامه‌های دولت چه در قوه مقننه و چه در قوه مجریه صورت بگیرد.»
کیخا با اشاره به این‌که در روزهای گذشته شاهد رد بودجه مقابله با ریزگردها از سوی مجلس بودیم گفت: «حداقل پولی که برای این موضوع با چانه‌زنی از سوی دولت در لایحه بودجه‌ سال 94 پیش‌بینی کردیم، از سوی مجلس حذف شده است و این تنها بخش برای این قسمت بوده است چرا که در تمام مواد و بندهای بودجه 94، فقط بند ج ماده 224، 55 تا 60‌میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها پیش‌بینی شده بود.» او با تأکید بر این‌که عزمی از سوی مجلس برای حل بحران گردوغبار در جامعه نمی‌بینیم گفت: «اگر واقعا ریزگردها مسأله روز جامعه ایران است و مردم خوزستان، سیستان و سایر مناطق کشور در معرض تهدید این مسأله هستند، باید نتیجه‌ای در مجلس و دولت ببینیم اما این‌گونه نیست.» مجلسی‌ها درحالی اعتبار 60‌میلیارد تومانی پیشنهادی دولت برای مقابله با ریزگردها را حذف کردند که دولتی‌ها معتقدند که عزم جدی برای کنترل این پدیده دارند و در همین رابطه معاون اول رئیس جمهوری با وزیر بهداشت سفری به عراق داشتند تا گامی در راه مهار منشأ خارجی گرد و غباری که بر سر خوزستان سایه انداخته، برداشته شود. گامی که در داخل کشور اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.
مجلس با اختصاص اعتبار از محل درآمد شهرداری مخالفت کرد
در بند (ل) تبصره 9 لایحه بودجه ‌سال 94 که کمیسیون تلفیقی‌ها آن را حذف کردند، آمده بود: «سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مبلغ 600‌میلیارد ریال از درآمد وصولی ناشی از عوارض آلایندگی موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید و معادل مبلغ یاد شده در قالب ردیف 137-530000 جدول شماره 9 این قانون به سازمان حفاظت محیط‌زیست اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بابت اجرای عملیات کنترل آلودگی محیط‌زیست، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای مشارکت در اجرای حفظ محیط‌زیست، احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور و تقویت امر نظارت و پایش محیط‌زیست هزینه شود.» اعتباری که به گفته مهرداد بائوج‌لاهوتی، قرار بوده از محل درآمد شهرداری از عوارض آلایندگی تأمین شود و مجلسی‌ها با این موضوع مخالفت کرده‌اند. عضو فراکسیون محیط‌زیست درباره حذف اعتبار 600‌میلیارد تومانی که دولتی در لایحه بودجه‌ سال 94 برای مقابله با گردوغبار، به «شهروند» گفت: «مخالفت مجلس با اختصاص این بودجه از درآمد شهرداری بود. دولت پیشنهاد داده بود این بودجه از محل عوارضی که شهرداری دریافت می‌کند، تأمین شود. ما با اختصاص این اعتبار از محل درآمدهای شهرداری مخالف بودیم و معتقدیم که اعتبار باید از درآمدها و بودجه دولت تأمین شود نه از درآمدهای شهرداری، آن هم در شرایطی که شهرداری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل خود دچار مشکل اعتباری است.»  او در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد، مجلس اعتبار دیگری از محل درآمدهای دولت به بحث گردوغبار اختصاص دهد، ادامه داد: «دولت از محل درآمدهای خود برای این بحث اعتباری در نظر بگیرد، مخالفتی نداریم. در مجلس به محیط‌زیست نگاه مثبتی داریم، به همین دلیل بودجه سازمان محیط‌زیست نه‌تنها کاهشی نیافته بلکه افزایش یافته است.»


تعداد بازدید :  190