کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حالی دست به تغییر در لایحه بودجه 1403 زد که تحقق تصمیمات اخذشده، از سوی نمایندگان دولت و گروهی از کارشناسان با توجه به میزان تغییر و منابع در نظر گرفته شده، به دیده تردید نگریسته میشود و اینکه نهایی شدن چنین تصمیماتی ضمن ایجاد ناترازی در بودجه، به تبع دولت را در اجرای درست امور با چالش مواجه میکند.
انتقاد سازمان برنامه و بودجه از مصوبات هزینهزای کمیسیون تلفیق مجلس
سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیهای از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد: «به آگاهی مردم شریف ایران میرساند نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه در احکام الحاقی متعددی را که بار مالی آنها تامین و پیشبینی نشده است، بهرغم مخالفت نمایندگان دولت به تصویب رساندند. با توجه به پوشش خبری گسترده این مصوبات و ایجاد انتظارات احتمالی در برخی هموطنان عزیز، لازم به تأکید است که این مصوبات در مرحله تصویب نهایی در صحن مجلس یا در مرحله تأیید توسط شورای محترم نگهبان ممکن است با چالش مغایرت با اصل 75قانون اساسی مواجه شده و از تصویب نهایی باز بماند.»
دولت کسری بودجه تحمیل شده در کمیسیون تلفیق را چگونه پاسخ دهد؟
حمیدرضا مقصودی، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه، با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ براساس واقعیتهای اقتصادی فعلی کشور تدوین شده تأکید کرد که مجلس شورای اسلامی نیز بایستی با همین نگاه به ارزیابی آن بپردازد. او با اشاره بر اینکه گشایشهای اقتصادی نبایستی به قیمت تحمیل کسری بودجه باشد، گفت: «دولت جبران کسری بودجه تحمیل شده را چگونه پاسخ دهد؟ افزایش مالیات؟ افزایش قیمت سوخت؟ جهش ارز؟ ایجاد مخاطره اخلاقی در بازار سرمایه؟ کمیسیون تلفیق چه پیشنهاد میکند؟»
تغییرات کمیسیون تلفیق منجر به کسری بودجه و تورم میشود
در همین حال عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با تأکید بر اینکه دولت با یک نگاه کارشناسی منابع درآمدی لایحه بودجه را واقعبینانه دیده است، گفت: «اگر مجلس در تعیین منابع بودجه، بیش برآوردی داشته باشد و هزینهها را افزایش دهد، ماحصل آن کسری بودجه و تورم خواهد شد.»
وحید شقاقی شهری، در گفتوگو با ایرنا، درخصوص تغییرات لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و انتقاد سازمان برنامه و بودجه به این تغییرات، اظهار کرد: «این مسئله همیشه وجود داشته است، یعنی دولت لایحه بودجه را به مجلس میدهد و نمایندگان سقف لایحه بودجه را افزایش میدهند که منابع محقق نمیشود و شاکله لایحه بودجه را به هم میریزد.»
این استاد اقتصاد دانشگاه تأکید کرد: «اقتصاد ایران با ناترازیهای زیادی مواجه است که یکی از آنها، ناترازیهای بودجهای است و نباید لایحه بودجه در مجلس ناتراز شود، زیرا یکی از ریشههای تورم در اقتصاد ایران است.»
شقاقی شهری با تأکید بر اینکه امسال روش بررسی لایحه بودجه بسیار مناسب و عاقلانه است، گفت: «ابتدا درآمدها بررسی و بسته میشود و سپس هزینهها مورد بررسی قرار خواهد گرفت، البته وقتی درآمد بسته شده دیگر نباید سقف بودجه تغییر کند و باید هزینهها براساس درآمدها تعیین نه اینکه درآمدها براساس هزینه دیده شود.»شقاقی شهری تأکید کرد: «توصیهام این است که دولت و مجلس قبل از اینکه بخواهند بودجه سال آینده را ببندند، عدد درآمدی و سقف بودجه را مشخص کنند، زیرا همیشه این اختلاف در مورد بودجه بین مجلس و دولت وجود داشته است و بهترین کار این است که دولت و مجلس در مورد سقف درآمدی لایحه بودجه به تفاهم برسند، البته باز هم باید سناریوی واقعبینانه را ببیند.»او ادامه داد: «اگر دولت لایحه بودجه را به مجلس بدهد و نمایندگان آن را تغییر دهند و هزینه را اضافه کنند، درحالیکه منابع درآمدی قابل وصولی و مطمئنی برای این هزینهها تعیین نکنند و همان بلایی که هر سال برای بودجه رخ میدهد، اتفاق میافتد و بهترین راهبرد این است که دولت و مجلس در مورد سقف لایه بودجه به تفاهم برسند.»استاد اقتصاد دانشگاه تأکید کرد: «دولت باید بودجهریزی عملیاتی یا برنامهمحور را اجرایی کند، البته این موضوع در برنامه هفتم مصوب شده ولی هر چقدر بودجه به سمت برنامهمحوری و عملیاتیشدن پیش برود، هزینهها واقعیتر خواهد شد و هزینههای گمراهکننده و هزینههای بیش از اندازه و پیش برآورد، نخواهیم داشت.»