شماره ۵۰۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند
صفحه را ببند
وزیر کشور خبر داد
رد پول های «کثیف» در سیاست
وزیر کشور از احتمال ورود پول ناشی از فروش موادمخدر به حوزه انتخابات و قدرت سخن گفت

شهروند| می‌گویند برای انتخابات میلیاردها تومان هزینه می‌کنند، ستادهایی که همیشه سفره‌شان پهن است و مردمی که چشم امیدشان به کاندیدای انتخابات است تا در مجلس یا شورای شهر گره از مشکلاتشان باز کند. اما حالا سوالی که مدتی است در رسانه‌ها مطرح می‌شود این است که این هزینه‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ منشاي این پول‌ها اکنون موردتوجه متصدیان برگزاری انتخابات و نهادهای نظارتی قرار گرفته است. آخرین واکنش را وزیر کشور به این موضوع نشان داده است، عبدالرضا رحمانی فضلی روز گذشته در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با موادمخدر از انتخابات سخن گفت.  
مسأله‌ای که وزیر کشور مطرح کرد می‌تواند به بزرگترین چالش پیش روی نهادهای نظارتی در امر انتخابات بدل شود، او گفته است: علاوه بر اینکه مبارزه با موادمخدر در مباحث اجتماعی مورد اهمیت است بر آسیب‌های دیگر اجتماعی نیز تاثیرگذار است، موضوع موادمخدر حتی به حوزه اقتصاد لطمات جبران‌ناپذیری می‌زند و موجب وارد شدن پول‌های کثیف در مسیر اقتصادی و انتقال قدرت می‌شود که لطمات ویرانگری برای کشور دارد.»
پس از ماجرای محمدرضا رحیمی معاون اول دولت سابق که همزمان رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز بود موضوع ورود پول‌های ناپاک و دست‌های آلوده به حلقه اول قدرت حساس‌تر شده است.  این نخستین باری است که یک مقام ارشد دولتی سابق به اتهامات مالی روانه زندان می‌شود.  
محمدرضا رحیمی ادعا کرده بود برای حمایت از کاندیداهای اصولگرا در انتخابات مجلس هشتم مجموعا یک‌میلیارد و دویست‌میلیون تومان از فردی به نام جابر ابدالی دریافت کرده و میان 170نامزد انتخابات مجلس توزیع کرده است، هرچند غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه همین چند روز پیش در توضیحی نسبت به پرونده رحیمی گفت که محکومیت نامبرده اساساً به دلیل مبالغی بوده که به‌عنوان رشوه دریافت کرده است.  
موضوع رحیمی چنان برای نظام حساس بود که حتی باعث تغییر برخی قوانین انتخاباتی نیز شد، ازجمله یکی از بندهای مصوب در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سیاست‌های کلی انتخابات به موضوع «لزوم شفافیت هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها» اختصاص یافته است.  
حسین مظفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با اشاره به این موضوع گفته است: «در بحث مالی مسأله شفافیت در منابع و هزینه‌ها مطرح بود و بالاخره گفتند در انتخابات وضع موجود متأثر از کانون‌های قدرت و ثروت است یک سرمایه‌گذاری کرده و پول می‌دهند و انتظار دارند چراکه نماینده مدیون آنها می‌شود و استقلال‌ آنها خدشه‌دار می‌شود.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هرچند درباره موضوع رحیمی می‌گوید: «اسم ایشان مطرح نبوده است» اما در عین حال اعتراف می‌کند که: «ما خیلی جاها داریم که افرادی با پول خود امکاناتی می‌دهند و بالاخره هر کسی پول خرج می‌کند انتظاراتی دارد و وابستگی نماینده افزایش پیدا می‌کند و این کار درستی نیست و موجب می‌شود شایسته‌سالاری از بین برود و افرادی که از امکانات مالی کمتری بهره‌مند هستند هرچند که صلاحیت بیشتری دارند، نتوانند رقابت و تبلیغات کنند اما افراد دیگر که وابسته به کانون ثروت هستند بتوانند بالا بیایند.»
با این همه موضوع ورود پول‌های ناپاک و منابع مالی با منشأ نامعلوم به انتخابات یک چیز است و تلاش قاچاقچیان و کارتل‌های بزرگ موادمخدر برای تاثیرگذاری در قدرت یک چیز دیگر، آنچه وزیر کشور در مورد احتمال آن سخن گفت موضوعی بود که البته فرمانده نیروی انتظامی نیز آن را رد نکرد. اسماعیل‌احمدی‌مقدم دراینباره به خبرنگاران گفت: «در مورد ورود به حوزه‌ انتخابات اظهار نظری نمی‌کنم چرا که باید براساس پرونده و مجوز قضایی انجام گیرد ولی گاهی این پول قبل از انتخابات خرج شده ولی این‌که به نتیجه رسیده باشد یا نه، اطلاعی ندارم.»
در این زمینه به نظر می‌رسد سخنان وزیر کشور از صراحت بیشتری برخوردار باشد، عبدالرضا رحمانی فضلی از باندی سخن گفته که وقتی متلاشی شده مشخص شده گردش مالی یکی از اعضایش 2‌هزار‌میلیارد تومان بوده است.  وزیر کشور می‌گوید:  اگر فقط در حوزه مصرف موادمخدر 10‌هزار‌میلیارد تومان گردش مالی و در بحث ترانزیت موادمخدر نیز همین مبلغ را شاهد باشیم با رقم بالایی مواجه هستیم. نابرابری‌ها، شکاف‌ها، تبعیض‌ها، اعمال‌نظر‌ها و اعمال قدرت‌ها بخشی از لطمات این پول‌های کثیف است و شاید حتی در بحث‌های انتخاباتی و تصمیم‌سازی‌ها نیز وارد شوند.
بنا به گفته رحمانی‌فضلی وقتی این پول‌های کثیف وارد فضای انتخاباتی می‌شود، وارد فضای قدرت هم خواهد شد و وقتی وارد فضای قدرت شود، کنترلش مشکل خواهد شد. اگر این پول‌های کثیف در مسیر انتقال قدرت در حوزه سیاسی قرار بگیرد که قرار می‌گیرد و فردی کاندیدا شود، شاهد مشکلات جبران‌ناپذیری خواهیم بود.
وزیر کشور از فردی سخن گفته که کاندیدای شورا شده، ۲‌میلیارد پول خرج می‌کند و وقتی از او می‌پرسیم که این مبلغ را از کجا تأمین کرده بیان می‌کند، دوست و آشنایان این مبلغ را به من داده‌اند. رحمانی فضلی تصریح کرده است: مگر دوست و آشنایان نذر داشته‌اند که این پول‌ها را بدهند؟ اگر کنترل نکنیم، دامنه پول‌های کثیف و قاچاق به همه‌جا نفوذ می‌کند و تأثیر خود را می‌گذارد.  چنانکه وزیر کشور نیز در این همایش گفته است: «در دنیا شاهد این هستیم که برخی حکومت‌ها، دولت‌ها و مجالس توسط قاچاقچیان اداره می‌شوند» و حالا به نظر می‌رسد که با این شرایط ما نیز «باید از این موضوع درک روشنی داشته باشیم.»


تعداد بازدید :  226