شماره ۵۰۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
يك برنامه دولتي
مراقبت داوطلبانه از سالمندان مالزیایی

دولت مالزی با تخصیص بودجه سه‌میلیون رینگیتی (حدود 900‌هزار دلاری) قصد دارد نگهداری و مراقبت از شهروندان سالمند و معلولان این کشور را از طریق افراد داوطلب انجام دهد. دولت این کشور با تعیین چشم‌انداز نگهداری و مراقبت از هفت‌هزار سالمند و افراد معلول، نیازمند سه‌هزار و 841 داوطلب است تا بتواند بخشی از امور مربوط به سالمندان را از این طریق انجام دهد.
وزیر زنان، خانواده و توسعه اجتماعی مالزی، گفت: تاکنون یکهزار و 841 مالزیایی به صورت داوطلب در این برنامه شرکت کرده‌اند که دو‌هزار داوطلب دیگر نیز مورد نیاز است. «روحانی عبدالکریم» اعلام کرد که شهروندان مالزیایی که بیش از 18‌سال سن دارند، می‌توانند به صورت داوطلبانه در این کار شرکت کنند.
این برنامه مختص افرادی است که به تنهایی زندگی می‌کنند یا این‌که با خانواده خود هستند، ولی قادر به انجام امور خود نیستند. دیدار از سالمندان، انجام امور روزمره از قبیل تمیز کردن محل زندگی، خرید، پرداخت قبوض و مراقبت‌های بهداشتی ازجمله اموری است که داوطلبان پس از آموزش انجام می‌دهند.
بر اساس آخرین آمار، حدود 2میلیون و 320‌هزار نفر از جمعیت 30‌میلیون نفری مالزی را افراد سالمند بالای 60‌سال تشکیل می‌دهند.پیش‌بینی می‌شود، تعداد افراد سالمند مالزی تا‌ سال 2020 به 4‌میلیون و 460‌هزار نفر برسد. مالزی که میانگین امید به زندگی در آن 75‌سال است و در آینده نیز بر شمار افراد سالمند این کشور افزوده می‌شود، از هم‌اکنون خود را آماده نگهداری و مراقبت از شهروندان سالمند می‌کند.
تخصیص 900‌هزار دلار بودجه به منظور نگهداری از 7‌هزار سالمند، آن هم از طریق افراد داوطلب، نشان‌دهنده هزینه‌بر بودن این‌گونه امور است. از این رو تجربه کشورهایی که دارای جمعیت سالمند هستند، می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای کشورهایی که در آینده با این پدیده روبه‌رو می‌شوند، موثر باشد.


تعداد بازدید :  123