شماره ۳۰۵۸ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
خطر برنامه‌های هسته‌ای روسیه به روایت یورونیوز

پس از جنگ جهانی دوم و به راه افتادن رقابت تسلیحاتی هسته‌ای، نگرانی از اتخاذ «استراتژی ضربه ناگهانی اولیه» در میان این کشورها رو به افزایش گذاشت. بر این اساس مسابقه برای ساخت هسته‌ای تشدید و بین این کشورها موازنه وحشت برقرار شد. مطابق استراتژی ضربه ناگهانی اولیه، چنانچه کشوری بتواند دشمن خود را با یک تهاجم و ضربه سنگین ناگهانی، نابود کند، دست به این اقدام می‌زند اما چنانچه دو طرف دارای سلاح هسته‌ای باشند بین آنان موازنه وحشت برقرار و ترس از آغاز جنگ، هر دو را از جنگ‌افروزی باز می‌دارد. در ماه‌های اخیر اما تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی روس‌ها افزایش یافته و متقابلا برخی اعضای ناتو همچون لهستان نیز به آن واکنش نشان داده‌اند.

تهدیدات هسته‌ای روس‌ها و واکنش ناتو
یورونیوز فارسی در گزارشی به تهدیدات هسته‌ای روسیه و تحلیل میزان جدی بودن انجام چنین اقدامی از سوی روس‌ها پرداخته و در این باره آورده است: «روسیه قبلا گفته بود که تعدادی از بمب‌های هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل می‌کند. از زمان فروپاشی اتحادجماهیرشوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، این نخستین بار است که مسکو موشک‌های هسته‌ای خود را در خارج از روسیه مستقر می‌کند...روسیه همچنین حضور نظامی قابل توجه خود در منطقه کالینینگراد، تکه‌ای جداافتاده از سرزمین اصلی خود در منطقه بالتیک را افزایش داده است. اینها باعث شد تا لهستان که در همسایگی کالینینگراد قرار دارد، اعلام کند که مایل است میزبان تسلیحات هسته‌ای ناتو باشد. پوتین قبلاً در یک مصاحبه تلویزیونی با غرور گفته بود که توانایی‌های هسته‌ای روسیه از آمریکا پیشرفته‌تر است و «سلاح‌ها ساخته می‌شوند تا از آنها استفاده شود.» او پیش از این نیز هشدار داده بود که حضور نیروهای ناتو در اوکراین می‌تواند منجر به جنگ هسته‌ای شود. با این حال، ناتو بارها گفته است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای آزادسازی زرادخانه هسته‌ای خود وجود ندارد.»

نبرد هسته‌ای در زمین یا فضا؟
یورونیوز در ادامه، مخالفت چین با استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای و احتمال جنگ هسته‌ای با ناتو را دو عامل مهمی خوانده که مانع عملی شدن این تهدیدات از سوی پوتین می‌شود. در ادامه مطلب با اشاره به‌احتمال استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در فضا این چنین افزوده است: «با دور شدن تمرکز از تهدید فوری انفجار هسته‌ای در میدان جنگ زمینی، نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که پوتین ممکن است در حال بررسی قرار دادن یک دستگاه هسته‌ای در مدار زمین باشد. پوتین علاقه عمیقی به اَبَرسلاح‌های روسیه دارد که با اشتیاق عمومی او به موشک‌های مافوق صوت و همچنین موشک‌های کروز مجهز به سلاح هسته‌ای و اژدرهایی با بُرد نامحدود نشان داده شده است.»

رقابت روسی-آمریکایی در فضا و کشورهای مهم در بازدارندگی فضایی
در ادامه مطلب یورونیوز با اشاره به‌احتمال تشدید رقابت‌های هسته‌‎ای روسیه و آمریکا در فضا آمده است: «قرار دادن دستگاه‌های هسته‌ای در مدار زمین که احتمالاً سامانه‌های ماهواره‌ای آمریکا را هدف قرار می‌دهند، آخرین نمونه از قابلیت‌های تهاجمی روسیه خواهد بود و فضای جو زمین را به حوزه جدیدی از میدان جنگ تبدیل می‌کند. این امر، آمریکا را مجبور به توسعه و استقرار اقدامات متقابل جدید مبتنی بر فضا می‌کند و یک عنصر خطرناک دیگر را به رقابت تسلیحاتی قدرت‌های بزرگ اضافه می‌کند. روسیه، چین، کره‌شمالی و ایران همگی سرمایه‌گذاری زیادی در قابلیت‌های مرتبط با فضا، به‌ویژه تسلیحات ضد‌ماهواره‌ای انجام می‌دهند که تهدیدی جدی برای شبکه ارتباطات ماهواره‌ای آمریکاست که تمام شاخه‌های ارتش آمریکا برای ناوبری، حملات دقیق و فرماندهی به آن وابسته هستند.»یورونیوز در پایان مطلب خود از بی‌تأثیر بودن معاهدات در محدودکردن توسعه هسته‌ای روسیه و خطرات جدی سلاح‌های هسته‌ای این کشور در بلندمدت نوشته است.


تعداد بازدید :  40