شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
نماد پالایشگاه‌ها به‌زودی باز می‌شود
قفل شدن منابع بانک‌ها در دست دولت و بخش خصوصی

شهروند| بورس تهران از زمستان گذشته تا امسال تقریبا یکسره در مدار نزول حرکت کرده و به جز چندهفته استثنایی؛ نگذاشته آب خوش از گلوی سهامداران پایین برود. حالا در آخرین ماه‌ سال متولیان بازار و تیم اقتصادی دولت به صرافت افتاده‌اند با هم‌اندیشی بیشتر راهی برای نجات این بازار پیدا کنند هرچند وعده‌ها و راهکارهای تا پیش از این هم هنوز نتیجه نداده و اهالی بورس تقریبا به هیچ خبر خوشی واکنش نشان نمی‌دهند. به‌ هر حال در جلسه هم‌اندیشی کارگزاران بورس با مسئولان ارشد اقتصادی، متولیان اقتصاد کماکان قصد امیدوار کردن بازار را داشتند تا اگرچه دست‌کم برای امسال آب از سر آنها گذشته اما امیدها برای پیدا کردن راه نجات برای‌ سال آینده زنده بماند.
در این نشست، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی از گشایش نمادهای پالایشگاهی در بازار سرمایه در‌ آینده نزدیک خبر داد و گفت: فرهنگ بورس متوازن با این بازار رشد نکرده است. او افزود: مهم‌ترین مشکل اقتصاد کشور تنگنای مالی است که عمده تولیدکنندگان با آن مواجه هستند. او اضافه کرد: در گذشته و حال عمده نیازها از نظام بانکی تأمین می‌شد در حالی ‌که باید برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای باشد که تأمین مالی از بازار سرمایه نیز افزایش یابد.
بورس بهترین محل برای سرمایه‌گذاری بلندمدت
طیب‌نیا گفت: بهترین محل برای سرمایه‌گذاری مردم در بلندمدت بازار سرمایه است؛ اگر بخواهیم جلوی التهاب بازار کالا، طلا و ارز را بگیریم باید نقدینگی را به‌سمت بازار سرمایه هدایت کنیم. وی با تأکید بر این‌که در بازار سرمایه شائبه‌ای برای ربوی بودن وجود ندارد، گفت: ویژگی مهم بازار سرمایه جوان بودن فعالان این بازار نسبت به سایر بخش‌هاست و همین موضوع موجب شد که در گذشته تاکنون تغییرات قابل ملاحظه‌ای در این بازار رخ دهد. اگرچه هنوز تا حد مطلوب فاصله وجود دارد. وزیر اقتصاد با بیان این‌که بازار سرمایه آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور است، افزود: اگر می‌خواهیم بازار سرمایه شاداب و پررونق باشد باید رشد بخش واقعی پررونق شود. او ادامه داد: شکی نیست که هزینه‌های رکود از تورم بیشتر و بدتر است اما به این خاطر دنبال کنترل تورم هستیم که معتقدیم نیاز خروج از رکود کاهش تورم است.
طیب‌نیا همچنین گفت: آنچه در گذشته اتفاق افتاده تقصیر هرکسی که باشد باید اصلاح شود. از هر رو باید به‌جای انداختن تقصیرها به گردن یکدیگر سعی کنیم بی‌ثباتی در اقتصاد حاکم نشود. او افزود: ما هم دلمان نمی‌خواهد نمادها را ببندیم با این‌همه ظرف یک‌سال گذشته نماد پالایشگاه بسته شد که ما هم به آن اتفاق مایل نبودیم اما با همکاری وزارت نفت بخشنامه مربوطه صادر شده و به‌زودی می‌توانیم نماد پتروشیمی‌ها را آزاد کنیم. او همچنین گفت: دیگر به من نگویید وزیر دارایی چون من وزیر اقتصاد هستم و علم اقتصاد را می‌دانم.
نرخ سود به صورت بی‌سابقه‌ای بالاست
طیب‌نیا به نرخ سود سپرده‌های بانکی اشاره کرد و گفت: نرخ‌های سود بانکی الان در حد بی‌سابقه‌ای بالاست چون فاصله سود اسمی و تورم بین 7 تا 10‌درصد می‌باشد و این موضوع منطق اقتصادی ندارد. وی تأکید کرد: ما معتقدیم نرخ سود نباید دستوری باشد اما چرا با وجود کاهش نرخ تورم کماکان نرخ سود بالاست؟ چون عرضه منابع جوابگوی نیازها نیست. وزیر اقتصاد ادامه داد: در هفته قبل بانکی منابع 20.9درصدی را معامله کرد، این به این معناست که خود بانک هم با فشار منابع روبه‌روست، بنابراین اگر نرخ سود دستوری کاهش یابد، نمی‌توانیم وضع را کنترل کنیم چرا که منابع از بازار سرمایه به بانک‌ها و از بانک‌های منضبط به غیرمنضبط در حال گرایش است. وی افزود: برای رفع این مشکل باید سرمایه بانک‌ها افزایش یابد و این موضوع در لایحه رفع موانع تولید مطالبه شده که منتظریم این لایحه در شورای نگهبان تأیید لازم را بگیرد و با کمک مجلس منابع لازم برای افزایش سرمایه لحاظ شود. طیب‌نیا به بدهی دولت به نظام بانکی اشاره کرد و گفت: بدهی دولت به نظام بانکی عدد قابل ملاحظه‌ای است؛ وضع به‌گونه‌ای است که بخشی از منابع بانک‌ها در دست دولت و بخش دیگر در بخش خصوصی قفل شده است.
می‌توانیم 100‌هزار بشکه نفت عرضه کنیم
بیژن زنگنه وزیر نفت هم در این نشست با اعلام خبر خوشی دیگر گفت: ما توانایی عرضه تا 100‌هزار بشکه نفت خام را در بورس انرژی داریم، علاوه بر این می‌توانیم انواع فرآورده‌های نفتی از جمله نفت سفید، نفت کوره، نفت گاز و نفتا را در این بازار عرضه کنیم او با بیان این‌که ما هیچ پیشنهادی در لایحه دولت برای خوراک پتروشیمی‌ها ندادیم، تصریح کرد: وزارت نفت نیز با نرخ 5سنت مخالف بود اما ما در لایحه پیشنهادی مبنی بر نرخ 20سنت هم نداشتیم بلکه این پیشنهاد از سوی مجلس بود.
100 شرکت تعدیل مثبت دارند
محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این نشست درخصوص پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای ‌سال مالی ۹۴  گفت: تا این لحظه ۱۷۸شرکت پیش‌بینی سود خود را اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۰۰ شرکت تعدیل مثبت و ۷۱ شرکت تعدیل منفی داشته‌اند. او خاطرنشان کرد: بهبود بازار سرمایه نیازمند تشریک مساعی تمام عوامل به‌خصوص خانواده بازار سرمایه و خارج از بازار سرمایه را می‌طلبد.


تعداد بازدید :  78