شماره ۵۰۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
اشتغال اجتماعي براي كودكان

توسعه تعامل اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و حل مشکلات موفقیت كودكان را در آینده تضمین می‌کند و بهترین طریق برای تقویت این مهارت‌ها از طریق ترغیب کودکان به این‌که اعضای فعال جامعه محلی باشند، صورت می‌گیرد. عمق بخشیدن به اشتغال اجتماعی آنان همچنین می‌تواند درکشان از رابطه‌ای که آنان را با سایر اعضای جامعه پیوند می‌دهد، تقویت بخشد و به ايشان آموزش دهد که شهروندان بهتر و وظیفه‌شناس‌تری باشند.
الگوهایی که به والدين کمک می‌کنند تا کودکانشان را به فعالیت بیشتر در جامعه تشویق کنند، كم نيستند. الگوهاي زير، الگوهاي ابتدايي و در دسترس براي خانواده‌ها هستند:
 - یک نقش بودن (نقش بازی‌کردن): فرزندانتان را ترغیب کنید تا از طریق بازی‌کردن نقش شخصیت‌های مثبتی که به آنها علاقه‌مند هستند، در اجتماع خود بیشتر فعال شوند. به سازمانی ملحق شوید یا در فعالیتی اجتماعی که به آن علاقه دارید شرکت کنید و اطمینان حاصل کنید که شما فرزندانتان را با این فعالیت‌ها آشنا می‌کنید. برای مثال، شما می‌توانید در فعالیت‌های جامعه‌گرایی که توسط جامعه بشردوستانه یا گروه اجتماعی یا مذهبی‌تان سازمان داده می‌شود، شرکت کنید.
- مشارکت سایر خانواده‌ها: مراسم خیریه خانوادگی که در آنها فرزندانتان می‌توانند هدایا را جمع‌آوری کنند و به خانواده‌های نیازمند و سازمان‌ها تحویل دهند، سازمان دهید. چنین فعالیت‌هایی به فرزندان شما به لحاظ کمک به افراد نیازمند احساس رضایت می‌دهد و آنها را وا می‌دارد که با کودکان سایر خانواده‌هایی که در این مراسم شرکت می‌کنند، پیوند یابند و با آنان تعامل داشته باشند.
- کمک‌رسانی: شما می‌توانید احساس همدلی با سایر اعضای اجتماع را از طریق مساعدت به دیگرانی که به کمک نیاز دارند در فرزندانتان پرورش دهید. برای مثال، شما و فرزندانتان می‌توانید داوطلب کار در یک خانه‌پرستاری برای مساعدت به سالخوردگانی که در آن‌جا اقامت دارند از طریق کتاب‌خواندن برای آنان یا ماندن با آنها جهت برطرف‌کردن تنهایی‌شان شوید.
- پاسخگویی: احساس مسئولیت و پاسخگویی را در فرزندانتان از طریق ترغیب آنان به این‌که بیشتر در قبال نظافت محیط‌های پیرامون و مناطق تفریحی خودشان مسئول باشند، پرورش دهید. برای مثال، شما می‌توانید حس مسئولیت‌پذیری را از طریق ترغیب آنان به این‌که مسئول نظافت و تمیزی پارک محله خود باشند و همچنین آگاه ساختن‌شان از پیامدهای زیست‌محیطی و اجتماعی ریختن زباله و سازمان دادن عملیات تمیز کردن هفتگی پارک با سایر خانواده‌ها و کودکان همسایه.
- همسایه خوب: به فرزندانتان آموزش دهید که از طریق تسلی‌دادن همسایگان در اوقات ناراحتی و غصه و سهیم‌کردن آنان در لحظات شادی، اعضای بهتری برای جامعه باشند. با همسایگانتان از طریق درخواست این‌که بخشی از مراسم و گردهمایی‌های خانوادگی ایشان باشند، پیوند برقرار کنید و هرگاه که از شما دعوت شد، به خانه آنان بروید. فراموش نکنید که فرزندانتان را ترغیب کنید که همین‌گونه عمل کنند.
- داوطلبي در مدرسه: به فرزندانتان آموزش دهید که با داوطلب‌شدن به‌عنوان راهنما در جلسات خانه و مدرسه، یا شرکت در جمع‌آوری اعانه و مراسم خیریه نقشی فعالانه در مراسم مدرسه ایفا کنند. با انجام این کار شما علاقه فرزندانتان را به داوطلب‌شدن در فعالیت‌های مختلف که هدف آن رفاه جامعه خودتان است، توسعه می‌دهید، که این به نوبه خود حس تعلق آنان به جامعه‌شان را افزایش می‌دهد.


تعداد بازدید :  93