شماره ۵۰۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
امشب، آغاز مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا
پاریس‌ زخمی، مونیخ آتشین

شهروند| چلسی قصد دارد همین امشب کنار جاذبه‌های پاریس، عکس یادگاری صعود به یک‌چهارم‌نهایی لیگ‌قهرمانان‌اروپا را بگیرد و خوشحال به استمفوردبریج برود! مصدوم شدن 4 بازیکن کلیدی پاری‌سن‌ژرمن به نام‌های لوکاس سیلوا، یوهان کابای، مارکینیوش و اوریر، راه را برای رویاپردازی چلسی هموار کرده است.
شباهت تفکرات
بلان و مورینیو چندان علاقه‌ای به ارایه فوتبال زیبا ندارند. هر کدام، پیروزی به هر قیمتی را ترجیح می‌دهند و ابزارهای لازم را هم در اختیار دارند. در این شرایط، بلان جنگ روانی را آغاز کرد و گفت مورینیو عامدانه به بازیکنان چلسی دستور داد در بازی دور چهارم جام حذفی انگلیس به برادفورد ببازند تا در شنبه منتهی به بازی با تیم به‌خاطر ناکامی در جام حذفی استراحت کنند! همپا با او نشریات فرانسوی هم در جلدهای خود از مورینیو به‌عنوان یک مزاحم و دردسرساز یاد شده است! فارغ از این مباحث، نبرد بزرگ امشب از دایره آمار و ارقام هم جالب به نظر می‌رسد.
از نگاه آمار
 2 تیم درمرحله یک چهارم‌نهایی فصل گذشته هم به مصاف هم رفتند که با وجود برتری 3 بریک پاریسی‌ها در بازی رفت، چلسی مورینیو در واپسین دقایق بازی برگشت، گل دوم را زد و به خاطر گل‌زده در خانه حریف به دور بعد راه یافت./  پاری‌سن‌ژرمن در مرحله یک‌چهارم‌نهایی 2 فصل قبلی لیگ قهرمانان حضور داشت و حالا قصد دارد برای سومین‌بار متوالی به جمع 8 تیم برتر اروپا راه یابد./  پاری‌سن‌ژرمن در 32 بازی خانگی اخیر در لیگ قهرمانان، 22 برد و 10 تساوی به دست آورده و از زمان شکست مقابل‌هاپوئل در مرحله گروهی فصل 2007-2006 جام یوفا هرگز در خانه، یک بازی اروپایی رانباخته است./  پاریسی‌ها در 9 بازی مقابل تیم‌های انگلیسی، 2 برد، 2 تساوی و 4 باخت دشت کرده‌اند که این آمار در بازی‌های خانگی، چنین بوده است:  2 برد، یک تساوی و یک باخت./  ‌سال 2004 تنها پیروزی چلسی در خانه تیم‌های فرانسوی به‌دست آمد. آنها در مرحله گروهی فصل 2011-2010 به مارسی باختند و در بازی رفت نیمه‌نهایی فصل 2004-2003 لیگ قهرمانان مقابل موناکو شکست خوردند./  چلسی قصد دارد برای چهارمین‌بار در 5 فصل اخیر و هفتمین‌بار در 9 فصل اخیر به یک چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان راه یابد.
شاختار- بایرن؛ جادوی روبن، دام آدریانو
بایرن با بهترین پیروزی بوندس‌لیگایی 3 دهه اخیرش به زمین شاختار می‌آید تا به رکورد حضورهای متوالی در مرحله یک چهارم نهایی ادامه دهد اما لوئیس آدریانو به‌عنوان آقای گل فعلی لیگ‌قهرمانان‌اروپا سد بزرگی است. آدریانو، سریع‌تر از هر بازیکن دیگری در تاریخ لیگ قهرمانان، 4 گل در یک بازی زد و حالا همراه مسی تنها زننده‌های 5 گل در این رقابت‌ها محسوب می‌شوند. او موظف به از بین بردن خاطره تلخ شاختار از تیم‌های آلمانی است چون 2 فصل پیش درست در همین مرحله، دورتموند تساوی 2 بر 2 در خانه تیم اوکراینی را به پیروزی 3 بر صفر در بازی برگشت تبدیل کرد و به دور بعد راه یافت. البته بعید به نظر می‌رسد با این میزان آمادگی بایرن، شانسی برای تیم نارنجی‌پوش باقی بماند. شاختار در مرحله گروهی فصل قبل هم در مجموع 4 بر صفر مغلوب لورکوزن شد. خاطره‌انگیزترین نبرد شاختار مقابل آلمانی‌ها در فینال فصل 2009-2008جام یوفا شکل گرفت؛ جایی که در آخرین دوره نامیده‌شدن رقابت‌ها به نام جام یوفا، یک گل در 2 وقت 15‌دقیقه‌ای، بزرگترین افتخار تاریخ شاختار را رقم زد. از آن روز، سال‌ها گذشته و هر چقدر بایرن قوی‌تر شده به همان نسبت شاختار خود را درگیر فراز و‌نشیب‌ها دیده است.
از نگاه آمار
 شاختار بعد از پیروزی در دور اول فصل 1981-1980 جام یوفا در 4‌بازی خانگی اخیر اروپایی مقابل آلمانی‌ها، 3 تساوی و یک باخت رقم زده است. شاختار در مجموع 5 برد، 4 تساوی و 5 باخت مقابل نمایندگان فوتبال آلمان رقم زده و درخانه، 2 برد، 3 تساوی و یک باخت داشته است./  شاختار برای سومین‌بار از مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کرده است و هر 3 صعود هم در نیم‌دهه اخیر رقم خورده است./  بایرن هر 10 رویارویی قبلی با اوکراینی‌ها را مقابل دیناموکیف تجربه کرد.


تعداد بازدید :  221