شماره ۳۰۹۶ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۴ خرداد
صفحه را ببند
4هزار نفر از آب آشامیدنی سالم و پایدار در مناطق کمتربرخوردار کنارک بهره‌مند شدند
چله خدمت هلال احمر در روستاهای نیازمند
یکی از اهالی روستا: هلال احمر مشکلاتمان را یکی پس از دیگری حل می‌کند

[سیما فراهانی] بزرگ‌ترین نهاد بشردوستانه کشور با نزدیک شدن به فصل گرما به‌عنوان خادم و نجاتگر مردم نیازمند، پویش نذر خدمت خود را آغاز کرده است. تا چند سال گذشته این طرح با نام طرح نذر آب برگزار می‌شد. حالا اما بنابر توصیه‌ رئیس جمعیت هلال احمر مبنی بر توسعه خدمات به جامعه هدف، عنوان طرح به پویش نذر خدمت یا همان خادمان داوطلب مردمی ‌برای توانمندسازی جوامع محلی تغییر کرد. پویشی که حالا بعد از شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش، نام چله خدمت را نیز یدک می‌کشد تا بتواند یاد این شهدا را زنده نگه دارد. این پویش با رویکردهای چندگانه سلامت محور، معیشت محور و کارآفرینی، زیست‌محیطی و آبرسانی، و آموزش و توانمند‌سازی‌ به مرحله اجرا در آمد. جمعیت هلال احمر به‌عنوان بزرگ‌ترین جمعیت امدادی، بشردوستانه و داوطلب‌محور کشور حالا در ششمین سال اجرای طرح «نذر آب» مشکلات معیشتی 4هزار روستایی را حل کرد. پویش چِلّه خدمت داوطلبان جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی برای زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و خدمت به مردم، به نیابت از سیدمحرومان در منطقه متاثر از سیل بهار۱۴۰۳ و کم برخوردار پُزم تیاب شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان اجرا شد.
چهار هزار نفر از مردم منطقه کمتر برخوردار «پزم تیاب» در استان سیستان و بلوچستان، به همت خیرین و داوطلبان جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی برای نخستین بار از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار شدند.

ارسال 26تن اقلام معیشتی
محمد رضا تقی‌زاده، معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه برای اجرای پویش خدمت 26تن از اقلام به وسیله 3دستگاه کامیون و خودرو به منطقه پزم تیاب شهرستان کنارک ارسال شد، درخصوص جزئیات این اتفاق می‌گوید: «این منطقه کمتر برخوردار دارای چهار هزار نفر جمعیت است و قبل از تهیه اقلام زیستی و بهداشتی، نیازسنجی‌های لازم انجام شد.»
وی با بیان اینکه برای اجرای نذر خدمت در روستای «پزم تیاب» شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان 74میلیارد و 992میلیون ریال هزینه شد، می‌افزاید: «در این نذر خدمت، اقلامی چون 30دستگاه چادر مسافرتی، 300تخته لحاف، 23مخزن آب یک هزار لیتری و سایر نیازمندی‌های مربوط به آب، 200بسته بهداشتی و تجهیزات شخصی و خانگی، 300بسته غذایی، 200بسته بهداشتی کودک، 500جفت کفش، 40زیر انداز، 200بخاری برقی، 20هزار عدد ماسک، 400گالن آب 10لیتری، 84آفتابه، 60سرویس ظروف آشپزخانه، 20تخته فرش، یک هزار بسته پد بهداشتی و سایر اقلام مورد نیاز اهالی، به ارزش 74میلیارد و 992میلیون ریال توسط جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی به سیستان و بلوچستان منتقل شد. همچنین با نصب یک دستگاه تصفیه آب صنعتی امکان بهره‌مندی چهار هزار نفر از هموطنان ساکن در حاشیه شهرستان کنارک و منطقه «پزم تیاب» از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار شدند.»
به‌گفته معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی، این طرح با هدف محرومیت‌زدایی و توانمند‌سازی‌ جوامع محلی در شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان و به همت خیرین و داوطلبان جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی به‌مدت چهار روز اجرا شد.

غربالگری روستاهایی که به خدمات نیاز دارند
سید محمدمهدی سجادی، مدیرعامل هلال احمر سیستان و بلوچستان، نیز درخصوص جزئیات این خدمت به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «این ماجرا تقریبا از چهار روز قبل آغاز شد. پویش چله خدمت را در این روستا با کمک خیرین آغاز کردیم. مشکل و نیاز اصلی این روستا همان کمبود آب شرب و آشامیدنی بود. برای همین در وهله اول برای نصب آب‌شیرین‌کن و مخازن مربوطه اقدام شد. بعد از آن توزیع سبدهای غذایی را داشتیم. همچنین در روستای پزم تیاب آموزش کمک‌های اولیه نیز به‌صورت رایگان انجام گرفت. در حوزه جوانان نیز در بحث اوقات فراغت و بازی نیز سرگرمی‌هایی درنظر گرفته بودیم. همچنین توزیع اسباب بازی برای بچه‌ها و کودکان را داشتیم. در کل مبلغی بیش از 7میلیارد تومان از سوی خیران عضو داوطلب هلال احمر آذربایجان غربی برای این روستا هزینه شد. در واقع برای شناسایی روستاهای نیازمند، از ماه‌های گذشته غربالگری روستاهایی که خدمات نیاز دارند، آغاز شد. روند کار به این صورت است که بچه‌های هلال احمر و اعضای داوطلب به مناطق مختلف می‌روند و مثلا از دهیار سؤال می‌کنند که چه نیازی دارند. براساس اصلی‌ترین نیازها، خدمات نیز ارائه می‌شود. این اتفاق بیشتر در ایام تابستان با برنامه‌ریزی سازمان داوطلبان صورت می‌گیرد.
 یک‌سری استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان، به‌عنوان معین درنظر گرفته می‌شود. بعد از آن منطقه به منطقه بررسی و ارزیابی می‌شود. اینکه مثلا چقدر لوازم تحریر می‌خواهند. چه نیازهایی دارند. تیم‌های ارزیاب اینها را درنظر می‌گیرند و بررسی می‌کنند. بعد از آن برای تهیه این اقلام اقدام می‌شود. انشالله تا ماه آینده نیز یکی دیگر از روستاها را انتخاب می‌کنیم تا بتوانیم خدمتی ارائه دهیم.»

اصلی‌ترین معضل زندگی‌مان به همت هلال احمر حل شد
حالا مردم روستا از این اتفاق بسیار خوشحال هستند و یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که زندگی آنها را تحت‌تأثیر قرار داده بود، از سوی هلال احمر حل شده است.
 دادرحمن رهبان یکی از همین روستایی‌ها است که در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» از جزئیات این ماجرا می‌گوید: «ما تا پیش از این برای تهیه آب شیرین و آشامیدنی باید هفت تا هشت کیلومتر را تا شهر طی می‌کردیم. هرکس با وسیله‌ای که داشت و با دبه به شهر می‌رفتیم و آب تهیه می‌کردیم. ولی حالا اصلی‌ترین معضل زندگی‌مان به همت نیروهای هلال احمر حل شده است. اقلامی که برای ما آورده بودند، پوشاک و مواد غذایی، کفش و آب شرب روستا و دستگاه تصفیه بود که خیلی کمک بزرگی است. حتی چند وقت پیش به‌خاطر وقوع سیل باز هم نیروهای هلال احمر بودند که به داد مردم روستای ما رسیدند. آنها کمک بزرگی برای ما هستند. مردم و اهالی روستا بسیار هستند. ما با دبه آب می‌آوردیم. با این دستگاه آب برای خوردن داریم و نیاز نیست تا شهر برویم. من معلم هستم 34سال دارم. از بچگی در این روستا بزرگ شدم. مشکلات زیاد معیشتی داشتیم. یکی یکی آنها در حال حل شدن است. الان آب برای شست‌وشو کم داریم. هر مخزن 6هزار کیلویی آب، 600هزار تومان است. این مخزن برای یک خانواده چهار نفره در حد دو هفته کفایت می‌کند. بعد از آن باز هم باید آب بیاوریم. حالا که مشکل آب آشامیدنی حل شده است، قرار است هلال احمر مشکل کمبود شیرفلکه را هم حل کند و به‌زودی این اتفاق هم می‌افتد. قرار است لوله‌کشی کنند.»

 


تعداد بازدید :  54