شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
10 کلید برای زندگی بهتر و اخلاقی‌تر

امیرحسین سیه‌جانی  نجاتگر و دبیر کانون جوانان شاخه آزاد هلال‌احمر شهر تهران

نگرش ما به زندگي يعني همه چيز! چند روز پيش تبليغي درمورد افسردگي در تلويزيون ديدم که افراد را به «تغيير طرز تفکر» تشويق مي‌کرد. چنين تبليغاتي که هوشياري ايجاد مي‌کند. براي دست يافتن به قانون جاذبه در زندگي - يعني جذب کردن بيشتر چيزهايي که در زندگي مي‌خواهيم به سمت خودمان و تبديل منفي‌ها به مثبت- بايد طرز تفکرمان را تغيير دهيم و نگرشی جديد به زندگي پيدا کنيم. سال‌ها پيش مربي اخلاقم درمورد تغيير ديدگاه به روشي بسيار ساده صحبت مي‌کرد. از طريق تصاوير و احساسات. او به من نشان داد که چطور حرکت دادن يک پا به سمت راست يا چپ يا جلو و عقب، ديدگاه شما را نسبت به صحنه‌اي که مقابلتان قرار دارد تغيير مي‌دهد. وقتي از زاويه‌اي متفاوت به دنيا و آدم‌ها آن نگاه مي‌کنيد، آن را متفاوت خواهيد ديد و متفاوت درمورد آن فکر خواهيد کرد. تغيير ديدگاه، تغيير زاويه ديدي که با آن به خودتان و دنياي‌تان نگاه مي‌کنيد، در چيزهايي که مي‌بينيد و واکنشي که به آنها مي‌دهيد، تأثير مي‌گذارد. من خيلي از اطرافیانم را در اين چند‌سال به تغيير طرز تفکر و ديدگاهشان تشويق کرده‌ام و خيلي از آنها موفق شدند با اين روش به چيزهايي که در زندگي مي‌خواستند - پول بيشتر، خريد يک خودرو نو، عشق و... - برسند. این 10 نکته قابل بررسی است. احتمالا این نکات هرکدام از ما را به سمت زندگی اخلاقی‌تر فراخواهند خواند.
1- يک مسير جديد انتخاب کنيد. به دنبال يک راه جديد براي رسيدن به مقصدتان باشيد. براي رفتن سر کار چه پياده از پارک رد مي‌شويد يا با اتوبوس مي‌رويد، سعي کنيد يک مسير جديد براي خود انتخاب کنيد که به شما ايده‌ها و بينش تازه‌اي نسبت به محيط‌تان بدهد.
2- نقش ديگران را بازي کنيد. براي لحظه‌اي هم که شده افکار و نظرات خود را کنار بگذاريد و با چشمان يک نفر ديگر به يک موقعيت يکسان نگاه کنيد. سعي کنيد همان چيزي که آنها مي‌بينند و حس مي‌کنند را ببينيد و حس کنيد. مهم نيست که درحال دعوا کردن، نگاه کردن به يک مشکل يا سوال باشيد، از ديدگاه يک فرد ديگر مطمئنا به درک بيشتري دست خواهيد يافت.
3- افکار و قضاوت‌هاي غيردوستانه و باورهاي محدود‌کننده خود را بشناسيد - «من خيلي چاقم»، «من نمي‌تونم...»، «اون خيلي خوشگله و من اصلا به نظرش نميام»، «اون دمدمي مزاجه» و ... - اين الگوهاي فکري منفي را تغيير داده و به مثبت تبديل کنيد: «من هر روز و هر روز خوشگل‌تر ميشم.»، «من مي‌تونم... خواستن توانستن است»، «اون خيلي دوست‌داشتني است، دلم مي‌خواد باهاش آشنا بشم»، «آدم جالبي به نظر مي‌رسه» و... شگفت‌انگيز است که چطور تغيير افکار منفي به مثبت باعث مي‌شود مثبت‌هاي بيشتري را در زندگي به سمت خود جذب کنيد.
4- چيزهاي کهنه را از بين ببريد. با يک خانه‌تکاني درست و حسابي منزل، جا براي انرژي و ايده‌هاي جديد باز کنيد. خانه‌تکاني فضاهاي فيزيکي به ما کمک مي‌کند خانه‌تکاني فکر و دلمان را هم شروع کنيم. درست همان‌طور که گاهي خودمان را زير اشياء کهنه و قديمي که ديگر هيچ نيازي به آنها نداريم دفن مي‌کنيم، ممکن است روحمان را هم زير افکار و احساسات کهنه و پوچ دفن کنيم.
5- برنامه روزانه زندگيتان را تغيير دهيد. اولويت‌هايتان را ارزيابي کنيد، ببينيد چه چيزهايی بيشترين اهميت را در زندگيتان دارند، و بعد برنامه روزانه‌تان را براي تمرکز بيشتر روي اولويت‌هايتان تغيير دهيد. دانستن اولويت‌هاي زندگيتان به شما کمک مي‌کند طرز تفکرتان نسبت به استفاده از منابعتان، مثل زمان، تغيير کند.
6- به زبانتان دقت کنيد. کلماتي که استفاده مي‌کنيد، نحوه بيان افکار و احساساتتان را تغيير دهيد و آن وقت خواهيد ديد که انرژي پيرامونتان تغيير مي‌کند. اگر من از يک جمله منفي مثل «تو نمي‌توني اين کار را انجام بدي چون خطر داره» استفاده کنم، اين احتمال وجود دارد که فرد با من لج کرده و براي ثابت کردن بي‌خطر بودن آن کار به من، به انجام آن مبادرت ورزد. اما اگر به جاي آن جمله ازجمله «چطوري مي‌خواهي خطرات اين کار را از بين ببري چون يک کم خطرناک به نظر مياد» استفاده کنم، فرد خيلي بيشتر در مورد آن فکر خواهد کرد و بي‌فکرانه آن را انجام نمي‌دهد. زبان ابزار بسيار نيرومندي در تغيير نحوه فکر کردن ما و همچنين واکنش ديگران به ما است.
7- انتخاب کنيد که شاد باشيد. خودتان منبع شادي خودتان باشيد و از ديگران انتظار نداشته باشيد که خوشحالتان کنند. افراد شاد و خوشبخت افراد شاد و موقعيت‌هاي شاد بيشتري را به سمت خود جذب مي‌کنند. براي اين‌که هر لحظه در زندگي شاد باشيد بايد به چيزهاي مثبت و خوب زندگي و کارتان تمرکز کنيد و منفي‌هاي آن را کنار بگذاريد. براي بو کردن گل‌ها وقت بگذاريد و اجازه ندهيد که نااميدي‌ها در شما رخنه کند و انرژي شما را از بين ببرد.
8- مرتب دعا و مناجات کنيد. با عبادت و مناجات از خداي خود تشکر و قدرداني کنيد و خواسته‌هاي خود را از او طلب کنيد. با تعمق به افکار و ايده‌هاي جديد دست پيدا کنيد. عبادت و انديشه کردن از مهم‌ترين مسائل زندگي هستند چون ما را به خدا و به روحمان پيوند مي‌دهند و از طريق اين ارتباطات مي‌توانيد به افکار بازتر و تازه‌تر دست پيدا کنيم.
9- به دنبال واضح و ساده کردن همه چيز باشيد. يکي از مراجعان خيلي باهوش من مرتب در حالت آشفته به من زنگ مي‌زند و مي‌گويد که نمي‌داند براي فلان مسأله سخت و پيچيده‌اي که در زندگي‌اش افتاده چطور تصميم بگيرد و چه بکند. اولين کاري که از او مي‌خواهم بکند اين است که اول ببيند کداميک از مسائل واقعا به اين قضيه مربوط است و بعد همه چيز را خيلي «ساده» براي من توضيح دهد. طي چند دقيقه خودش مي‌بيند که خيلي چيزها که به نظرش به اين قضيه مربوط بود اصلا هيچ ارتباطي ندارد و کاملا بي‌ربط است و مي‌تواند راحت آنها را حذف کند. آن وقت است که مي‌تواند خيلي راحت‌تر تصميم بگيرد. ساده کردن، چه در طريقه زندگي کردنمان باشد چه در نحوه آناليز کردن يک مشکل، ديدگاه ما را تغيير مي‌دهد و همه چيز را روشن‌تر مي‌کند.
10- لبخند بزنيد. لبخند زدن تأثير فيزيکي بر مغز دارد و البته بر نحوه فکر کردنمان. لبخند زدن هنگام کار باعث مي‌شود لذت بيشتري از انجام آن کار ببريد و همه اينها در ديدگاه شما نسبت به خودتان و دنياي اطرافتان تغيير ايجاد مي‌کند.
براي ايجاد تغيیر در نحوه فکر کردنمان، بايد به خودمان و دنياي اطرافمان از يک زاويه ديگر نگاه کنيم و ديدگاهمان را تغيير دهيم. به جاي اينکه در پاسخ به يک سوال همان مسير قديمي را براي رسيدن به نتيجه انتخاب کنيد، از يک زاويه جديد به آن سوال نگاه کنيد و از يک راه ديگر به نتيجه برسيد. اينها راه‌هاي خوبي براي کمک به تغيير ديدگاهتان در زندگي بود. هر بار که يک راه تازه را براي رسيدن سر کار انتخاب مي‌کنيد، به مغزتان هم آموزش مي‌دهيد که يک راه جديد براي حل يک مشکل انتخاب کند و وقتي فکرتان را تغيير داديد، دنيايتان تغيير خواهد کرد.


تعداد بازدید :  166