شماره ۳۰۶۷ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از سریال‌های در حال تولید شبکه نمایش خانگی
سیطره نمایش خانگی بر فضای رسانه‌ای کشور

  [ شهروند ]  در یکی دو گزارش در همین صفحه درباره این نوشته‌ایم که در چند وقت اخیر شبکه نمایش خانگی در ایران حداقل از نظر تنوع و تعداد تولیدات خودش را در حد و اندازه یک شبکه تلویزیونی به تثبیت رسانده است. اتفاقی که می‌تواند به این معنا باشد که –گذشته از محصولات خارجی- مخاطب ایرانی در این فضا روزانه حداقل یک محصول تصویری و نمایشی قابل اعتنا برای تماشا کردن دارد و همین هم هست که باعث شده این شبکه رقیب قدرتمندی برای تلویزیونی به شمار آید که با تولیدات ضعیف و سیاست‌های غیرمنطقی خود دست تطاول به خود گشوده و جایگاه زمانی غبطه‌برانگیز خود را دو دستی تقدیم پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری کرده است.
در شرایطی که در چند هفته اخیر سریال‌هایی چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و البته «اوکازیون» برندگان بی‌بدیل و بی‌حرف‌وحدیث رقابت سریال‌های شبکه نمایش خانگی بوده‌اند، مروری حتی کوتاه و گذرا بر فهرست سریال‌هایی که این روزها در این شبکه در حال تولید است، خبر از ادامه سیطره نمایش خانگی بر فضای رسانه‌ای کشور می‌دهد و برای چندمین بار بر این نکته تاکید می‌کند که این بازی با همین کیفیت فعلا تا چند وقتی ادامه خواهد داشت.  

زخم کاری ۳
محمدحسین مهدویان بعد از شکست فاحش «زخم کاری ۲» -به خاطر بیراهه‌رفتن داستان و کمرنگ‌شدن شخصیت مالک- گفته می‌شود که «زخم کاری ۳» را با محوریت شخصیت مالک (با بازی جواد عزتی) تنها و تنها با این هدف کلید زده که یک بار دیگر سریال را به دوران اوجش برگردانده و نام خودش را در صدر فهرست سریال‌سازان موفق به ثبت برساند. این سریال که چند هفته پیش اعلام شد که مجوز انتشار گرفته و به‌زودی در پلتفرم فیلیمو منتشر خواهد شد، در ادامه فصول قبلی «زخم کاری» با نیم‌نگاهی به یکی از نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر جلوی دوربین رفته است. به هر حال، فراموش نکرده‌ایم که فصل اول «زخم کاری» براساس نمایشنامه «مکبث» ویلیام شکسپیر ساخته شده بود و مهدویان در فصل دوم نیز از نمایشنامه «هملت» این نویسنده بزرگ اقتباس کرده بود. حالا گفته می‌شود که این سینماگر در فصل سوم، داستانش را براساس دیگر نمایشنامه قدرتمند این نویسنده شهیر به نام «ریچارد سوم» روایت کرده است. گفته می‌شود که جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، کامبیز دیرباز و الناز ملک بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.

قطب شمال
«قطب شمال» به کارگردانی امین محمودی‌یکتا که بعد از اتمام پخش سریال «گناه فرشته» به کارگردانی حامد عنقا در پلتفرم فیلیمو جایگزین آن شده، یک تریلر خانوادگی را بر اساس اقتباس از رمان مشهور «کنت مونت کریستو» نوشته الکساندر دوما جلوی دوربین برده است. روابط عمومی این سریال درباره خلاصه داستان «قطب شمال» گفته‌اند که این سریال داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که در آستانه ازدواج قربانی خیانت مردی به نام سامان می‌شوند و این باعث زندانی‌شدن مرد و درنهایت مرگ او می‌شود. حالا سال‌ها بعد از این اتفاق پسر این زن و مرد بزرگ شده و تصمیم گرفته انتقام پدرش را از سامان بگیرد. در واقع این سریال که با بازی فرزاد فرزین، آناهیتا درگاهی، نگار فروزنده، نازنین بیاتی، عباس جمشیدی‌فر، شهرام قائدی و فرزاد حسنی ساخته شده، راوی داستان یک خیانت و تبعات آن است. با این حال، با توجه به چند قسمتی که از انتشار آن گذشته، به نظر می‌رسد به هر دلیلی موفق به جلب رضایت بینندگان خود نشده و نتوانسته است نامش را وارد فهرست سریال‌های پرمخاطب شبکه نمایش خانگی کند.

ازازیل
«ازازیل» حسن فتحی که این روز‌ها همچنان در مرحله تصویربرداری است، داستان تولید پرفرازونشیبی دارد و تاکنون سه کارگردان عوض کرده که اولی ابوالحسن داوودی بود و بعدی حمیدرضا قربانی و پس از او هم همای سعادت به هر حال بر شانه حسن فتحی نشسته است. با این حال، «ازازیل» به‌رغم این پستی و بلندی‌هایی که پشت‌سر گذاشته، هنوز و همچنان یکی از آثاری است که کنجکاوی‌های فراوانی در موردش وجود دارد، به‌خصوص درباره ترکیب بازیگرانش شامل پری‌ناز ایزدیار، پیمان معادی، مریلا زارعی و بابک حمیدیان که یکی از متفاوت‌ترین ترکیباتی است که تاکنون در سریال‌های شبکه نمایش خانگی دیده‌ایم. البته خود حسن فتحی هم یکی دیگر از فاکتورهای جذابیت این سریال است. کارگردانی که بعد از سریال‌های تاریخی «شهرزاد» و «جیران» و هم‌زمان با نمایش فیلم تاریخی «مست عشق»، دوباره پشت دوربین رفته و سریال جدیدش را -که شنیده می‌شود اثری پلیسی است- در همین زمانه خودمان به روایت نشسته است.

بی‌عاطفه
مروری بر سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی در حال تولیدند، حکایت از حضور شماری از کارگردان‌های شناخته‌شده پشت دوربین است. از محمدحسین مهدویان و حسن فتحی تا نرگس آبیار، آیدا پناهنده و البته کمال تبریزی. بله، درست حدس زدید: «بی‌عاطفه» را کمال تبریزی کارگردانی کرده است. فیلمسازی که این اواخر به خاطر پخش «سرزمین مادری» در مرکز توجه رسانه‌ها قرار داشت و به واسطه کیفیت بالای فصل اول سریالش بسیاری صحبت از بازگشت او به دوران اوجش می‌کردند. تبریزی حالا چند ماه بعد از پخش آن سریال دست به تولید سریالی جدید زده. سریالی به نام «بی‌عاطفه» با حضور رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان‌افشار و حامد بهداد که بعد از سریال شکست‌خورده‌ای چون «ابله» جدیدترین بخت‌آزمایی کمال تبریزی در شبکه خانگی به شمار می‌آید. حالا باید منتظر ماند و دید «بی‌عاطفه» چه جایگاهی در کارنامه تبریزی به دست خواهد آورد؟!

سووشون
سریال «سووشون» ساخته نرگس آبیار که از طریق پلتفرم نماوا پخش خواهد شد، آنطور که پیش‌تر اعلام شده قرار است هم‌زمان در سطح بین‌المللی هم منتشر شود. «سووشون» که با نگاهی به رمان جاودانه سیمین دانشور -با داستانی که در دوره پهلوی اول روی می‌دهد- جلوی دوربین رفته، با حضور بازیگرانی چون بهنوش طباطبایی، میلاد کی‌مرام، هوتن شکیبا، سام درخشانی، ترلان پروانه و آزاده صمدی شانس خوبی برای محبوبیت و موفقیت دارد. با این حال، این سریال که در سه فصل 10 قسمتی منتشر خواهد شد، در گام‌های آغازین، بعد از انتشار عکس‌ها و گریم‌های بازیگرانش با انتقادات زیادی در فضای مجازی مواجه شد و بسیاری از کاربران بر این باور بودند که نرگس آبیار در زمان ساخت این سریال درکی از چهره و لباس شخصیت‌ها در دوران وقوع داستانش نداشته است.

در انتهای شب
آیدا پناهنده بعد از ساخت فیلم‌های موفقی مثل «ناهید»، «اسرافیل» و «تی‌تی»، اخیرا مینی‌سریال «در انتهای شب» را به عنوان اولین تجربه‌اش در شبکه نمایش خانگی برای پلتفرم فیلم‌نت ساخته است که البته هنوز زمان دقیق انتشار آن مشخص نیست. این سریال ۹ قسمتی که پیش‌تر «محبوبه شب» نام داشت، براساس فیلمنامه مشترک آیدا پناهنده و ارسلان امیری با بازی پارسا پیروزفر و هدا زین‌العابدین جلوی دوربین رفته است. گفتنی است که پارسا پیروزفر پیش از این در فیلم «تی‌تی» با پناهنده همکاری کرده بود و هدا زین‌العابدین نیز نقش اول فیلم «زاوالا»ی ارسلان امیری را ایفا کرده است. هنوز اسامی سایر بازیگران این سریال به طور رسمی اعلام نشده است.

دیگر سریال‌هایی که در راهند
بلیط یک‌طرفه به مقصد موفقیت!

«بلیط یک‌طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری، سریالی پلیسی معمایی است با بازی علی شادمان، حامد کمیلی، مهرداد صدیقیان، امین شعرباف و چند بازیگر از کشور‌های ترکیه، لبنان و آمریکا از جمله ارکان پتک کایا و کیدا رمضان- که ماجرا‌های آن در ترکیه جریان دارد. این سریال که پیمان معادی به خاطر هم‌زمانی با «افعی تهران» از بازی در آن انصراف داد؛ در ۲۰ قسمت تولید شده و به احتمال زیاد در پلتفرم نماوا منتشر خواهد شد.
«بازنده» به کارگردانی امین حسین‌پور نیز سریالی جنایی و رازآلود با محوریت شخصیتی به نام کارآگاه کیانی است که درگیر پرونده‌ای پیچیده می‌شود و راز‌هایی بزرگ از یک خانواده را برملا می‌کند. نقش کارآگاه کیایی را علیرضا کمالی ایفا کرده و صابر ابر، سارا بهرامی، صدف اسپهبدی، رویا جاویدنیا و پیمان قاسم‌خانی دیگر بازیگران این سریال هستند.
«پوکر» رضا دادویی دیگر سریال جدید شبکه نمایش خانگی است که بیشتر به خاطر حضور بازیگرانی چون شهاب حسینی، امین حیایی و نیکی کریمی شانس موفقیت دارد. بازیگرانی که پیش از این کمتر با هم همکاری مستقیم داشته‌اند و حالا در این سریال -که هنوز زمان دقیق انتشار آن مشخص نشده است- برای اولین‌بار کنار هم قرار گرفته‌اند.«مادرخوانده» امیر پورکیان با بازی آناهیتا درگاهی، بهاره کیان‌افشار، پژمان بازغی، شهاب مظفری، علی استادی، حسین مهری، مجید نوروزی و آیدا ماهیانی و «بی تو می‌میرم» به کارگردانی عباس مرادیان با بازی رضا کیانیان، پوریا پورسرخ، محمدرضا شریفی‌نیا، الیاس یالچینتاش، مهران غفوریان، امیرمهدی ژوله، یکتا ناصر، شقایق دهقان، علی اوجی، ثریا قاسمی، فریبا نادری، آشا محرابی، شهین تسلیمی، رضا توکلی، رضا رویگری و سارا محمدی دیگر سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی هستند.


تعداد بازدید :  84