شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
اظهارات نوش‌آبادی درباره ممنوعیت‌ها
ارشاد از کارهای همسو با ضوابط حمایت می‌کند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لازم‌الاجرا بودن تصمیم قوه‌قضائیه مبنی بر ممنوع‌التصویری رئیس جمهور اسبق، درباره چگونگی رفع ممنوعیت فعالیت جعفر پناهی و نیز مجوز ندادن به کتابی که در خارج از ایران منتشر شده‌ است
توضیح داد.
به گزارش ایسنا، حسین نوش‌آبادی در جدیدترین اظهاراتش درباره ممنوعیت درج تصاویر رئیس جمهور اسبق و برخی افراد دیگر که توسط اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه مطرح شده است، گفت: «آنچه تصمیم دادستانی تهران در ارتباط با جلوگیری از درج تصویر و نام فردی که اشاره شد را شنیده‌ایم و در جریان هستیم. وزارت ارشاد به تصمیمات و مصوبات شورای‌ عالی امنیت کشور و نیز تصمیمات قوه‌قضائیه در چارچوب قانون مطبوعات احترام می‌گذارد و آن را لازم‌الاجرا می‌داند.» سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا وزارت ارشاد برای رفع ممنوعیت جعفر پناهی کاری انجام می‌دهد یا خیر؟ بیان کرد: «وزارت ارشاد مسئولیت و وظیفه‌ای در جهت رفع برخی مشکلاتی که افراد خودشان به‌وجود می‌آورند، ندارد به‌ویژه که مشکلات آنها به سایر بخش‌ها و سایر نهادهای ذیربط مربوط است و آنها خودشان باید تلاش کنند که آن مشکلات را برطرف کنند. این کار هم از طریق نزدیک شدن به فرهنگ بومی و پرداختن به شیوه‌هایی که بتواند مورد استقبال و انتظار مردم باشد، رخ می‌دهد، لذا برای این محدودیت، خودِ جعفر پناهی باید پیگیری کند چون باعث و بانی آن نیز خودش بوده است و ما نقشی در آن نداشته و نداریم.» او در ادامه خاطرنشان کرد: «اگر محدودیت‌هایی که فراروی ایشان است برطرف شود، وزارت ارشاد از کارهایی که همسو با ضوابط باشد حمایت می‌کند و او هم می‌تواند به کار و فعالیت بپردازد.» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره کتابی با نام «من این نسل» نوشته اسدزاده گفت: «این کتاب، کتابی است که در ایران چاپ نشده و توزیع آن نیز در ایران صورت نگرفته و اگر هم عرضه شده به صورت دستی بوده که از نظر ما تخلف است. محتوای کتاب از نظر ما مشکل دارد به همین دلیل مجوز نگرفته و نخواهد گرفت. ضمن اینکه زمان نشر این کتاب هم به مقطعی برمی‌گردد که نویسنده کتاب مسئولیتی در ارشاد نداشته و الان جایگاهی که دارد در روابط‌عمومی و خبرگزاری کتاب است که این هم هیچ امتیازی برای نشر کتابش نیست.» او همچنین با اشاره به انتقادهای مطرح شده رسانه ملی درباره فعالیت‌های وزارت ارشاد توضیح داد: «صداوسیما نهادی عمومی است که با توجه به ملی بودن آن طبیعی است که در بیان نظرات خود آزادتر باشد و مانند دستگاه وزارت ارشاد نهاد مجری نیست که با توجه به وظایفش اظهارنظر کند.»
هیچ دستوری
 برای تغییر معاونان ارشد اعلام نشده
نوش‌آبادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه سال آینده تغییرات مدیریتی در معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت ارشاد صورت خواهد گرفت یا نه؟ تصریح کرد: «هیچ تصمیمی برای تغییر معاونان ارشد وزارتخانه در دستور کار قرار ندارد و اصلا چنین چیزی هم تاکنون مطرح نشده اما در سطوح پایین‌تر ستادی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها این احتمال وجود دارد که ما شاهد تغییراتی باشیم چراکه این موضوع در سطوح پایین‌تر مدیریتی امری متداول است اما به‌طور حتم در حوزه معاونت‌ها و روسای سازمان‌ها این بحث مطرح نیست.» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی گفت: «پیش‌بینی می‌کردیم که در جشنواره موسیقی فجر امسال شاهد به صحنه رفتن ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی باشیم اما با وجود تلاشی که صورت گرفت این مهم به سرانجام نرسید. آخرین خبری که درباره این موضوع می‌توانم اشاره کنم رفع موانع و تعیین رهبران ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی است که براساس برنامه‌ریزی‌های
 انجام گرفته نیمه‌اسفندماه شاهد اجرای ارکستر سمفونیک و اواخر اردیبهشت‌ماه شاهد اجرای ارکستر ملی خواهیم بود، البته همچنان با محدودیت‌های مالی و دغدغه‌هایی در این زمینه مواجه هستیم اما امیدواریم در آینده دیگر مشکلی پیرامون این قضیه نداشته باشیم.» معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خبری با انتقاد از تحریف برخی از مسائل پیرامون فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: «تاکنون سعی کرده‌ایم خویشتن‌دار باشیم اما کسانی که اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند گاهی بی‌جهت وزارت ارشاد را درگیر حاشیه‌هایی می‌کنند که صحت ندارد. این دوستان باید بدانند که ما به هیچ‌وجه از چارچوب برنامه‌هایی که قانون و مقررات برای ما تعیین کرده عبور نمی‌کنیم چراکه ما قانون و منابعی داریم که نباید از آنها عبور کنیم.»
عده‌ای نمی‌خواهند بفهمند که ما
 کارمان را انجام دادیم
او در  ادامه توجه به سیاست‌مداری را امری مهم دانست و تاکید کرد که اگر خلاف آن اقدامی شکل بگیرد برخورد قانونی شکل خواهد گرفت؛ «به‌طور حتم اگر پی‌ببریم که مسائل و اتهاماتی که متوجه ما می‌شود، سازماندهی شده و براساس مسائل پشت‌پرده است، اقدام قانونی می‌کنیم. ما به این اتفاقات فعلا به‌عنوان دغدغه و رفع شبهه ‌نگاه می‌کنیم و به آن پاسخ می‌دهیم اما اگر این جریان سازماندهی شده باشد، اقدام قانونی حق ماست. به‌طور مثال چندی پیش بعد از تحریف ماجرای تکخوانی بانوان و صدور مجوز یک آلبوم موسیقایی با تکخوانی زن در تعدادی از رسانه‌ها بحث صدور مجوز رقص بانوان توسط وزارت ارشاد مطرح شد که این حرکت خلاف و کذب محض بود که ما را به آن متهم کردند. اتفاقا هم من و هم آقای وزیر به آن پاسخ دادیم اما نمی‌دانم که حتی همین پاسخ‌ها را نیز در ادامه تیترهای تحریف شده خود قرار دادند و گفتند که فلانی در رابطه با موضوع صدور مجوز رقص بانوان توسط وزارت ارشاد توضیح داده و اصلا به کلمه تکذیب اشاره نکرده است!» او همچنین درباره تولید اخبار شائبه‌برانگیز که به ارشاد آنها را نسبت می‌دهند نیز گفت: «زمانی می‌گفتند که ارشاد مجوز تکخوانی زن داده ما آن خبر را محکوم کردیم. سپس عنوان کردند که وزارت ارشاد به کتاب موهنی مجوز نشر داده که ما آن را هم محکوم کردیم. بعد صدور مجوز یک فیلم موهن در خارج از کشور را  به ما نسبت دادند که آن هم دروغ بود و ما همه اینها را به‌طور کلی محکوم کردیم اما نمی‌دانم چه موضوعی است که عده‌ای نمی‌خواهند بفهمند که ما کارمان را انجام دادیم!»
وی در پایان این بخش از صحبت‌های خود تصریح کرد: عده‌ای دنبال بهانه می‌گردند که ما باید جلوی این بهانه‌ها را بگیریم. مطمئن باشید اگر جایی اشتباه و مجوزی را صادر کردیم شجاعانه آن را لغو خواهیم کرد، کما اینکه در برابر مجوز یک فیلم ایستادیم و هزینه‌اش را هم پرداخت کردیم.


تعداد بازدید :  74