شیوا سعیدی- شهروند| جهان هنوز نتوانسته بهطورکامل از بحران اقتصادی رهایی یابد. رکود در اروپا و کندی رشد اقتصادی در آمریکا همچنان تهدیدکننده بهنظر میرسد تا این عوامل سبب شود نرخ بیکاری در سراسر جهان و بهخصوص آمریکا نگرانکننده باشد. در سالهای نهچندان دور، کاریابی در این کشورها چنان معضل بزرگی نبود و افراد پس از تحصیل یا با آموختن حرفهای، جذب بازار کار میشدند. در سراسر جهان و آنروزگار، بهطور معمول افراد میانسال که بازنشسته میشدند، با بحران کاریابی دوباره روبهرو بودند، اما با اتفاقهایی که در سالهای اخیر افتاد، این معضل شامل تمام قشرها بهخصوص جوانان هم شد. جوانان نسل 2000 که بحران اقتصادی و فقر را بهچشم دیدهاند، اکنون مانند نسلهای قبل از خود آرمانگرایانه به مسأله کاریابی نگاه نمیکنند و بهدنبال درآمد بالاتر و رفاه بیشتر هستند.
نسل جوان امیدوار به دستمزد بالاتر
و خوشبینی به آینده
در حوزه اشتغال، موسسه Jobvite پنجمین تحقیق سالانه خود از ویژگیهای جویندگان شغل در آمریکا را منتشر کرده که نکات قابلتاملی درباره نوع نگاه اشتغالی جوانان دارد. به گزارش فاکسنیوز، این تحقیق نشان میدهد، همزمان با تغییر در رشد اقتصادی، نگرش و استراتژیهای جویندگان شغل هم تغییر کرده است. این تحقیق با 2084 شرکتکننده روی روندهای بازارکار تمرکز کرده است. تحقیق Jobvite نشان داد، جویندگان جوان شغل، بهدنبال فرصتهای بهتر هستند و با دستمزدهای بالا رضایت دارند. همچنین بر پایه این تحقیق، بهغیر از مشکلات الزامات شغلی، 60درصد جویندگان درباره احتمال یافتن شغل خوشبین هستند. طبق تحقیق موسسه PWC بهنام «بارومتر چشمانداز روندهای تجاری» میان شرکتهای خصوصی، 65درصد پاسخگویان درباره اقتصاد آمریکا خوشبین بودند. دان فینیگان، مدیر ارشد Jobvite معتقد است، این خوشبینی، فرصتطلبی و توقع استخدام بلندمدت میان جویندگان جوان بسیار شاخص است. آنها تا زمانی که وارد بازار کار نشوند، این طرز تفکر را دارند. بهگفته او تحقیقات برجسته و متعدد حاکی از آن هستند که فارغ التحصیلان کالج یا افرادی که در زمان بیثباتی اقتصادی وارد بازار کار میشوند، باید بیش از نسل قبلی از لحاظ مالی و اقتصادی خود را با بازار هماهنگ کنند به همین دلیل پارامترهای متفاوتی را هنگام انتخاب شغل درنظر میگیرند. فینیگان ادامه میدهد: جویندگان جوان شغل پس از آنکه شاهد بودند چگونه 8 میلیون فرصت شغل از بین رفت، نسبت به امکان کاریابی خود حساستر خواهند بود. این نسل شاهد رشد اقتصادی مداوم نسلهای پیشین نبودند، بنابراین تعجبی ندارد برای دستیابی به موقعیتبرتر شغلی بیش از اندازه تلاش کنند. درحقیقت طبق این تحقیق 50درصد جویندگان شغل معتقد بودند شغل فعلیشان موقت است و 71درصد جوانان بر این باور بودند که این مشاغل فقط مرحله اول کاریشان است و بهزودی پیشرفت خواهند کرد. برای این نسل هنگام انتخاب شغل مزایایشغلی مانند خدماتدرمانی و مکان شغل از اهمیت بالایی برخوردار بودند. از سوی دیگر دستمزد ناچیز و فرصتهای کم برای رشد دلایل کافی جهت ترک شغل محسوب میشدند. همچنین 61درصد پاسخگویان اعلام کردند، دریافت دستمزد بیشتر، مهمترین عامل در تصمیمگیری درباره یک شغل جدید است.
67درصد کارجویان
به فیسبوک مراجعه میکنند
تحقیق اخیر نشان داد، سهم شبکههای اجتماعی فیسبوک، توییتر و «لینکداین» در جستوجوی شغلی به ترتیب 67، 45 و 40درصد بود و کانالهایی مانند «اینستاگرام» و «پینترست» (pinterest) سهم کمتری در شغلیابی داشتند. از آنجا که این شبکهها 7 روز هفته 24 ساعت فعالیت میکنند، جویندگان شغلی اطمینان بیشتری دارند که چه زمان یا کجا میتوانند به شغل دست یابند. (38درصد پاسخگویان هنگام برقراری ارتباط اولیه با شرکت، 30درصد با درخواست اولیه برای شغل) برای شرکت Jobvite و مشابه آن (که فروشنده نرمافزاری است که به شرکتها اجازه میدهد کاندیداهای شغلی منابع را از طریق شبکههای اجتماعی ردیابی کنند)، دانستن میزان تاثیرگذاری فیسبوک بسیار مفید است. به عقیده فینیگان، جالبتر از همه مرزبندی میان مشاغلی است که جویندگان شغلی بهسراغ آن میروند و اینکه خصوصیات افرادی که از فیسبوک و لینکداین برای کاریابی استفاده میکنند، چه تفاوتی دارد. او توضیح میدهد که فارغالتحصیلان کالج و مقاطع تحصیلی بیشتر به لینکداین تمایل دارند اما در فیسبوک افرادی با تحصیلات کمتر از کالج و فارغالتحصیلان کالج بهدنبال شغل هستند. فینیگان که 20سال سابقه در استخدام و نیرویابی دارد معتقد است، دلیل این اختلاف در حجم یا تعداد مشاغل موجود در صنعت است. همچنین میزان نفوذ فیسبوک در جمعیت بیشتر است بنابراین افراد برای یافتن مشاغل بیشتر به آن رومیآورند.
مشکل واقعی کاهش دستمزد ساعتی
در همین حال گزارش وزارت کار آمریکا درباره نرخ بیکاری ماه ژانویه نشان میدهد، در این ماه 275هزار فرصت شغلی خلق شده که البته خبر خوبی برای اقتصاد افتان و خیزان کشور است، اما نیمهتاریک گزارش حاکی از آن است که نرخ بیکاری از 5.6 در دسامبر به 5.7درصد در ماه ژانویه افزایش یافته است. هرچند کارشناسان پیشبینی میکنند، این رقم ثابت بماند اما بهبود اوضاع بازار کار در کوتاهمدت بعید به نظر میرسد. درهرحال بحران واقعی چیز دیگری است. به عقیده تحلیلگران، اکنون مسأله اصلی در بازار کار، متوسط دستمزد ساعتی است که در ماه ژانویه فقط 0.5 درصد افزایش یافته، آنهم پس از آنکه در دسامبر 2014 با 5 سنت کاهش به 24.57 دلار رسید. ممکن است در آمریکا مشاغلی خلق شده باشد اما لزوما تماموقت با مزایا نیستند. به نوشته فاکسنیوز، تحلیلگران معتقدند تا زمانی که کارفرمایان به جمعیت وسیع کارگران موقت برای پرکردن فرصتهای شغلی، تکیه دارند، دستمزدها افزایش نخواهند یافت. به این ترتیب دستمزدهای کلان همچنان برای نسل جوان یک رویا خواهد ماند.