شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز ابن بطوطه
711 سال پیش، برابر با بیست و پنجم فوریه 1304 میلادی، ابن بطوطه، سیاح و نویسنده مراکشی در شهر طنجه به دنیا آمد. او در 22 سالگی سفر خود را آغاز کرد و مصر، شام، حجاز، عراق، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، میان‌رودان و بخشی از هند و چین، جاوه، شرق اروپا و شرق آفریقا را پیمود. سفر ابن بطوطه ۲۷ سال به درازا کشید. او تقریبا معاصر با
مارکو پولو بود ولی بیش از 3 برابر مارکوپولو راه پیمود. ابن بطوطه را می‌توان یکی از بزرگترین سیاحان تاریخ بشری محسوب کرد.

دستگیری حسین فاطمی
61 سال پیش، برابر با ششم اسفند 1332 خورشیدی، دکتر حسین فاطمی، وزیرامور خارجه دولت
دکتر محمد مصدق که بعد از کودتای 28 مرداد، نزد دوستانش پنهان شده بود، دستگیر شد. سیدحسین فاطمی سرانجام پس از محاکمه غیرعلنی در دادگاه نظامی (هفتم مهر 1333) به دلیل اقدام برای برکناری شاه و اقدام علیه سلطنت در سحرگاه آبان
 ۱۳۳۳ اعدام شد. او در قبرستان ابن بابویه
شهر ری در کنار شهدای قیام ۳۰ تیر به خاک سپرده شد. دکتر مصدق بعد از مرگ او گفت: «اگر ملی شدن نفت خدمت بزرگی است از آن کسی که اول این پیشنهاد را نمود باید سپاسگزاری کرد و آن شهید راه وطن دکتر حسین فاطمی است...»

درگذشت تنسی ویلیامز
32 سال پیش، برابر با بیست و پنجم فوریه 1983 میلادی، تنسی ویلیامز، نمایشنامه‌نویس مشهور آمریکایی و یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر در ادبیات آمریکا در 71 سالگی، در نیویورک درگذشت. نخستين نمايشنامه ويلیامز «جنگ فرشتگان» نام داشت اما شهرت واقعي او با نمايشنامه «باغ ‌وحش شيشه‌اي»
 آغاز شد که بلافاصله پس از آن نیز دومين شاهكارش، «اتوبوسي به نام هوس» را به رشته تحرير درآورد و توانست جایزه ادبي پولیتزر را از آن خود كند.


تعداد بازدید :  279