شماره ۵۰۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
یک موسسه نیکوکاری
سه گام تحول در موسسه پيام اميد

تاريخچه تحولات موسسه را مي‌توان به سه بخش تقسيم کرد:
1379-1381: نقطه شروع فعاليت‌هاي اين موسسه از انجمن كمك و همدردي شبكه كامپيوتري اطلاع‌رساني پيام است. در اين محيط مجازي تعدادي از جوانان تصميم به تأسيس يك گروه خيريه تحت عنوان انجمن كمك و همدردي شبكه پيام گرفتند. فعاليت‌هاي گروه با كمك دوستان و اعضای شبكه در گذر زمان با برگزاري برنامه‌هاي درآمدزاي فرهنگي مانند شب شعر يا بازديد از مراكز بهزيستي و جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي وسعت بيشتري گرفت. برگزاري 3 شب شعر خيريه (تحت عنوان ترنم خيال)، بازارچه‌هاي خيريه، جشن‌هاي آغاز ‌سال تحصيلي، جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي و حضور در مراكز بهزيستي ازجمله برنامه‌هاي اين دوران تاريخچه پيام اميد  است.
گروه در دوره زماني مذكور به شكل غيررسمي و كاملا متناسب با روابط دوستانه اعضا مديريت شد. روندي كه در آينده نيز به‌عنوان فرهنگ سازماني پيام اميد به وجود آمد. هيات امنا توسط اعضای شبكه انتخاب شده و امور را با كمك مسئولان و اعضای شبكه به جلو مي‌بردند.
در ‌سال 1381 و با تعطيلي شبكه پيام، اعضای انجمن كمك و همدردي كه نمي‌توانستند فعاليت‌هاي خيريه را به حالت تعليق درآورند، تصميم گرفتند كه با ثبت موسسه‌اي نه‌تنها امور عمومي فعلي را گسترش دهند، بلكه دامنه بزرگتري را براي گروه خود ترسيم   نمايند.
1381-1385: در ‌سال 1381 هيات امناي انجمن كمك و همدردي تصميم به ثبت موسسه در يك سازمان رسمي كشور و گسترش فعاليت‌هاي پيشين گرفت. از اين‌رو با توجه به تحقيقات صورت‌گرفته، سازمان ملي جوانان به‌عنوان نهادي جهت ثبت موسسه انتخاب شد. اعتبارنامه فعاليت موسسه كه از اين پس با نام پيام اميد شناخته مي‌شد، در‌ ابتداي ‌سال 1382 صادر و داستان پيام اميد وارد فصل جديدي شد. در اين دوره زماني فعاليت‌هاي موسسه، شكل گسترده‌تري به خود گرفتند. موسسه نسبت به تعدادي از خانواده‌هاي نيازمند و فرزندان بهزيستي مسئوليتي قابل توجه به وجود آورد. پيام اميد ديگر يك گروه دوستانه نبود. سازماني جدي كه به‌عنوان يكي از سازمان‌هاي غيردولتي برگزيده سازمان ملي جوانان مطرح شده است، نمي‌تواند همچون گذشته و به شكل دوستانه اداره شود. هر ساله با برگزاري مجمع عمومي و توسط اعضای شوراي مركزي جهت پيشبرد برنامه‌هاي پيام اميد انتخاب مي‌شدند. اين گروه با همكاري اعضای موسسه و در قالب گروه‌هاي اجرايي و با استفاده از مزاياي روحيه و كار تيمي، مسير پيش رو را طي مي‌كنند. با توجه به گسترش فعاليت‌هاي موسسه و نياز به ساختار حقوقي توانمندتر جهت اداره موسسه، شوراي مركزي تصويب كرد كه شرايط ثبت در وزارت كشور و سازمان ثبت تحت عنوان يك موسسه خيريه صورت گيرد.
از 1385 تاكنون: در بهمن‌ماه ‌سال 1385 پيام اميد موفق به اخذ اعتبارنامه از وزارت كشور تحت عنوان موسسه خيريه شد. بدين شكل فعاليت‌هاي حقوقي و مالي موسسه امكان توفيق بيشتري را كسب كردند. موسسه پيام اميد از اين پس توسط هيأت‌مديره‌اي كه همه ساله توسط هيأت‌امنا انتخاب مي‌شود، اداره مي‌شود. پيام اميد با آن‌كه نزديك به 11‌سال فعاليت در زمينه امور خيريه را در كارنامه خود ثبت كرده است اما همچنان جوان، شاداب و اميدوار به آينده‌اي زيبا افق‌هاي پيش رو را در مي‌نوردد، شايد  لبخندي بر گوشه لبان مردمان فردا و كودكان امروز خلق کند.


تعداد بازدید :  199