شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
شهردار تهران از محدودیت‌های تازه برای خودروهای آلاینده خبر داد
ورود خودروها به محدوده‌ طرح ترافیک براساس استاندارد آلایندگی

شهروند| در آینده نزدیک تردد خودروهایی که از نظر زیست‌محیطی جزو خودروهای آلاینده محسوب می‌شوند در تهران محدود خواهد شد و معیار ورود به محدوده‌های مرکزی تهران، محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد استاندارد آلایندگی خودروها خواهد بود.
چهارمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک دیروز با سخنان شهردار تهران آغاز به کار کرد. محمدباقر قالیباف برای چندمین‌بار متوالی در ماه‌های اخیر، دیروز هم سخنرانی‌اش را به آلودگی هوا اختصاص داد و درباره اهمیت ذرات معلق کوچکتر از 2.5میکرون، آلودگی موتورسیکلت‌ها و ضرورت حمایت از خودروهای پاک حرف زد. شهردار تهران از برنامه‌های سختگیرانه تازه‌ای برای محدود کردن خودروهای آلاینده خبر داد و گفت شهرداری تهران خودروها را به 4 گروه، آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌کند تا برمبنای آن خودروهایی که استاندارد هستند از تسهیلات بیشتری برای تردد در محدوده شهری تهران برخوردار و در مقابل خودروهای آلاینده برای تردد در تهران محدود شوند. این همان سیاستی است که در بسیاری از شهرهای جهان برای کاهش آلاینده‌ها اجرایی شده است. قالیباف دیروز گفت: امروز هیچ اشکالی ندارد خودروهایی که آلاینده نیستند و از سوخت‌های پاک استفاده می‌کنند، وارد منطقه طرح ترافیک بشوند. باید رویکردمان را از ترافیک به سمت رویکرد محیط‌زیستی تغییر دهیم.
شهردار تهران با اشاره به دسته‌بندی خودروها براساس آلایندگی در 4 گروه گفت:  نباید هیچ محدوده ترافیکی برای خودروهای آبی در نظر بگیریم. همچنین خودروهای سبز نیز که استاندارد آلایندگی یورو2 را دارند باید بتوانند وارد محدوده‌های ترافیکی بشوند.
او آلودگی هوا را مهم‌ترین چالش امروز تهران دانست و تأکید کرد: همان‌طور که تعداد کشته‌های تصادفات در ایران رو به کاهش است و ایران توانسته روند مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را کاهش دهد در حوزه آلودگی هوا هم این امکان وجود دارد که روند تولید آلاینده‌ها در تهران شیب نزولی پیدا کند و در نهایت به نقطه‌ای برسد که مهار شود.
قالیباف ادامه داد: در یک تصمیم مبنایی برای شهر تهران تلاش می‌کنیم، کنترل آلودگی از منشأ را در دستور کار قرار دهیم، چراکه اگر آلودگی ایجاد شود و بعد برای رفع آن تلاش کنیم، قطعا ضمن هزینه بیشتر، این آلودگی آسیب‌های جدی به محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها وارد می‌کند.
شهردار تهران در بخش دیگری از حرف‌هایش اجباری شدن استفاده از فیلتر دوده برای همه اتوبوس‌های شهری را به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا اعلام کرد و گفت:  ما شعار آسمان آبی، زمین پاک را به شکل یک شعار مطرح نمی‌کنیم، آسمان آبی و زمین پاک برای ما در تهران یک هدف است که تلاش می‌کنیم این هدف را محقق کنیم.


تعداد بازدید :  85