شماره ۵۰۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
نقطه آغازین چالش آب سرد

نانسی فریتز فعال مدنی

خوب ۴ جولای ۲۰۱۴، در هفتاد و پنجمین‌سال سخنرانی الهام بخش «لو گریگ» و MLB.com از پیت خواست تا یک مقاله در بلیچر ریپورت بنویسه. خیلی قابل توجه بود، چون پیت با استفاده از تکنولوژی خیره شدن چشمش آن را نوشت.
20 روز بعد، یخ‌ها شروع به ریختن کرد. در ۲۷ جولای، هم‌اتاقی پیت در نیویورک درحالی‌که لباسی با جمله Quinn For The Win به تن داشت، «در اشاره به پت کویین، یک بیمار شناخته شده ALS در نیویورک» و شلوارک پوشیده، گفت: «من میخوام چالش سطل یخ ALS رو قبول کنم.» یخ رو بلند کرد، اون رو روی سرش قرار داد. «و من دعوت می‌کنم...» و او آن را به بوستون فرستاد. این در روز ۲۷ جولای بود. در چند روز بعد، خبر خوان ما پر از خانواده و دوستان بود. اگر به عقب نرفته‌اید، خوبی فیس‌بوک این هست که تاریخ‌ها رو دارید، میتونید به عقب برگردید. حتما باید ماجرای انسانی مری خونی عمو آرتی رو ببینید باور کنید، یکی از بهترین‌هاست و احتمالا این در روز دوم بود. تقریبا در روز چهارم، عمو دیو، مسئول سایت، که در فیس‌بوک نیست، به من پیام فرستاد «نانسی، چه خبره؟» هر بار که سایت پیت بازدید میشه، عمو دیو پیغامی می‌گیره، تلفنش درحال منفجر شدن بود. پس ما همه نشستیم و متوجه شدیم، پول داره وارد حساب میشه، چقدر عالی.
خوب ما می‌دونستیم که آگاهی به سرمایه منجر میشه ولی نمی‌دونستیم که چند روز طول میکشه. ما دور هم جمع شدیم، بهترین‌های غیرانتفاعی رو روی سایت پیت قرار دادیم و رفتیم پی کارمون. هفته اول، رسانه‌های بوستون. هفته دوم، رسانه ملی. در طول هفته دوم بود که همسایه کناری ما در را باز کرد و یک پیتزا پرتاب کرد روی زمین آشپزخانه و گفت، «فکر کنم مردم اینجا به غذا نیاز دارن.» هفته سوم، ستاره‌ها- برنامه سرگرمی امشب، با‌هالیوود، هفته چهارم، جهانی - بی‌بی‌سی، رادیو ایرلندی. کسی فیلم «گمشده در ترجمه» رو دیده؟ همسرم برنامه ژاپنی اجرا می‌کرد. جالب بود و اون ویدیوها، مال آدم‌های مشهور. ویدیو یخچال طبیعی پل بیسون، عالیست. «رهایی راهبه‌های دوبلین» چطور؟ کسی اون رو دیده؟ اون واقعا معرکه است. جاستین تیم برلیک. این موقعی است که فهمیدیم، لیستی از ستاره‌های مهم بود. من برمی‌گردم به پیام‌ها، می‌بینم دینگ دینگ، خواهرم به من پیام داده بود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان. شگفت‌انگیزه. بیمارهای مبتلا به ALS، میدونید کدوم‌ها مورد علاقه اونها و خانوادشون هستند؟ همه اونها چون این بیماری «نادر» سوءتفاهم شده و با سرمایه کم هست. آنها فقط نشستند و دیدند همه می‌گفتند: «ALS, ALS» باورنکردنی بود.
و آن انکارکننده‌ها، میخواین درباره آمارها صحبت کنیم، اجازه هست؟ خوب، انجمن ALS اون‌ها فکر می‌کنند تا آخر‌ سال ۱۶۰‌میلیون دلار پول جمع میشه. ALS TDI در کمبریج، آنها ۳‌میلیون دلار پول جمع کردند. خوب، حدس بزنید! برای یک دارو که آن را گسترش می‌دادند، یک آزمایش کلینیکی داشتند یک مسیر ۳ساله برای جمع‌آوری سرمایه بود. 2 ماه. اون در 2ماه به بیرون میاد. و یوتیوب گزارش کرده بیش از ۱۵۰ کشور ویدیو چالش سطل یخ برای ALS ارسال کرده‌اند. فیس‌بوک، ۲/۵‌میلیون ویدیو و من این سرخوشی رو داشتم که هفته گذشته فضای فیس‌بوک رو ببینم، به اونها گفتم، «میدونم خانه من چه وضعی داشت. نمیتونم تصور کنم اینجا چطور بود.» تمام چیزی که او گفت «متحیرکننده» بود.
و ویدیو مورد علاقه خانواده ما؟ بیل گیتس. چون شبی که بیماری پیت تشخیص داده شد، او به ما گفت میخواد ALS رو نزد افراد بشر دوستی مثل بیل گیتس ببره. و او این کار رو کرد. هدف اول، انجام شد. حالا به سمت درمان و علاج. (تشویق حاضرین)...
ادامه دارد


تعداد بازدید :  194