شماره ۳۰۹۸ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
معاون وزیر اقتصاد خبر داد
افزایش ۵۷ درصدی تجارت بدون نفت ایران در دولت سیزدهم

رئیس کل گمرک ایران از رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تجارت بدون نفت ایران از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است. به گزارش ایرنا از گمرک، محمد رضوانی‌فر در دومین آیین تجلیل از فعالان اقتصادی خوش رفتار (طرح تراز) که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار داشت: تجارت بدون نفت ایران (واردات و صادرات) از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: تجارت بدون نفت از نظر وزنی نیز از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۱۶۷ میلیون تن رسید، که ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
او با اشاره به اینکه ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۵ میلیارد دلار بود، افزود: میزان صادرات غیر نفتی در سال ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۹ میلیارد دلار رسید. به گفته رضوانی‌فر، ارزش واردات در سال گذشته به ۶۶ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۲ میلیارد دلار به واردات شمش طلا و ۲.۶ میلیارد دلار به کامیون و کشنده‌ها اختصاص داشته است.
رئیس کل گمرک ایران در خصوص تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۶۱ میلیارد دلار رسید. او گفت: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۷.۸ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خارجی شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. رضوانی‌فر با تاکید بر اینکه در مورد درآمدهای وصولی‌ گمرک بیان کرد: میزان درآمدهای وصولی‌ گمرک در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با افزایش ۹ برابری در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
رئیس کل گمرک در خصوص بسته‌های تسهیل‌گری گمرک که در سال ۱۴۰۲ تعریف شده است، گفت: یکی از تسهیلات گمرک به فعالان اقتصادی که به کاهش هزینه تولید، انبارداری، کاهش زمان ترخیص کالا و مدیریت کردن آن برای رساندن مواد اولیه و ملزومات به خط تولید منجر می‌شود، استفاده از ظرفیت انبار اختصاصی است که در حال حاضر بیش از ۲۴۸ انبار اختصاصی در ۲۵ استان برای تولیدکنندگان وجود دارد. او با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ استقبال خوبی از ظرفیت انبار اختصاصی توسط تولیدکنندگان شده است، بیان کرد: گمرک در سال گذشته تضامین و وثایق مورد نیاز برای انبار اختصاصی را برای شرکت‌های تولیدی بزرگ به نصف کاهش داده است. رضوانی‌فر با بیان اینکه هفته گذشته بزرگ‌ترین گمرک اختصاصی در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه‌گذاری شرکت مربوطه توسعه یافته است، ادامه داد: ظرفیت قانونی خیلی خوب و قابل توسعه برای هلدینگ‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است تا از ظرفیت گمرک اختصاصی استفاده کنند. در حال حاضر ۸ بنگاه بزرگ اقتصادی در مسیر تاسیس گمرک اختصاصی هستند.


تعداد بازدید :  254