رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه ۸۰ فروند هواپیمای جدید در دولت سیزدهم وارد ناوگان هوایی کشور شده است، گفت: «استفاده از شرکتهای دانشبنیان موجب شده که دیگر هیچ هواپیما و موتوری برای تعمیر از کشور خارج نشود.»
«محمد محمدیبخش» درباره نوسازی و توسعه ناوگان هوایی در دولت سیزدهم افزود: «صنعت هوانوردی در تمام دنیا به دلایل متعدد از جمله شرایط کرونایی با چالش روبهرو شد، اما صنعت هوانوردی کشور ما به جهت اعمال تحریمها در مرداد و شهریورماه سال ۱۴۰۰ بیشتر آسیب دید که بخشی از آن متاثر از تغییر دولت و موضوعات مختلفی بود، به طوری که عملیات اربعین به جای اینکه عادی برگزار شود، با بحران انجام شد.» رئیس سازمان هواپیمایی کشور اظهار داشت: «دولت سیزدهم برای این کار چهار راهبرد اساسی در نظر گرفت؛ اولین راهبرد این بود که از ظرفیتهای داخلی برای تابآوری صنعت استفاده کنیم، بنابراین نهضت تعمیر قطعه به وجود آمد که با مشارکت شرکتهای دانشبنیان و حضور موثر شرکتهای هواپیمایی و تعمیراتی موضوع تابآوری به حد قابل قبولی رسید تا جایی که امروز به مرزی رسیدهایم که دیگر هیچ هواپیما و موتوری برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمیشود.»
به گفته محمدیبخش، حوزه دانشی بسیارهای تک است و کارهای فوقالعادهای در این حوزه اتفاق
افتاده است.
ورود ۸۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور
رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: «اقدام دیگر دولت سیزدهم توسعه ناوگان هوایی بود که باید هواپیما خریداری میشد که با توجه به شرایط تحریم بیش از ۸۰ فروند هواپیمای دست دوم خریداری و به ناوگان اضافه شد که تعدادی وارد چرخه شده است.»
ساخت هواپیما پس از یک وقفه چند ساله ازسرگرفته شد
او افزود: «راهبرد دیگر دولت، ساخت هواپیماست که با دستور مقام معظم رهبری و تاکید رئیسجمهوری و دولت پس از یک وقفه هشت ساله ازسرگرفته شده که این مسیر روشنی است و توانسته به ما برای برونرفت از مشکلات کمک کند تا بتوانیم ۵۰۰ فروند هواپیما برای کشورمان با اقلیم و جمعیتی که داریم داشته باشیم و بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.»
محمدیبخش با بیان اینکه ساخت قطعات هواپیما با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان ممکن میشود، تصریح کرد: «در بحث خرید و نوسازی هواپیما رئیسجمهوری با اجازهای که دریافت کردند، مبلغ مهمی را برای خرید هواپیما از محل تهاتر نفت اختصاص دادند که مسیر خود را طی میکند که بهمحض عملیاتیشدن اطلاعرسانی خواهد شد.»
نرخ بلیت هواپیما برای ایام نوروز تغییری ندارد
رئیس سازمان هواپیمایی کشور درباره قیمتگذاری بلیت هواپیما در ایام نوروز گفت: «طی چند سال گذشته براساس ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری، شورایعالی هواپیمایی مسئولیت نرخگذاری بلیت مسیرهای داخلی را برعهده داشت که متعاقب هر سال انجام شده و بعد از اتفاقاتی که در دوره کرونا رخ داد، ستاد تنظیم بازار عهدهدار نرخگذاری شد و مدتی را تحتنظر ستاد تنظیم بازار بودیم.» او افزود: «طی چند هفته گذشته دیوان عدالت ورود کرد و قرار شد براساس قانون برنامه پنجم شرکتهای هواپیمایی با تنوعسازی نرخگذاری داشته باشند که این با اعتراض دولت و وزارت راهوشهرسازی روبهرو شد، بنابراین رئیس دیوان عدالت موافقت کردند که فعلا رأی منتفی شود تا رأی نهایی جهت تعیین تکلیف مشخص و اعلام شود.»
محمدیبخش تصریح کرد: «در حال حاضر نرخگذاری بلیت هواپیما طبق روال قبل است، اما قیمت در بازار عرضه با چندگانگی و دستورهای مختلف دچار مشکل میشود که البته با ورود دستگاههای نظارتی و سازمان هواپیمایی کشوری قیمتها تنظیم خواهد شد تا شب عید و ایام نوروز را بتوانیم سپری کنیم.» او درباره نرخ سال آینده بلیت هواپیما اظهار داشت: «برای سال آینده نیز شورایعالی هواپیمایی جلساتی را برگزار میکند تا متناسب با نرخ ارز، تورم و حقوق و دستمزد و شرایط حاکم بر صنعت هوایی کشور نرخی تعیین و به ستاد تنظیم بازار ارائه شود، البته اگر دیوان عدالت هم رأی خودش را ابلاغ کند، این مهم میتواند برای تعیین تکلیف بلیت هواپیمای سال آینده راهگشا باشد.»