شماره ۵۱۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
تجربه‌هايي براي گذران اوقات فراغت شما
اول 5 ساعت بخوابيد تا بعد!

براي گذران اوقات فراغت خود چه خوابي ديده‌ايد؟ سوژه‌اي نداريد؟ دوست داريد بدانيد كه آن سوي دنيا چه مي‌كنند؟ آيا فكر مي‌كنيد روش‌هاي گذران اوقات فراغت متفاوت است؟ دوست داريد از تجربيات ديگران استفاده كنيد؟
در آلمان بسیاری از مردم فعالیت‌های گوناگونی در اوقات فراغت خود انجام مي‌دهند، خود را با کامپیوتر مشغول می‌كنند، کتاب می‌خوانند، ورزش می‌کنند و به نوازندگی با ساز می‌پردازند. 70‌درصد نوجوانان و جوانان آلمانی به‌طور مرتب و مستمر ورزش می‌کنند، اما فقط 15درصد مردم بالاي 65‌سال به‌طور مستمر و مرتب ورزش مي‌کنند. درحالی‌که نوجوانان و جوانان به‌طور همزمان گاهی به 6 تا 8 رشته ورزشی می‌پردازند، اما افراد بالای 65‌سال فقط به 2 رشته ورزشی می‌پردازند. رفتن به اپرا، تئاتر و کنسرت‌های موسیقی نیز بسیار رایج است. مردم کشورهاي پيشرفته علاقه بسیار زیادی به مطالعه دارند. برخي از آلماني‌ها نيز از اوقات فراغت خود برای ایفای نقش‌های داوطلبانه و عام‌المنفعه مانند فعالیت در خانه‌های سالمندان، صلیب‌سرخ، آتش‌نشانی و گروه‌های حقوق بشر و طرفداران محیط‌زیست و... استفاده می‌کنند، بدون دریافت وجه یا انتظار هیچ کمکی. عده‌ای به جمع‌آوری تمبر یا سکه می‌پردازند. تربیت حیوانات خانگی مثل پرندگان یا سگ و باغبانی و گل کاری نیز رواج دارد.  در فرانسه هر خانواده فرانسوی در ‌سال به‌طور متوسط 1500 دلار صرف فعالیت‌های فرهنگی، گذران اوقات‌فراغت، ورزش و بازی مي‌کند که این مبلغ 5/3‌درصد درآمد سالانه هر نفر است. 35‌درصد مردم فرانسه به‌طور مرتب دست‌کم در روز یک روزنامه می‌خوانند. در فرانسه 3/2‌میلیارد نسخه روزنامه در ‌سال منتشر می‌شود. از 100 عنوان مجله‌ای که در فرانسه منتشر مي‌شود، 6 مجله شمارگان یک میلیونی و 8 مجله شمارگان بیش از نیم میلیونی دارند. با فروش 1354 نسخه مجله به ازای هر 1000 نفر، فرانسویان در میان مردم جهان رتبه نخست را در مطالعه مجله دارند. آنها به‌طور متوسط 2 ساعت و 40 دقیقه در روز تلویزیون تماشا می‌کنند. در فرانسه 180 فرستنده تلویزیون وجود دارد که 4 فرستنده، دولتی و سراسری و بقیه فرستنده‌های محلی و خصوصی هستند، البته مردم فرانسه بیشتر به تماشای برنامه‌های آموزشی یا هنری مبادرت می‌ورزند. از دیگر گونه‌های گذران اوقات فراغت مردم فرانسه شرکت در جشن‌های متعدد و شاد است که به مناسبات مختلف برگزار می‌کنند. همچنین بازدید از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی زیادی که در فرانسه وجود دارد از زمره تفریحات مردم فرانسه است.  ژاپن کشوری توسعه‌یافته و صنعتی است که به ساعات طولانی کار مشغول است، میانگین خواب مردم این کشور در شبانه‌روز
 5 ساعت است که این رقم، نشان‌دهنده زندگی پر تنش و کاملا صنعتی است. طی چند دهه اخیر، دولتمردان ژاپنی سیاست‌هایی را در مورد شکل دادن و هدفمند کردن اوقات فراغت مردم و این‌که چگونه از آن لذت ببرند در پیش گرفته‌اند. از اوایل دهه 1990 دولت ژاپن در جست و جوی راهی بوده است که کیفیت زندگی را افزایش دهد و این کشور را به یک ابرقدرت در شیوه زندگی تبدیل کند، اما همچنان تغییر زیادی دیده نمی‌شود. اولویت فعالیت در اوقات فراغت مردم ژاپن عبارتند از تماشای تلویزیون و خواندن روزنامه. پژوهش یا تحقیق برای افزایش اطلاعات شخصی، سرگرمی و تفریح، ورزش، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، رفت و آمد با دوستان.


تعداد بازدید :  74