شماره ۳۰۶۶ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
«شهروند» از اقدامات و برنامه‌های سازمان داوطلبان در آستانه هفته هلال‌احمر گزارش می‌دهد
اعزام کاروان‌های سلامت هلال‌احمر به مناطق محروم
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر: مراسم گلریزان و نشست صمیمانه با جمعی از خیرین جمعیت هلال‌احمر با هدف تامین بخشی از هزینه‎های فعالیت‎های بهداشتی و درمانی جمعیت، شامگاه 23 اردیبهشت‌ برگزار خواهد شد

  [مـرضیه باغستانی - سمیـه زرچینی ] نام جمعیت هلال‌احمر همواره با ارزش‌ها و مفاهیمی همچون ایثار، ازخودگذشتگی، انسانیت، احسان، احساس مسئولیت و مهربانی گره خورده است و عموم مردم از هلال‌احمر به نیکی یاد می‎کنند، چراکه گستره فعالیت‎های عام‌المنفعه آن فراتر از رنگ، نژاد، ملیت و قومیت‎های مختلف است.  جمعیت هلال‌احمر به عنوان بزرگ‌ترین سازمان امدادی و بشردوستانه کشور، همواره در تلاش است که با تکیه بر توان اعضای خانواده خود از جمله کارکنان، اعضا و نیروهای داوطلب از رنج و آلام دردمندان بکاهد. هر ساله همزمان با روز جهانی صلیب‌سرخ و هفته هلال‌احمر که از هجدهم اردیبهشت‌ماه آغاز می‎شود و تا 24 اردیبهشت ادامه دارد، جمعیت هلال‌احمر در تلاش است تا به معرفی بیش از پیش این خانواده بزرگ بپردازد و بر جمع اعضای آن بیفزاید. سازمان داوطلبان به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه جمعیت هلال‌احمر بزرگ‌ترین شبکه داوطلبی برای ارائه خدمات انسان‌دوستانه است که وظیفه دارد از ظرفیت و توان توانمندان برای رفع نیاز نیازمندان بهره برده و آنها را نسبت به مسائل اجتماعی و نیازهای همنوعان حساس کند.

اعزام کاروان‌های سلامت به مناطق محروم در هفته هلال‌احمر
وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، در گفت‌وگو با «شهروند» اظهار می‌دارد: «این سازمان در طول سال‌های فعالیت خود با تکیه بر اصول اشاعه و ترویج فرهنگ داوطلبی و با تمرکز بر جذب اقشار مختلف مردمی، خیرین و حامیان و نیز تعامل با سمن‌ها و تشکل‌های مردمی، سعی بر آن دارد تا شبکه‌ای از فعالیت‌های بشردوستانه را به ویژه در زمان بروز حوادث گسترش دهد و در شرایط عادی نیز در راستای ارائه خدمات سلامت‌محور و معیشت‌محور به نیازمندان جامعه تلاش کند.» او با اشاره به برنامه‌های سازمان داوطلبان در هفته هلال‌احمر می‌گوید: «همزمان با هفته هلال‌احمر در سال‌جاری که با شعار «با مشارکت شما سربلندیم» و هر روز با عنوانی منطبق با ماموریت‎های این سازمان نام‌گذاری شده است، این سازمان برنامه‎های مختلفی در سراسر کشور در دست اجرا دارد که «اعزام کاروان‎های سلامت به مناطق محروم» و اجرای طرح‎های «حمایت ماندگار» (اهدای خون) و «نیابت» به عنوان 3 کلان برنامه از اقدامات شاخص این ایام است.»

جلب مشارکت خیرین و برگزاری مراسم گلریزان در هفته هلال
سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار می‌دارد: «دیگر اقدام موثر این سازمان در هفته هلال‌احمر، برگزاری نشست صمیمانه با جمعی از خیرین جمعیت هلال‌احمر و مراسم گلریزان با هدف تامین بخشی از هزینه‎های فعالیت‎های بهداشتی، درمانی این جمعیت و درخواست نظرات ارشادی حامیان مالی سازمان داوطلبان است.» طبیعی است که به سرانجام رسیدن ماموریت‌های سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، با توجه به اهمیت و گستردگی خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت هلال‌احمر و در راستای ارتقای کمی و کیفی این خدمات در حوزه‌های توانبخشی، بهداشتی، دارویی، درمانی و... مستلزم همراهی بیش از پیش خیرین است. سلیمی در اینباره می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر در حوزه توانبخشی با تولید اورتز و پروتزهای گوناگون زندگی دوباره و همراه با نشاط و سلامت به معلولان مراجعه‌کننده به مراکز خود در سراسر کشور اهدا می‎کند. این مجتمع‌های درمانی با ویزیت، معاینه، قالب‌گیری، ساخت و تحویل اندام‌های مصنوعی و دیگر ملزومات معلولان از جمله کفش طبی می‎کوشند تا بخشی از آلام معلولان و توانخواهان را کاهش دهند.»

حرکت خیران در مسیر تحقق اهداف بشردوستانه
سازمان داوطلبان در معاونت حمایتی و خدمات اجتماعی با پرداخت بلاعوض بخشی از هزینه‌های دارویی و درمانی بیماران نیازمند و مددجویان خود و راه‌اندازی بانک‎های امانات تجهیزات پزشکی در شعب جمعیت هلال‌احمر سراسر کشور با هدف در دسترس قرار گرفتن این تجهیزات به صورت امانی و رایگان در اختیار مراجعان، تامین و توزیع بسته‎های معیشتی و بهداشتی در مناطق کم‌برخوردار در زمان مواقع بحران‌ و مهم‌تر از همه اعزام کاروان‌های سلامت به مناطق کم‌برخوردار و با استفاده از ظرفیت و توانمندی تیم پزشکان و پیراپزشکان داوطلب برای ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی رایگان به ساکنان این مناطق می‎کوشد تا اقدامات موثری را در زمینه ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی انجام دهد.
بنا به اعلام روابط عمومی سازمان داوطلبان، این نشست که با حضور جمعی از خیرین، شامگاه یکشنبه 23 اردیبهشت‌ماه جاری برگزار خواهد شد، گام موثری در جذب مشارکت خیرین نیک‌اندیش برای ارتقای این خدمات خواهد بود. در این نشست شامگاهی، علاوه بر تبیین اقدامات جمعیت هلال‌احمر در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی، تلاش می‎شود با برقراری تعامل سازنده، با هدف تحقق اهداف بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر گامی تاثیرگذار برای ارتقای سطح سلامت جامعه برداشته شود.

 زلزله؛ باب آشنایی و همکاری با سازمان داوطلبان
اشکان تقی‌پور، متولد 1357 دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت استراتژیک و پسا دکترا مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرعامل موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید و عضو هیأت مدیره مجمع خیرین کشور به مدت 6 سال است که به عنوان شریک اجتماعی سازمان داوطلبان در کنار جمعیت هلال‌احمر حضور دارد. او به عنوان نماینده خیرین خارج از کشور در حوزه‌های بهزیستی، جمعیت هلال‌احمر، وزارت بهداشت، مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری هم فعالیت دارد. تقی‌پور می‌گوید: «باب آشنایی و همکاری من با جمعیت هلال‌احمر از زلزله سرپل ذهاب بود، اما در سال 1398 و از زمان وقوع سیل در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان همکاری ما با جمعیت هلال‌احمر برای کمک به سیل‌زدگان به طور جدی‌تر دنبال شد.»

سازمان داوطلبان معتمد خیرین
مجید تقی‌زاده داوطلبی است که به نیازمندان استان کهگیلویه‌وبویراحمد کمک‌رسانی می‌کند؛ جوانی که معتقد است دینش را در برابر رفیقش که همان خداست، ادا کرده است.  باب آشنایی مجید با جمعیت هلال‌احمر به واسطه کارهای خیر و بشردوستانه برادرش در جمعیت هلال‌احمر با ساخت مدرسه‌ای در شیراز و اجرای طرح نذر آب بوده است. او می‌گوید: «من قبل از اینکه از طریق برادرم با جعیت هلال‌احمر آشنا شوم، شناختی از این مجموعه نداشتم تا اینکه بعد از ساخت مدرسه‌ای در شیراز و مشارکت در طرح‌های نذر آب توسط او، کم‌کم با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدم و شکل و شیوه کارهایی که این نهاد برای کمک به نیازمندان انجام می‌دهد، به دلم نشست.» به گفته او، جمعیت هلال‌احمر و سازمان داوطلبان بهترین وسیله برای توزیع کمک به مردم نیازمند است، چون اطمینان و  اعتمادی که بابت عملکرد هلال‌احمر در انتقال کمک خیرین به نیازمندان وجود دارد، باعث می‌شود با خیالی آسوده در این کار گام بردارم.

خدمت به اهالی روستا؛ شروع همکاری با هلال‌احمر
سعید بالاپور متولد 1359 تهران است که مدرک تحصیلی دیپلم دارد، شغل او مرتبط با تولیدات مواد شیمیایی است. بالاپور عضو مجمع خیرین کشور است و سابقه آشنایی‌اش با سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به سال 98، یعنی زمان وقوع سیل در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان بازمی‌گردد.
او می‌گوید: «من از اعضای موسس مجمع خیرین کشور هستم و آغاز همکاری‌ام با جمعیت هلال‌احمر از ساخت چشمه‌های سرویس بهداشتی و حمام برای اهالی روستای گاودول استان ایلام بود. بعد از آن، سیل وحشتناکی که در استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان رخ داد، باعث شد تا بار دیگر و برای ساخت و تحویل واحدهای مسکونی برای سیل‌زدگان با جمعیت هلال‌احمر مشارکت و همکاری داشته باشم.»

هزینه چند میلیارد تومانی برای ساخت بیمارستان نیازمندان
محمد شهرکی 68 ساله، زاده سیستان‌وبلوچستان، ساکن گلستان و رئیس مجمع خیرین استان گلستان است. او بیشتر از 20 سال است که هلال‌احمر را می‌شناسد و بانک امانات تجهیزات پزشکی آن را مثال می‌زند که همه وسایل و امکانات پزشکی مورد نیاز بیماران را به صورت رایگان امانت می‌دهد. شهرکی به عنوان یک خیر نیک‌اندیش، برای امور خیریه و داوطلبانه قول می‌دهد و عمل می‌کند. او می‌گوید: «خیر و نیکی با خود برکت به زندگی آدم می‌آورد. من از اینکه برای بهتر زیستن انسان‌ها تلاش می‌کنم، خوشحالم. در سالن اجلاس سران قول دادم درمانگاهی برای استفاده نیازمندان با مبلغ 50میلیارد ریال بسازم؛ هرچند به تورم خوردیم و هزینه‌ها بالا رفت، اما به وعده‌ای که داده بودم، عمل کردم.»

گلرنگ، جمعیت هلال‌احمر را در صف اول خدمات‌رسانی می‌داند
مهدی فضلی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ، از خیرین پای کار سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر است، به طوری که احساس مسئولیت‌های اجتماعی و نیز باور به آموزه‌های مذهبی و فرهنگی باعث شد تا پای گروه صنعتی گلرنگ را به سازمان داوطلبان و همکاری با هلال‌احمر باز کند. او می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر همواره در صف اول خدمات‌رسانی به مردم در زمان بروز حوادث و بلایاست، به همین دلیل گروه صنعتی گلرنگ کمال همکاری را با سازمان داوطلبان داشته و دارد. در آینده نیز ما آمادگی داریم تا امکانات خود را در این مسیر در اختیار هلال‌احمر قرار دهیم.»

بخشی از درآمدم وقف کار خیر است
حاج اکبر اخوت، 55 ساله شاغل در رسته‌های مختلف تولیدی، کفش، چرم مصنوعی، پلی یورتان و مواد شیمیایی است. سابقه همکاری حاج اکبر به 6 سال پیش بازمی‌گردد و از طریق آقای سلیمی آشتیانی، یکی از خیرین  بنام سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با این سازمان آشنا شد و در زمینه ساخت مدرسه، ساخت و تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها مشارکت کرد. او می‌گوید: «من همیشه بخشی از درآمد خود را به انجام کارهای خیر اختصاص می‌دهم. سعی می‌کنم در هر موقعیتی که  برای کار عام‌المنفعه و خداپسندانه  قدمی  برداشته می‌شود، سهمی داشته باشم. خیلی خوب است که برای انجام امور خیریه و کارهای خیر، فرهنگ‌سازی شود، اما به شخصه هر کار خیری که انجام دهم، از آن عبور می‌کنم و در خاطرم نمی‌ماند، چراکه به اعتقاد من کار خیر برای همان روز بود و تمام شد و باید به کارهای خیر بعدی فکر کرد.»

 


تعداد بازدید :  58