شماره ۵۰۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
نمایندگان مجلس برای‌ سال 94 اجازه دادند
هر «پیامک» یک‌تومان گران شد

شهروند|  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه خود در حالی بررسی جزییات لایحه بودجه‌ سال 94 را آغاز کردند که این جلسه با 90صندلی خالی و 198نماینده کار خود را آغاز کرد. در موارد مورد بررسی امروز نمایندگان، بندهایی نظیر معافیت مددجویان کمیته امداد از پرداخت هزینه آب، برق و گاز، پرداخت تسهیلات مسکن به 100‌هزار جانباز، اختصاص 14400‌میلیارد ریال برای ازدواج و اشتغال مددجویان، گرانی 10ریالی پیامک در ‌سال آتی و تصمیماتی برای وزارت راه به تصویب نمایندگان رسید. ناگفته نماند برخی از مصوبات این روز مانند میزان جریمه سربازان غایب و همچنین گرانی 10ریالی پیامک‌ها بیش از سایر موضوعات محل بحث نمایندگان بود.
معافیت و تسهیلات برای مددجویان
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه‌ سال 94 نمایندگان بند «د» تبصره 16 ماده واحده تصویب کردند، این بند می‌افزاید: مددجویان تحت‌پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و هزینه‌های انشعاب آب و فاضلاب و برق و گاز برای یک‌بار و در حد یک واحد مسکونی مطابق الگوی مصرف معافند و دستگاه‌های ارایه‌دهنده خدمات مذکور موظف به ارایه این خدمات به صورت رایگان به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور می‌باشند. همچنین نمایندگان مجلس در بودجه ۹۴ مصوب کردند ۵۰۰‌میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال زندانیان مددجو اختصاص یابد. افزون بر این مجلس 14‌هزار و 400‌میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه برای ازدواج جوانان و اشتغال مددجویان مصوب کرد که این رقم از محل پس‌اندازهای قرض‌الحسنه با در نظر گرفتن دوره تنفس 2ساله و در اقساط 10ساله برای ازدواج جوانان و جهت اشتغال مددجویان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی و صنایع زندانیان کشور اقدام کند. افزون بر این بندها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شد، 30‌هزار‌میلیارد ریال مانده تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی و رشد منابع مزبور به تفکیک 20‌هزار‌میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و 10‌هزار‌میلیارد ریال به سازمان بهزیستی کشور با معرفی دستگاه‌های ذیربط به مددجویان تحت‌پوشش و کارفرمایان طرح‌های مددجویی پرداخت کند.
100‌هزار جانباز، تسهیلات مسکن می‌گیرند
نمایندگان مجلس در لایحه بودجه 94 بانک مرکزی را موظف کردند، از طریق بانک‌های عامل به ۱۰۰‌هزار نفر از جانبازان و ایثارگران تسهیلات خرید و ساخت مسکن با نرخ ۴‌درصد با مدت بازپرداخت 20ساله پرداخت کند. مبلغ تسهیلات مزبور به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک‌میلیون نفر، 830‌میلیون ریال، مراکز استان‌ها، 700‌میلیون ریال، سایر شهرها 575‌میلیون ریال، روستاها 350‌میلیون ریال و در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با نرخ 4‌درصد با مدت بازپرداخت 20ساله بدون رعایت الگوی مصوب مسکن و نوساز بودن تعیین می‌شود. همچنین، نمایندگان مجلس وزارت راه‌وشهرسازی را موظف کردند نسبت به تأمین مسکن یا زمین مسکونی حداقل 70‌هزار نفر از جانبازان اقدام کند. مضاف بر این مصوب شد تا با موافقت نمایندگان مجلس درآمدهای حاصل از ارایه خدمات و اجازه استفاده از امکانات بازارچه‌های مشترک مرزی به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز ‌شود. وکلای ملت مقرر کردند که آیین‌نامه اجرایی این بند شامل نوع و نرخ تعرفه و هزینه‌کرد درآمد به ‌پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به ‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
پیامک‌ سال آینده 10ریال گران می‌شود
از جمله مصوبات جنجالی و پرحاشیه امروز خانه ملت، گرانی 10ریالی هر پیامک از‌ سال آتی بود که بنابر آن قرار شد تا اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، 10ریال از استفاده‌‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف 160154 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. پیش از این نیز ناصر موسوی‌لارگانی نماینده مبارکه پیشنهاد حذف این بند را ارایه کرده و گفته بود: این بند باید حذف شود تا پول از جیب مردم درنیاید. اکنون پیامک‌های تبلیغاتی از مردم پول‌های زیادی می‌‌گیرند. همچنین مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق از بند الحاقی دفاع کرد و گفت: باید ببینیم چقدر کارهای ضروری و غیرضروری از طریق پیامک انجام می‌شود و از طرفی هزینه آن صرف امور بیماران، نیازمندان، بسیجیان و دانشگاه پیام‌نور می‌شود. اظهارات نمایندگان مجلس در حالی عنوان شده که اکنون دولت تلاش می‌کند تا برای جبران کسری بودجه ‌سال آتی که بخشی از آن ناشی از کاهش درآمدهای نفتی است را با ابزارهای دیگری نظیر مالیات جبران کند. در همین راستا اما گرانی یک تومانی هر پیامک و افزایش قیمت برق نیز از جمله تحرکات دولت در این راستا
 بوده است.


تعداد بازدید :  121