شماره ۳۰۵۳ | ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
امنیت در پایگاه هوایی اصفهان
قدرت‌نمایی مضحک اسرائیل با ریزپرنده!

[شهروند] پس از 6روز فضاسازی و تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر تلافی عملیات وعده صادق و پاسخ مجدد به ایران، پایگاه هشتم شکاری اصفهان از سوی چند ریزپرنده مورد تهدید جزئی قرار گرفت که با دفع حمله توسط پدافند هوایی اصفهان، کوچک‌ترین خسارت و تلفاتی در پی نداشت. این حمله که رسما از سوی اسرائیل تایید نشده از سوی برخی منابع عِبری به‌عنوان پاسخ و قدرت‌نمایی در برابر ایران تعبیر شد، با نمایش نگرانی برخی مقامات اروپایی همراه بود، اما واکنش‌ها در سطح مقامات کابینه نتانیاهو حکایت از اختلاف بر سرِ شکل، شدت و روایت آن دارد و اگر سناریویی برای قدرت‌نمایی در پشت آن وجود داشت عملا به یک مضحکه برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد. نگاهی به ماجرای این حمله، بازتاب و تحلیل‌ها، حول آن خواهیم داشت.

روایت ماجرا و تلاش مضحک صهیونیست‌ها برای قدرت‌نمایی
بامداد جمعه حوالی ساعت 4بود که خبرهایی با مضمون شنیده شدن صدای انفجار در حوالی فرودگاه و پایگاه هشتم شکاری اصفهان منتشر شد. ساعتی بعد رسانه‌ها از هدف قرارگرفتن چند ریزپرنده در آسمان این منطقه خبر دادند که توسط پدافند هوایی اصفهان با موفقیت رهگیری شدند. برخی منابع از وقوع 5 انفجار در اصفهان خبر دادند، اما فارس در ساعات ابتدایی از شنیده شدن صدای سه انفجار در اصفهان نوشت که بر اثر رهگیری ریزپرنده‌هایی بوده است که رادار ارتش، هدف احتمالی آنان بوده است. حوالی ساعت 6صبح نیز رسانه‌ها خبر از شنیده شدن صداهای مشابه در تبریز دادند که با فاصله اندکی شلیک پدافند هوایی به شیئی ناشناس اعلام شد. برخی منابع اسرائیلی ازجمله کانال 12اسرائیل و صفحه جروزالم پست به نقل از شبکه آمریکایی‌ای بی‌سی نیوز در ابتدا مدعی حمله موشکی اسرائیل به یک سایت نظامی ایران شدند. صفحه روزنامه جروزالم پست با انتشار عکسی قدیمی از حملات راکتی جهاد اسلامی آن را به‌عنوان انفجار ایران، جا زد که جعلی بودن آن به سرعت مورد توجه و انتقاد کاربران قرار گرفت. پایگاه شبکه العالم نیز روایتی از پس گرفتن ادعاهای رسانه‌های عِبری مبنی بر حمله موشکی اسرائیل به ایران منتشر کرد.

بازتاب حمله در رسانه‌ها و فضاسازی هدفمند رسانه‌های آمریکایی
صبح جمعه منابع آمریکایی ازجمله شبکه ‌ای‌بی‌سی نیوز در ادامه ادعاهای خود اخباری مبنی بر چند حمله به شهرهای ایران منتشر کردند که توسط رسانه‌های فارسی‌زبان معاند نیز برجسته‌سازی‌ شد. ساعتی بعد اما امیلی شریدر، خبرنگار اسرائیلی-آمریکایی فعال در شبکه‌های اجتماعی، که به استناد شبکه ‌ای‌بی‌سی آمریکا مدعی حمله به هفت شهر ایران شده بود، توییت خود را حذف و عملا این ادعاها را زیر سؤال برد. فضاسازی رسانه‌ای و روانی حول این مسئله و بزرگ‌نمایی این اقدام با خبرسازی‌های دروغین و عجیب می‌تواند حکایت از نوعی تقسیم کار بین اسرائیلی‌ها و رسانه‌های مطرح غربی برای سنجش افکار عمومی ایران و واکنش‌های مسئولان کشور باشد.
در همین رابطه تسنیم به نقل از روزنامه عِبری‌زبان گلوبس آورده است: «چرا مسئولان اسرائیلی برای اطلاع‌رسانی خود از رسانه‌های ایالات متحده استفاده می‌کنند؟ نیپو تریپلسی در مقاله‌ای که صبح جمعه در سایت این روزنامه منتشر شد، نوشت: «منابع اسرائیلی به روزنامه نیویورک تایمز خبر دادند که اسرائیل به ایران حمله کرد، منابع اسرائیلی به واشنگتن پست خبر دادند که این تهاجم، نشانگر آن است که ما قادر به انجام فعالیت در داخل ایران هستیم.» یک منبع اطلاعاتی به سی‌ان‌ان گفت: «ارزیابی ما آن است که ایران به این تهاجم اسرائیلی پاسخ نخواهد داد.» وی در ادامه در اعترافی آشکار هدف از اینگونه فضاسازی‌های رسانه‌های آمریکایی را جنگ روانی و گمراه‌سازی‌ افکار خوانده است.

واکنش‌های جهانی و اختلافات داخلی در اسرائیل
جوسازی حول این مسئله در رسانه‌های غربی و معاند ادامه داشت تااینکه با گزارش میدانی و پخش تصاویر زنده از اصفهان توسط شبکه خبر و سپس با اعلام رسمی مسئولان ازجمله فرمانده کل ارتش، هدف قرار گرفتن ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان مورد تأیید قرار گرفت. از سوی دیگر اما برخی مقامات اروپایی و آمریکایی با واکنش‌هایی که سعی در نمایش اهمیت و بزرگ بودن حمله اسرائیل داشت، رفتار تعجب‌برانگیزی داشتند. واکنش‌ها بیش از آنکه ناشی از بزرگ بودن و حساسیت ماجرا داشته باشد، حکایت از نوعی تقسیم کار آنان با صهیونیست‌ها برای بزرگ‌نمایی این حمله و تقویت وجهه و موضع اسرائیل داشت. ازجمله این موارد می‌توان به سخنان اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا و ملانی ژولی وزیر خارجه کانادا اشاره کرد. خط مشترک این واکنش‌ها تأکید بر کاهش تنش‌ها و ضرورت ثبات در منطقه بود، اما در این میان نخست‌وزیر انگلیس بر حق اسرائیل برای دفاع از خود نیز تأکید کرد. در میان واکنش‌های غربی‌ها، سخنان وزیر خارجه کانادا به شکلی مضحک جوسازی حامیان اسرائیل را عیان کرد. ملانی ژولی درباره حمله به اصفهان به وزیر خارجه اسرائیل گفته است: «لطفا این پیروزی را بپذیرید و اطمینان حاصل کنید که ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر، صلح را به منطقه بازگردانیم. درگیری نباید به منطقه گسترش پیدا کند.» بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز از اولویت داشتن کاهش تنش در منطقه و عدم مشارکت آمریکا در هیچ نوع عملیات تهاجمی علیه ایران سخن گفته است. افزون بر آن اختلاف بر سر این حمله در سطح کابینه نتانیاهو نیز حکایت از بر هم خوردن سناریوی قدرت‌نمایی اسرائیل دارد. پس از واکنش کوتاه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی کابینه اسرائیل، به حمله اصفهان در توییتر خود با جمله کوتاه: «مسخره است»، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق و رهبر کنونی طیف اپوزیسیون در پارلمان اسرائیل، در حمله تندی به وی، نتانیاهو و دیگر اعضای کابینه عنوان کرد: «تاکنون هیچ وزیری در شورای دفاع اینگونه به امنیت اسرائیل، وجهه و جایگاه بین‌المللی آن آسیب نزده بود؛ آن هم با یک کلمه! بن گویر توانست اسرائیل را به سخره بگیرد...هر نخست‌وزیر دیگری روی کار بود، او را از کابینه اخراج می‌کرد. حتی وزرایی که کنار او نشسته‌اند و مانند گوسفند سکوت کرده‌اند، مسئول هستند و بخشی از شکست غیرقابل بخشش در حوزه امنیت هستند.»

تحلیل و جمع‌بندی
حمله اسرائیل با ریزپرنده در اصفهان را به سه شکل می‌توان تحلیل کرد؛ اول، قدرت‌نمایی ظاهری اسرائیل برای حفظ وجهه خود بعد از حملات سنگین ایران. بر این اساس صهیونیست‌ها به‌دنبال این بودند که هم این پالس را صادر کنند که حمله ایران را بی‌پاسخ نگذاشته‌اند و هم به قدری این کار را ضعیف انجام دهند که منجر به واکنش دوباره ایران نشود، چیزی که نیویورک تایمز نیز به آن اشاره کرده است. دوم، حمله اسرائیل صرفا با هدف به راه انداختن یک بازی روانی-رسانه‌ای برای ایجاد التهاب در ایران و به قصد ایجاد یک خطای محاسباتی در کشور مبنی بر اتمام حملات و سپس ادامه درگیری با ایران در بلندمدت بوده است. سوم، حمله اسرائیل پیش‌زمینه یک حمله بزرگ‌تر در کوتاه‌مدت و ظرف چند روز آینده و به نوعی تست فضای روانی ایران و منطقه بوده است.
با مفروض گرفتن تحلیل اول و دوم باید گفت عملیات «وعده صادق» بر محاسبات و تصمیمات صهیونیست‌ها بسیار اثرگذار بوده و همین که جنون توحش و جنگ‌طلبی صهیونیست‌ها را به حرکات نمایشی یا احتیاط طولانی‌مدت بکشاند موفقیت بزرگی است. با فرض سوم و حماقت صهیونیست‌ها، اما باز هم تغییری در شرایط ایران ایجاد نمی‌شود و آمادگی نظامی جمهوری اسلامی و پاسخ گسترده‌تر ایران که در روزهای اخیر توسط مقامات کشورمان به صراحت اعلام شد، تبدیل به کابوس صهیونیست‌ها می‌شود.
اما در مجموع می‌توان گفت حمله اصفهان یک رسوایی تمام‌عیار و افتضاح سیاسی و امنیتی برای صهیونیست‌ها بود. مسئله‌ای که مراد ویسی، خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران‌ اینترنشنال نیز با این مضمون به آن اعتراف کرد: «حمله با ریزپرنده‌های پیتزابُر، آن چیزی نبود که از اسرائیل انتظار داشتیم!»


تعداد بازدید :  382