شماره ۵۰۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
از قالیشویی‌های غیرمجاز دوری کنید!
8 توصیه برای شست‌وشوی بی‌دردسر فرش

شهروند| قالیشویی‌ها و مراکز شست‌وشوی فرش یکی از اصناف پرطرفدار روزهای پایانی‌ سال به شمار می‌روند اما همزمان با رونق این بازار برخی از فعالان این عرصه با تخلف و تقلب قصد سودجویی دارند. در این مطلب به مهم‌ترین نکاتی اشاره شده است که امکان کلاهبرداری در این بازار را به حداقل می‌رساند.
دور غیرمجازها خط بکشید: در روزهای پایانی ‌سال به یک‌باره تعداد مراکز شست‌وشوی فرش چندبرابر می‌شود. این موضوع به آن خاطر است که سایر اصناف برای بهره‌برداری از این بازار تلاش می‌کنند تا خدمات قالیشویی را نیز در واحد صنفی خود راه‌اندازی کنند. به‌عنوان مثال دیده شده واحدهای مکانیکی، کارواش و حتی غذاخوری با پخش آگهی تلاش کرده‌اند تا مشتریان این بازار را به خود جلب کنند! آنها ممکن است فرش شما را خراب کنند، تمیز نشویند یا حتی گم کنند. شکایت از غیرمجازها معمولا راه به‌جایی نمی‌برد زیرا راهکار قانونی بررسی شکایت و دریافت تخلف داشتن فاکتور و قراردادهای مشخص و شفاف است، بنابراین برای پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی به هیچ‌عنوان فرش خود را به غیرمجازها نسپارید. برای شناسایی این واحدها با اتحادیه قالیشویان تماس بگیرید یا لیست مجازها را از سایت اتحادیه مربوط بگیرید.
مقایسه کنید: قبل از این‌که فرش خود را به مراکز قالیشویی بسپارید درباره کیفیت خدمات و نرخ آن پرس‌وجو کنید و این قیمت‌ها را با مراکز دیگر مقایسه و بررسی کنید.
فاکتور تنها راه رسیدن به جریمه خسارت احتمالی: بعد از انتخاب قالیشویی موردنظرتان حتما درخواست فاکتور کنید و بندهای فاکتور را به دقت مطالعه کنید. اگر شرطی ابهام دارد حتما بخواهید که توضیحات دقیق را به فاکتور اضافه کنند. برخی از مراکز بندی را قید کرده‌اند مبنی بر این‌که «مسئولیت هرگونه خسارت احتمالی به‌عهده مشتری است» هرگز زیربار این بند نروید و از قالیشویی موردنظرتان بخواهید آن را حذف کند یا با مرکز دیگری تماس بگیرید. شماره ثبت واقعی، نشانی دقیق و امضا و مهر معتبر برای بررسی شکایت و دریافت خسارت نیز مهم است.
کیفیت شست‌وشو درجه‌بندی ندارد: اگر مرکزی ادعا کرد شست‌وشو را با درجه‌بندی کیفی و قیمت‌های مختلف انجام می‌دهد شک نکنید که متخلف است. این موضوع را به قالیشویی موردنظرتان تذکر دهید و بدانید که موضوع از طریق اتحادیه قالیشویان قابل پیگیری است.
قیمت‌گذاری براساس متراژ و جنس فرش: قیمت‌گذاری شست‌وشوی فرش تنها براساس متراژ و جنس فرش است و بنا به اعلام «حمید محمدی‌کمسرخ» رئیس اتحادیه قالیشویان، این قیمت‌ها امسال 20‌درصد افزایش داشته است. نرخ مصوبی که امسال برای شست‌وشوی فرش تعیین شده متری 3 تا 6‌هزار تومان برای فرش ماشینی و متری 6 تا 9‌هزار و 700تومان برای شست‌وشوی فرش دستباف است.
فرش‌های عتیقه و ابریشمی نرخ مصوب ندارد: برای شست‌وشوی فرش‌های ابریشمی یا عتیقه نرخ مصوب وجود ندارد و این موضوع به صورت توافقی با مشتری تعیین می‌شود.
هزینه حمل‌ونقل در تمام نقاط شهر ثابت است: براساس مقررات اتحادیه قالیشویان، هزینه رفت‌وآمد در تمام نقاط تهران ثابت است و هیچ مرکزی نمی‌تواند برای مسیرهای متفاوت هزینه‌های متفاوتی برای مشتریان تعیین کند.
از این‌جا استعلام بگیرید: برای بررسی فرش‌شویی‌های مجاز تهران می‌توانید به نشانی http: //eght1351.ir/static-3.html مراجعه کنید. شماره تلفن‌های 55637062 يا 55803113 نیز در ساعات اداری پاسخگوی شکایات یا پرسش‌های مرتبط با این صنف است.
رئيس اتحاديه صنف قاليشويان تهران با بیان این‌که شست‌وشوی اعلا و غیراعلای فرش معنی ندارد، اعلام کرد که هزینه ایاب‌وذهاب فرش در تمام نقاط تهران ثابت است و افزود: مردم برای جلوگیری از تخلف قالیشویی‌ها در امضای فاکتور دقت کنند.


تعداد بازدید :  258