شماره ۵۰۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اختراع مسلسل ماکسیم
131‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم فوریه 1884میلادی، هيرام ماكسيم، تكنيسين آمريكايي اختراع خود «تيربار» را در لندن به معرض نمايش گذاشت. اسلحه ماکسیم مي‌توانست در هر دقيقه تا 600گلوله شليك كند. در این مسلسل از نیروی پس‌زدن برای مسلح کردن سلاح استفاده می‌شد. نمونه‌های اولیه آن با مخزنی از آب که دور لوله آن را می‌پوشاند خنک می‌شد. اختراع ماكسيم كه سلاح مرگبار نام گرفت تلفات در جنگ را بيش از گذشته كرد. بسياري از دولت‌ها پس از آگاه شدن از اختراع ماكسيم درصدد به‌دست آوردن تيربار شدند و مهندسان خود را وادار به ساختن آن كردند.

نخست‌وزیری سیدضیاء
94‌سال پیش، برابر با چهارم اسفند 1299 خورشیدی، احمدشاه قاجار همراه با صدور اعلاميه‌اي حكم رياست‌ الوزرايي سيدضياءالدين طباطبايي را صادر كرد. تيپ قزاق روز پيش از آن (سوم اسفند) تهران را متصرف شده بود و فتح‌الله اكبر (سپهدار رشتي) رئيس الوزرا به سفارت انگلستان كه اين دولت خود حامي كودتا بود پناهنده شده بود. احمدشاه كه با صدور فرمان نخست‌‌وزيري سيدضياء عملا به كودتا تسليم شده بود در حكم نخست‌وزيري او به غفلت و لاقيدي كابينه‌هاي قبلي و عدم‌امنيت در كشور و بلاتكلیفي ملت اعتراف كرده بود. سيدضياء طباطبايي تحصيلكرده فرانسه بود و در تهران روزنامه «رعد» را منتشر مي‌كرد.

حمایت شوروی از کوبا
52‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم فوریه 1963میلادی، نیکیتا خروشچف، نخست‌وزیر اتحاد جماهیر شوروی رسما اعلام کرد هرگونه حمله نظامي به كوبا را به منزله حمله به خاك شوروی تلقي كرده و بر اين پايه اگر جنگي روي دهد از هرگونه سلاحی که در اختيار داشته باشد برای دفاع از کوبا استفاده خواهد کرد. نسخه‌ای از این اعلامیه در همان روز به دولت آمريكا تسليم شد.


تعداد بازدید :  259