شماره ۵۰۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند
صفحه را ببند
ماحصل پنجمین جلسه بررسی جزییات لایحه بودجه‌ سال آتی در مجلس
آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی موظف به مالیات‌دهی شدند
هر2 ماه، 100 تومان از قبض گاز و 50 تومان از قبض برق دریافت می شود

شهروند| سردی هوا و تشدید بارش‌ها در نقاط مختلف کشور پنجمین جلسه بررسی بودجه‌ سال 94 در صحن علنی مجلس را نیز بی‌نصیب نگذاشت. در این جلسه که از ساعت 8صبح روز شنبه به ریاست ابوترابی‌فرد آغاز شد، 42نفر از نمایندگان با تأخیر به جمع همکارانشان پیوستند و تعدادی دیگر نیز به دلیل شرایط نامناسب جوی از حضور بازماندند. نکته مهم اما این‌که مواردی نظیر شفافیت بودجه سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، پرداخت مالیات آستان‌های مقدس، موضوع حق انتفاع معادن سنگ‌آهن و قیمت گاز و برق از جمله موارد موضوعات مورد بررسی در این جلسه بود. براساس این گزارش در پنجمین نشست بررسی بودجه ‌سال آتی، نمایندگان در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه تبصره 10 ماده واحده را که مربوط به حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن بود به دلیل مشابهت با برخی مواد لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند، همچنین تبصره 11 نیز به غیر از یک بند «ح» بقیه بندهای آن‌که مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش نیرو است به کمیسیون تلفیق به دلیل مشابهت با برخی مواد لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر ارجاع شد.
افزایش مجدد قیمت برق و گاز در بودجه 94
همچنین در ادامه بررسی‌ها نمایندگان به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه دادند هر 2ماه از هر واحد مسکونی مشترک گاز مبلغ ۱۰۰تومان و از هر واحد مسکونی مشترک برق  ۵۰تومان اخذ کنند. به موجب مصوبه مجلس به هریک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذیربط اجازه داده شد، هر 2ماه از هر واحد مسکونی مشترک گاز مبلغ یک‌‌هزار ریال و از هر واحد مسکونی مشترک برق مبلغ 500ریال اخذ کنند. این مبالغ جزء درآمدهای شرکت‌های ذیربط وزارتخانه‌های نفت و نیرو محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نیست.
آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی مکلف به پرداخت مالیات شدند
جدا از این موارد، با تصویب و پیشنهاد دولت، آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی مکلف به ارایه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن شدند. نمایندگان در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه 1394 بند الحاقی 2 تبصره 9 را تصویب کردند که بر این اساس آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی مکلفند در ‌سال 1394 اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان درآمدهای ‌سال 1393 مرتبط با سهام خود در شرکت‌ها و موسسات با فعالیت‌های اقتصادی نظیر صنعتی، معدنی، تجاری و خدماتی را تسلیم ادارات مالیات کرده و مالیات آن را براساس قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت نمایند. منابع درآمدهای مالیاتی شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی موضوع این بند هر ‌سال در قالب قوانین بودجه سالانه به صورت جمعی خرجی در اختیار این آستان قرار می‌گیرد. محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق در این‌باره گفت: این بند جای شک و شبهه ندارد و منظور از گرفتن مالیات از پول‌ها و نذورات مردم به آستان‌ها نیست، بلکه ناشی از فعالیت‌های اقتصادی است.
شفاف‌سازی بودجه مناطق آزاد  و  ویژه
با تصویب نمایندگان، بودجه سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط سازمان مدیریت، نظارت می‌شود. در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است بر بودجه ‌سال 1394 سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نظارت و بودجه‌ سال 95 این مناطق را در پیوست شماره 3 لایحه بودجه ‌سال 1395 کل کشور منظور کند. فرهاد دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این‌باره گفت: اساساً قرار بود بودجه بدون تبصره  یا با کمترین تبصره باشد و در حال حاضر مناطق آزاد قانون مستقل دارد. در ادامه، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان این‌که در این بند، هیچ دخالتی در قانون نحوه اداره مناطق آزاد نشده و اصلاحی صورت نگرفته است، گفت: در ‌سال 94 برای اجرای قانون، شرکت‌های دولتی نظارت بیشتری خواهند شد و از‌ سال 95 نیز بودجه آنها در لایحه برای نظارت بیشتر ذکر می‌شود که این موضوع در راستای انضباط مالی است.
تحصیل ایثارگران، حافظان و قاریان قرآن
 در دانشگاه‌ها رایگان شد
نمایندگان مجلس بند «الف» تبصره 15 ماده واحده  لایحه بودجه 94 را تصویب کردند. طبق این بند تحصیل ایثارگران، حافظان کل قرآن‌کریم، قاریان ممتاز کشوری و مشمولان بند «ک» ماده 20 قانون برنامه 5ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی رایگان است.


تعداد بازدید :  167