شماره ۵۰۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز توپ‌ساز آلمانی
161‌سال پیش، برابر با هفدهم فوریه 1854میلادی، فردريك كروپ، وارث صنايع كروپ آلمان به دنيا آمد. صنايع كروپ از قرن 16میلادی براي آلمان اسلحه ساخته و قيصر ويلهلم نیز دوم به اتكاي سلاح‌هاي ساخت كروپ وارد جنگ جهاني اول شد. پس از اين جنگ، صنايع كروپ ملي شد اما هيتلر اين صنايع را به خانواده کروپ بازگرداند. در جنگ جهانی دوم كروپ كمك كرد تا بار ديگر آلمان مسلح شود. پس از شكست آلمان، وارث خانواده كروپ در دادگاه نورنبورگ به 12‌سال زندان محكوم شد.

انتشار مجله نیویورکر
90‌سال پیش، برابر با هفدهم فوریه 1925میلادی، هفته‌نامه ادبی نیویورکر اولین شماره خود را منتشر کرد. سیاست کاری این مجله بر چاپ گزارش، مقاله، نقد ادبی، شعر و داستان استوار است. اغلب مقالات نیویورکر با تأکید بر نقدنویسی بر حیات فرهنگی شهر نیویورک منتشر می‌شود. نیویورکر در طول سال‌های انتشار خود به یکی از مهم‌ترین اجزای زیربنای جامعه ادبی و فرهنگی آمریکا بدل شده و در طول دوران فعالیت خود کاشف بسیاری از نویسندگان مطرح امروزی چون جی.دی سلینجر، جان آپدایک، ریموند کارور، شرلی جکسن و بسیاری دیگر بوده است.

درگذشت عماد خراسانی
11‌سال پیش، برابر با بیست‌وهشتم بهمن 1382خورشیدی، عماد خراسانی، شاعر غزلسرا و قصیده‌سرای مشهور خراسانی و از نام‌آوران شعر و غزل معاصر ایران در 82سالگی در تهران درگذشت. دیوان اشعار عماد خراسانی با مقدمه‌ای از مهدی اخوان‌ثالث، بارها تجدید چاپ شده‌ است. برخی شعرهای عماد به ضرب‌المثل بدل شده و چند نسل از لایه‌های گوناگون ایرانیان، از شاعران نوآور گرفته تا کسانی که با ادبیات مکتوب معاصر آشنایی چندانی ندارند، عواطف و احساسات و حالات خود را با تکرار بیتی از عماد بیان می‌کنند که در حافظه آنان نقش بسته ‌است.


تعداد بازدید :  339