شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
مشکلات اجتماعی داوطلبان مبارزه با ویروس ابولا

فعالان مبارزه با اپیدمی ابولا در کشورهای غرب آفریقا، هنگام بازگشت به کشور خودشان، با مشکلات جدی اجتماعی روبه‌رو می‌شوند. این مشکلات ناشی از هراس افکار عمومی نسبت به گسترش بیماری ابولا در اروپاست.
به گزارش روزنامه سوئدی سونسکا داگ‌بلادت، پرستاران، پزشکان و فعالان مبارزه با اپیدمی ابولا در کشورهای غرب آفریقا وقتی به کشور بازمی‌گردند با مشکلات جدی اجتماعی روبه‌رو می‌شوند. مردم کشورهای مختلف از گسترش این بیماری در اروپا و آمریکا هراسان هستند. این هراس تأثیر مستقیم خود را بر زندگی آن شمار از افرادی می‌گذارد که پس از فعالیت در کشورهای غرب آفریقا به خانه خود باز می‌گردند.
براساس خبرهایی که به این روزنامه سوئدی رسیده، شمار کسانی که با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستند چندین نفر است. اگرچه تا به امروز تحقیق دقیقی در این زمینه نشده است.
در گزارش یادشده ازجمله به مشکلات پزشکان بدون مرز اشاره شده است و این‌که به دلیل جلوگیری از گسترش بیماری، فرزندان آنان را در مهدهای کودک نمی‌پذیرند و خودشان تا مدتی از حضور در محل کار منع می‌شوند.
یوهان گون شریپ، پزشک، با قهرمان خواندن داوطلبان مبارزه با اپیدمی ابولا تأکید کرده است که صرف‌نظر از خطراتی که در کشورهای آفریقایی برای داوطلبان مبارزه با بیماری ابولا وجود دارد، آنان در کشورهای خود نیز با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.
آندرش تگنل، متخصص حوزه بیمارهای اپیدمی‌ در مرکز درمانی سوئد نیز تأکید کرده است که وقتی این افراد برمی‌گردند، فرزندان آنان را به مهدکودک راه نمی‌دهند و خودشان نمی‌توانند به محل کار برگردند.
براساس این گزارش، گاه صاحبان اصلی محل سکونت این افراد نیز آنان را از ادامه سکونت در آن محل منع می‌کنند. یوهان گون شریپ با اشاره به سوئد به‌عنوان یکی از کشورهایی که چنین برخوردهایی در آن رخ می‌دهد، گفته است: «مردم سوئد درواقع همانطوری در پیوند با اپیدمی ابولا رفتار می‌کنند که اگر در غرب آفریقا بودند برخورد می‌کردند.» باور این متخصص این است که این رفتارهای منفی، ممکن است با گسترش بیشتر این بیماری ویروسی شدت پیدا کند.
او پیشنهاد داده است که هویت داوطلبان مبارزه با اپیدمی ابولا، علنی نشود تا از شدت برخوردهای منفی اجتماعی نسبت به آنان کاسته شود. این درحالی است که مرکز بهداشت و درمان اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که با توجه به انواع مراقبت‌های فزاینده در مناطق بحرانی، احتمال گسترش بیماری در کشورهای اروپایی توسط پزشکان و متخصصانی که برای مبارزه با ابولا در کشورهای آفریقایی فعالیت کرده‌اند، بسیار پایین است.


تعداد بازدید :  90