شماره ۳۰۷۳ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
نبود پیوست تولید محتوا

گروه سیاسی | تولید و ترویج کتاب و کتابخوانی دو شاه‌کلید سخنان رهبری در مورد نهادهای فرهنگی و آموزشی در بازدید از نمایشگاه کتاب بود؛ دغدغه‌ای ارزشمند به‌ویژه درخصوص جوانان کشور.
واقعیت این است که نمی‌توان وظیفه و رسالت کتاب و کتابخوانی را بر دوش فضای مجازی انداخت و به بهانه ورود تکنولوژی‌های جدید، پایان عصر کتاب و رسانه‌های مکتوب را اعلام کرد. اشتباه رایجی که برخی از افراد و مسئولین دچار آن می‌شوند و تأثیرات مخربی در تصمیم‌سازی‌ و اجرا می‌گذارد. این روزها، بسیاری از اطلاعات و گزیده‌گویی‌ها و تحقیقات انتشار یافته و در دسترس در فضای مجازی نه صحت‌سنجی می‌شوند و نه نظارتی بر آنها وجود دارد و گاه نه می‌توان نیت‌خوانی کرد که چه اهدافی در پشت ارائه آن موارد وجود دارد. این آشفتگی هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین کتاب و یا به روایتی کتاب مفید شود.موضوعی که دیروز رهبری نیز برآن تأکید داشتند. متأسفانه این روزها گزیده‌گویی‌های مجازی به جای کتابخوانی نشسته‌اند و انبوه کاربرانی تولید و تغذیه می‌شوند که اطلاعاتشان در سطح می‌ماند. عمقی که کتاب می‌دهد را با سطحی از فضای مجازی مبادله کرده‌ایم. فرهنگی که شاید به عمد، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در ترویج آن می‌کوشند و نسلی که خواسته و ناخواسته در همان سطح غرق می‌شود و از دست می‌رود.
در این میان نسل جوان با سرگشتگی‌های تحمیلی عصر جدید، بیشتر از همیشه نیازمند تولید محتوا در قالب کتاب است. دیروز مقام معظم رهبری یکی از نیازهای جدی برای نسل جوان را تولید کتاب در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون دانستند، در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع‌مقدس، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کم‌نظیری همچون امام(ره) و...
به یقین می‌توان گفت که در این زمینه‌ها کم کاری شده است و از همین محل است که شاهد نفوذ رسانه‌ها و فضای مجازی معاند در تخریب روحیه و افکار جوانان بوده‌ایم. عدم‌شناخت جوانان نسبت به حاکمیت پیش از انقلاب، عدم‌آشنایی آنان با دستاوردهای مهم پس از انقلاب، عدم‌وقوف به برنامه‌های دشمن و... همه ازجمله آسیب‌هایی است که متوجه آن هستیم اما در جهت رفع آن کم کاری کرده‌ایم. جوانان به چند کتاب خوب و مفید در این زمینه‌ها دسترسی دارند؟ شاید بتوان گفت تولید محتوا و تولید محتوای خوب یک شغل است. یک وظیفه است. یک برنامه بلندمدت است. پرسش اساسی در اینجا این است که ما تا چه حد به تولید‌کنندگان محتوا پرداخته‌ایم و آنان را تقویت کرده‌ایم و در اولویت توجه برنامه‌های خود قرار داده ایم؟
شاید یکی از نقیصه‌های عمده در کنار کارهای اجرایی این روزها نبود پیوست تولید محتوا درخصوص این فعالیت‌هاست. مشکلی که باعث می‌شود در کنار مجموعه کارهای خوبی که صورت گرفته بسیاری از مردم و جوانان بی‌اطلاع باشند. چه بسا لازم باشد برخی به جای اجرا، به تولید محتوا بپردازند. برخی در کنار اجرا و برخی پس از اجرا....


تعداد بازدید :  96