شماره ۵۰۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
سالشمار فیلم «پسربچگی»
دنیا به آخر نرسیده

|  پریا لطیفی‌خواه  |   مترجم   |

مارک لوون  | فیلم «پسربچگی» یکی از مهم‌ترین آثار سینمایی ‌سال 2014 که اکثر جوایز محافل گوناگون منتقدان آمریکا و عنوان بهترین فیلم گلدن‌گلوب را از آن خود کرد، سرانجام به نقطه اوج فصل اهدای‌جوایز، به‌مراسم اسکار 2015 رسید. این مقاله که به‌مناسبت اکران فیلم «پسربچگی» در سایت سینمایی فاندانگو منتشر شده، نگاهی دارد به روال غیرمتعارف تولید این فیلم که 12‌سال طول کشید.

وقتی برای اولین‌بار فیلم «پسربچگی» را دیدم، متوجه شدم که منتظر هستم تا از ایرادهایی که گذشت زمان و عبور سالیان در فیلم ایجاد می‌کند، خرده بگیرم. اما با گذشت زمان و بروز چندین تغییر زمانی در فیلم، تمام حسم برای ایراد گرفتن از بین رفت و فقط به تماشای فیلم نشستم. برای بار دوم که فیلم را دیدم؛ در ذهنم از تمام رویدادها یادداشت‌برداری کردم و ایده اولیه برای نوشتن این مقاله شکل گرفت. نمودار گذر زمان را در روند رشد و بزرگ‌شدن الار کولترین و لورلی لینکلیتر، یا در تغییر مدل موی  پاتریشیا آرکت یا سفید شدن موی سر و صورت ایتن ‌هاوک؛ به‌راحتی می‌توان ترسیم کرد.
قصدم این بود که فهرستی از اتفاقات مهمی که در هر ‌سال می‌افتاد را تهیه کنم و آنها را در موقعیتی در کنار پروژه‌های دیگر قرار دهم و آن را به کارگردان فیلم، ریچارد لینکلیتر و بازیگران نقش اول فیلم، آرکت و‌ هاوک تقدیم کنم. در این تقویم زمانی سعی کرده‌ام به اخبار مهمی که درآن‌ سال در سراسر جهان اتفاق افتاده، بپردازم و همچنین نامی از سایر فیلم‌های شاخصی که در آن‌سال اکران شده‌اند نیز در این تقویم آمده است. زمان، از اولین روز‌ سال 2002  آغاز می‌شود و با چند آهنگ و آواز به مبارزات انتخاباتی باراک اوباما در‌سال 2008 می‌رسد. تمام توصیفات براساس خاطراتی هستند که از دوبار دیدن فیلم در ذهن من باقی مانده بود؛ به همین دلیل نمی‌توانم بر درست بودن قطعی آنها خیلی صحه بگذارم، همین موضوع درباره تاریخی که زیر عکس‌ها آمده است نیز صدق می‌کند.
2002
با میسن پسر (با بازی الار کولترین) و خواهرش سامانتا (لورلی لینکلیتر) و مادرشان اولیویا (پاتریشیا آرکت) آشنا می‌شویم. میسن کوچولو مادر و پدرش را درحال
بگو مگو   می‌بیند.
پروژه‌های دیگر- ایتن ‌هاوک در بخش اول فیلم حضور ندارد، او در ‌سال 2002 دومین رمان خود به‌نام «چهارشنبه خاکستری» را منتشر کرد.
 فیلم شاخص سال-  «شهر خدا»
2003
اولیویا اعضای خانواده را به هوستن می‌برد تا به مادر خود نزدیک باشد و به این ترتیب بتواند تحصیلاتش را ادامه بدهد.
پروژه‌های دیگر- ریچارد لینکلیتر  در این ‌سال قدمی به‌سمت سینمای بدنه برداشت تا فیلم کمدی «مدرسه راک» را  با بازی جک بلک بسازد.
در اخبار-  فضاپیمای آمریکایی شاتل «کلمبیا» در فضا منفجر شد و از بین رفت. ایالات‌متحده با کشور عراق وارد جنگ شد و صدام حسین دستگیر شد.
فیلم شاخص سال-  «رفیق قدیمی» (Old Boy)
2004
میسن پدر (ایتن‌ هاوک) از آلاسکا بازمی‌گردد و با بچه‌هایش آشنا می‌شود.
پروژه‌های دیگر- ایتن‌ هاوک به گروه بازیگران این فیلم پیوست و در «پیش از غروب» فیلم دیگر لینکلیتر نیز که دنباله‌ای بر فیلم «پیش از طلوع» بود، حضور پیدا کرد. نام ‌هاوک و ستاره‌دیگر «پیش از غروب»، جولی دلپی در عنوان بندی به‌عنوان نویسندگان فیلمنامه آمد. این دو بازیگر جایزه اسکار فیلمنامه اقتباسی را با لینکلیتر و کیم کریزان سهیم شدند. لینکلیتر فیلم تلویزیونی «پنج دلار و پانزده سنت در ساعت» را نیز ساخت.
در اخبار- گروه القاعده مسئولیت حمله‌های تروریستی در اسپانیا را که حدود 200 کشته بر جای گذاشت، برعهده گرفت.
فیلم شاخص سال- «دختر ‌میلیون‌دلاری»
2005
ما و میسن پسر با استاد دانشگاه اولیویا و شوهر آینده او، بیل وربلاک (مارکو پرلا) آشنا می‌شویم.
پروژه‌های دیگر- پاتریشیا آرکت دوره 6 ساله بازی در سریال تلویزیونی «واسطه» (Medium) را که از 2005 تا 2011 ادامه داشت، آغاز کرد. ریچارد لینکلیتر فیلم کودکان با موضوع بیسبال «خرس‌های بد خبر» را بازسازی کرد که بیلی باب تورنتن در آن نقشی را که قبلا والتر ماتیو ایفا کرده بود، برعهده داشت.
در اخبار- طوفان کاترینا سواحل آمریکا را درهم کوبید. حمله تروریستی و بمب‌گذاری 7 جولای در لندن، یک روز پس از آن‌که لندن به‌عنوان برگزارکننده بازی‌های المپیک 2012  شناخته شد، جان 52 نفر را گرفت.
فیلم شاخص سال-  «شهر گناه»
2006
اولیویا و بیل ازدواج می‌کنند. با بچه‌های بیل، رندی (اندرو ویلاریل) و میندی (جیمی‌ هاوارد) آشنا می‌شویم. درمی‌یابیم که بیل آدمی عوضی است!
پروژه‌های دیگر- ایتن‌ هاوک فیلم «داغ‌ترین حالت» را براساس رمانی به همین نام که خود نوشته بود، کارگردانی کرد. ریچارد لینکلیتر دو فیلم را به‌روی پرده فرستاد که یکی از آنها «یک اسکنر تاریک‌نگر» و دیگری «ملت فست‌فود» نام داشت. در فیلم اخیر پاتریشیا آرکت و   الار کولترین نیز نقش داشتند.
در اخبار- تونی بلر اعلام کرد که ‌سال بعد از مقام نخست‌وزیری انگلستان کناره‌گیری می‌کند.
فیلم شاخص سال- «هزار توی پن»
2007
الکلی بودن بیل آشکار می‌شود. بیل، میسن را وادار می‌کند که موی سرش را از ته بتراشد.
پروژه‌های دیگر- ایتن ‌هاوک در فیلم «پیش از آن‌که شیطان بفهمد مرده‌ای» سیدنی لومت بازی می‌کند و پاتریشیا آرکت درگیر فصل سوم سریال «واسطه» است.
در اخبار- بحران بی‌اعتبار شدن موسسات اعتباری آغاز می‌شود. تونی بلر از نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند و گوردن براون، جای او را می‌گیرد. دختربچه‌ای به نام مدلین مک‌کان هنگامی که خانواده برای مسافرت به پرتغال سفر کرده بودند، از آپارتمان محل اقامتش ناپدید می‌‌شود و هنوز هم پیدا نشده است.
فیلم شاخص سال- «جایی برای پیرمردها نیست»
2008
بیل خشن می‌شود و با بچه‌ها و همسرش بدرفتاری می‌کند. اولیویا خانه را ترک می‌کند و میسن و سامانتا را با خود می‌برد، اما نمی‌تواند بچه‌های بیل را نجات دهد.
پروژه‌های دیگر- ریچارد لینکلیتر دو فیلم ساخت: «اینینگ به اینینگ: پرتره‌ای از یک‌مربی» (اینینگ اصطلاحی است در بازی بیسبال) مستندی است درباره مربی بیسبال دانشگاه تگزاس به‌نام اوجی گاریدو و «من و اورسن ولز» داستانی است که ماجرای روی‌صحنه‌رفتن «جولیوس سزار» شکسپیر در‌سال 1937 در نمایشی به کارگردانی اورسن ولز را بازگو می‌کند. نکته قابل‌توجه «من و اورسن ولز» اولین حضور زک افرون بزرگسال در مقابل دوربین است.
در اخبار- باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا شد.
فیلم شاخص سال-  «شوالیه تاریکی»
2009
میسن پدر، میسن پسر را به سفری در دل طبیعت می‌برد. متوجه می‌شویم که سامانتا دوست تازه‌ای دارد و جر و بحث بامزه‌ای در خانواده درباره این مسأله درمی‌گیرد.
پروژه‌های دیگر- پاتریشیا آرکت همچنان درگیر سریال «واسطه» بود که اکنون به فصل پنجم رسیده بود. ایتن‌ هاوک در 3 فیلم بازی کرد که مهم‌ترین آنها فیلم «روزشکنان» درباره خون‌آشام‌ها بود.
در اخبار- باراک اوباما در مقام چهل‌و‌چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد. یک خلبان پس از آن‌که پرندگان، موتور هواپیمای مسافری او را از کار انداختند، هواپیما را روی رودخانه‌ هادسن نیویورک فرود آورد و همه 155 مسافر و خدمه نجات یافتند.
فیلم شاخص سال- «اراذل بی‌آبرو»
2010
اولیویا بار دیگر نقل مکان می‌کند و اکنون در یک کالج محلی روانشناسی درس می‌دهد. در یک میهمانی روز شکرگزاری با جیم (برد‌ هاوکینز) آشنا می‌شویم که با اولیویا ازدواج می‌کند و موقعی که میسن برای یکی از دانشجویان مادرش درباره دیوارنگاره‌ها توضیح می‌دهد، برای اولین‌بار به وجوه هنرمندانه شخصیت میسن پی می‌بریم.
پروژه‌های دیگر- وقت پاتریشیا آرکت همچنان به کار تلویزیونی می‌گذشت و از افراد شاخص این فیلم، هیچ‌کس در این زمان کار چشمگیری انجام نداد.
در اخبار- زلزله‌ای‌ هاییتی را لرزاند و تقریبا 250 ‌هزار نفر را کشت. بدترین نشت نفتی تاریخ صنعت نفت در خلیج مکزیک رخ داد.
فیلم شاخص سال- «تلقین» (Inception)
2011
میسن پدر که اکنون با آنی (جنی تولی) ازدواج کرده و نوزادی دارد و پونتیاک GTO خود را فروخته است، بچه‌ها را با خود به‌دیدار پدر و مادر آنی می‌برد. میسن، هدایای تولد گوناگونی دریافت می‌کند و ما به علاقه او به عکاسی پی می‌بریم.
پروژه‌های دیگر- ریچارد لینکلیتر بار دیگر برای فیلم «برنی» که درباره یک شخصیت واقعی است با جک بلک که قبلا در «مدرسه راک» او بازی کرده، همراه شد. نکته جالب این‌که پیش از نگارش فیلمنامه، برنی تایدی واقعی از زندان آزاد شد و در آپارتمان بالای گاراژ لینکلیتر سکنی گزید.
در اخبار- نیروهای نظامی آمریکا اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده را در حمله‌ای به خانه‌ای در پاکستان که او در آن مخفی شده بود، به قتل رساندند. شاهزاده ویلیام، وارث آینده تاج و تخت انگلستان در کلیسای وست‌مینستر با کیت میدلتون ازدواج کرد.
فیلم شاخص سال- «رانندگی»
2012
میسن با نامزد آینده خود، شینا (زویی گراهام) ملاقات می‌کند. وقتی میسن دیر به خانه بازمی‌گردد با جیم روبه‌رو می‌شود که در شرایط عادی نیست.
پروژه‌های دیگر- ریچارد لینکلیتر برنامه تلویزیونی 6 قسمتی Up to Speed را ساخت.
در اخبار- باراک اوباما برای بار دوم به ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا برگزیده شد. دادگاه عالی کلیات طرح بیمه بهداشتی او را تأیید کرد. المپیک لندن برگزار شد.
فیلم شاخص سال-  «اسکای‌فال»
2013
میسن و شینا با خودرو خود به‌دیدن سامانتا می‌روند که نمایشگاهی در آستین تگزاس برپا کرده است. این زوج قصد دارند ‌سال آینده هم به آن‌جا بروند. معلوم می‌شود که اولیویا و جیم از هم جدا شده‌اند.
پروژه‌های دیگر-‌ هاوک و لینکلیتر سومین فیلم از سری فیلم‌های «پیش از...» را ساختند که «پیش از نیمه‌شب» نام داشت و یکی از فیلم‌‌های محبوب نویسنده این مقاله در آن سال بود.
در اخبار- ادوارد اسنودن، پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا، صدها ‌هزار سند شامل اطلاعات طبقه‌بندی شده را منتشر کرد و به بحث و جدل‌‌هایی درمورد ارتباطات دنیای مدرن و حد و حدود مراقبت و استراق‌سمع  دامن زد.
فیلم شاخص سال-  «استوکر»
2014
میسن از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شود. الان دیگر با شینا که با او دورو بوده، به‌هم زده است. اولیویا خانه را می‌فروشد و به آپارتمانی کوچک نقل‌مکان می‌کند. میسن برای عکسی که گرفته است، بورس تحصیلی می‌گیرد و از آن‌جا می‌رود. میسن زندگی را پیش‌رو دارد، درحالی‌که اولیویا حس می‌کند دیگر چیزی نمانده است که بخواهد دنبال کند. مثل همه فیلم‌های لینکلیتر صحنه پایانی معرکه است.  
در اخبار- ناآرامی‌ها در عراق از نو بالا گرفته است. بحران در اوکراین برقرار است. ویروس ابولا به غرب آفریقا حمله کرده است. گاهی‌اوقات به‌نظر می‌رسد که انگار چیزی نمانده دنیا به آخر برسد. اما اگر این داستان‌ها چیزی به ما یاد داده باشند، همین است که توانایی بشر برای آن‌که به بقا ادامه دهد، تنها عاملی بوده که اجازه نداده است همه‌چیز را به گند بکشیم.
فیلم شاخص سال- تا این‌جا «پسربچگی» چشمگیرترین اثر سینمایی‌ سال بوده است.


تعداد بازدید :  291