شماره ۳۰۷۳ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
بازخوانی مجلس یازدهم و الزامات مجلس دوازدهم

گروه سیاسی | با اتمام دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده بهارستان نیز روشن شد و شمارش معکوس آغاز مجلس دوازدهم آغاز شده است. حدود دو هفته تا آغاز به‌کار مجلس دوازدهم و پایان مجلس یازدهم باقی مانده و اکنون فرصت خوبی برای بازخوانی دوره یازدهم مجلس است. دوره‌ای که همچون مجالس پیشین، فراز و فرودها و حواشی و مسائل مختلفی تجربه کرد. مجلس یازدهم که پس از فجایع مجلس دهم و جنجال‌سازی‌‌های لیست امید و فراکسیون اصلاح‌طلب و در فضای پاییز و زمستان پر التهاب ٩٨ خاصه واقعه پرهزینه و فاجعه‌بار آبان ٩٨ و گرانی بنزین و گله‌مندی‌های معیشتی مردم شکل گرفت، گام‌های ارزشمندی در راستای اصلاح برخی مسائل ساختاری کشور، تصویب قوانین حمایتی از برخی اقشار و رفع برخی قوانین دست و پاگیر برداشت، اما به هر روی به شکلی که باید و شاید نتوانست محبوبیت بالایی در جامعه کسب کند.
در ادامه به ذکر نکاتی چند درباره مجلس یازدهم و مسائل ضروری برای تشکیل مجلس دوازدهم خواهیم پرداخت:
١-همانطور که اشاره شد مجلس یازدهم در فضای ناامیدی مردم از دولت روحانی و طیف اصلاح‌طلب و جریان موسوم به امید، تشکیل شد. چند ماه پیش از شروع رقابت‌ها و ثبت نام‌ها، دکتر قالیباف که همواره به‌عنوان چهره‌ای اجرایی و عملگرا شناخته می‌شد، با انتشار ویدئوهایی به دعوت از عموم مردم و جوانان انقلابی صاحب فکر و ایده برای ثبت نام در انتخابات و ارسال سوابق خود برای قرار گرفتن در لیست‌های انقلابی پرداخت. نفس چنین دعوت و ایده‌هایی قابل تحسین بود، اما در فرایند تدوین لیست‌ها، کما فی السابق ابهاماتی وجود داشت که بعدا در طول چهارساله مجلس یازدهم نمود پیدا کرد و همین مسئله از علل افزایش انتقادات بدنه انقلابی از شورای ائتلاف و نحوه فعالیت و لیست بندی جریان انقلابی و از علل کاهش آرا و پخش شدن آرای اصولگرایان در انتخابات اخیر شد.
٢-مجلس یازدهم که از ابتدا مورد حمایت و تمجید رهبر انقلاب قرار گرفت، و عنوان انقلابی را از ایشان دریافت کرد، از حیث حفاظت از این عنوان ارزشمند، به‌صورت شایسته عمل نکرد. در این مسئله شکی نیست که تلاش‌های ارزشمند مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار بودجه، حمایت از قشرهایی چون سربازان و افزایش حقوق آنان، رتبه بندی معلمان، افزایش وام ازدواج، قانون مالیات بر عایدی سرمایه و نظایر آن، یقینا کارنامه این مجلس را ده‌ها پله از مجلس دهم بالاتر برد. اما از سوی دیگر حواشی و جنجال‌های این مجلس چه از حیث مسائل رفتاری نمایندگان(نطق‌های نامناسب، ماجرای سیلی به سرباز، شائبه‌خودروهای دریافتی) و چه از حیث برخی عملکردها(طرح صیانت، قانون جوانی جمعیت و معطل کردن و بلاتکلیف گذاشتن شفافیت) و عدم‌اقناع افکار عمومی در اینگونه مسائل و ایضا بهانه دادن به معاندان، سبب شد در میان عموم مردم و بدنه انقلابی حواشی بیش از خدمات دیده شود و دستاوردها و خدمات زیر سایه حواشی برود.
٣-نظر به دو نکته پیشین و شکسته شدن آرای جریان انقلابی بین طیف‌های مختلف اعم از شانا، امنا و سایرین و ایضا خطر همیشگی غلبه حواشی بر مسائل مهم و ضعف کلان مجلس در مسئله اقناع افکار عمومی در حوزه عملکردها، اکنون خطرات جدی‌ای مجلس دوازدهم را تهدید می‌کند. خطر اختلاف و جدال‌های نابجا برای ریاست و مدیریت مجلس، تعیین کمیسیون‌ها و نظایر آن در ابتدا و ایضا اختلاف بر نحوه کار و نظارت بر دولت و سایر وظایف مجلس در طول چهار سال، ازجمله این خطرات است. مسئله‌ای که رهبر انقلاب پس از برگزاری انتخابات مجلس در اواسط اسفندماه از آن به‌عنوان ستیزه‌گری‌های دشمن پسند و سبب‌ساز تلخکامی ملت از آن تعبیر کردند.
۴-اولویت‌های مجلس دوازدهم قطعا در حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی است. مسائلی چون تعیین تکلیف کسری بودجه، انضباط در بودجه‌ریزی، توجه به مسائل معیشتی اقشار مختلف با تعامل صحیح و کار کارشناسی با دولت، ارتقای شفافیت مجلس، تقویت نظارت داخلی مجلس بر رفتار نمایندگان و تلاش برای کاهش شکاف بین مجلس و جامعه با گسترش ارتباطات مردمی و رسانه‌ای و جلب حمایت مردمی از طریق مفاهمه و اقناع افکار عمومی ازجمله مهم‌ترین اولویت‌های مجلس دوازدهم است. در یک کلام، مجلس دوازدهم باید ادامه‌دهنده محاسن مجلس یازدهم باشد، اما معایب آن مجلس را نداشته باشد تا از این طریق امید و اعتماد عمومی به این نهاد مهم و مؤثر را بهبود بخشیده و ارتقای چشمگیری دهد.


تعداد بازدید :  115