شماره ۵۰۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
2کارمند با سمت‌ های رسمی یک پای این گروگانگیری بودند
گروگانگیری 2ساعته تاجر سنگ‌های قیمتی

شهروند| مرد پولدار با نقشه از پیش طراحی شده 3مرد مرموز، ربوده شد. این آدم‌ربایی که تنها 2ساعت به طول انجامید در حالی با آزادی گروگان پایان یافت که سرنخی طلایی از گروگانگیران برجای ماند.
آدم‌ربایی در روز روشن
3مرد میانسال با انگیزه‌ای عجیب پا به دنیای گروگانگیران گذاشتند. ظهر روز 7دی‌ماه وقتی زن و شوهر جوان در خانه‌شان بودند هرگز تصور نمی‌کردند مردان آدم‌ربا آسایش‌شان را برهم خواهند زد.  زنگ در خانه‌شان به صدا درآمد و مردی که خودش را مامور پلیس معرفی کرد در برابر دوربین آیفون ایستاد.  2مرد قوی هیکل با نشان دادن حکم پلیسی وارد ساختمان شدند.  هیچ‌کس از آن‌طرف ماجرا خبر نداشت. وقتی مرد پولدار درِ خانه‌اش را روی 2مرد مرموز باز کرد با اتهامی عجیب روبه‌رو شد.  2 مرد غریبه که خودشان را مامور پلیس معرفی کرده بودند او را به اتهام قتل بازداشت کردند.  مرد جوان وحشت‌زده و در حالی ‌که نمی‌دانست آنها از چه موضوعی صحبت می‌کنند به خاطر توضیح پاره‌ای از مسائل با آنها همراه شد.  هنوز از خانه‌اش خارج نشده بودند که مردان ناشناس دست‌ها و چشم‌هایش را بستند و سوار بر خودروی گراند ویتارا از صحنه نمایشی که به راه انداخته بودند گریختند.
سرنخ طلایی
اما این همه ماجرا نبود و این سناریو، نقش‌آفرین دیگری هم داشت.  مردی میانسال که قبلا راننده گروگان‌شان بود نفر سوم این پروژه آدم‌ربایی به شمار می‌رفت.  او که برای پنهان کردن هویتش در اجرای این نقشه آدم‌ربایی ظاهر نشده بود همزمان با حرکت خودروی حامل گروگان با سوار شدن بر پرایدش به جمع آنها پیوست.  همین ماجرا کافی بود تا راننده آشنا در رصد همسر مرد پولدار قرار بگیرد.  
گروگانگیری در 2ساعت
مرد پولدار که در کار خریدوفروش سنگ‌های قیمتی است در حالی با مردان ناشناس همراه شده بود که هرگز تصور نمی‌کرد آنها برای پول‌هایش نقشه طراحی کرده‌اند. وحشت کرده بود و وقتی از آنها شنید که در ازای آزادی‌اش باید پول پرداخت کند با برادرش تماس گرفت. او که سنگ‌های قیمتی‌اش را در خانه پدری نگهداری می‌کرد از برادرش خواست تا جعبه سنگ‌ها را از خانه بیرون بیاورد و در باغچه پیادرو قرار دهد. چند دقیقه بعد گروگانگیران به آن‌جا رسیدند و با برداشتن 400‌میلیون سنگ قیمتی گروگانشان را در میدان فتح از خودرو پیاده کردند.
راننده   انتقامجو
آزادی مرد گروگان در کمتر از 2ساعت کافی بود تا او با سرنخی طلایی برای طرح شکایت به اداره پلیس آگاهی مراجعه کند.  این مرد پولدار در شکایت‌اش به کارآگاهان گفت: «2مرد میانسال در حالی‌ که خودشان را پلیس معرفی کردند به خانه‌ام آمدند.  من را به قتل متهم کردند، شوکه شده بودم و با تهدید شوکر و اسلحه من را با خودشان بردند. چشم و دست‌هایم را بسته بودند.  من چیزی را متوجه نمی‌شدم.  اما همسرم که شاهد این ماجرا بود وقتی از پنجره خانه رفتن ما را رصد می‌کرد، مرد آشنایی را دیده که به احتمال زیاد همدست آنها بوده است.  این مرد راننده من بود و چندماه پیش اخراجش کردم.  با این حال من 2ساعت در خودروی این گروگانگیران بودم تا این‌که متوجه شدم آنها پول می‌خواهند. به همین خاطر جعبه‌ای از سنگ‌های قیمتی را که داشتم در اختیارشان قرار دادم و آنها هم در ازای آن من را آزاد کردند.»
دستگیری آدم‌ربایان
با ارجاع این پرونده گروگانگیری به دادسرای جنایی تهران، قاضی بستان‌زاده بازپرس شعبه دوم دستور دستگیری این مردان آدم‌ربا را صادر کرد تا این‌که کارآگاهان توانستند این باند گروگانگیری را دستگیر کنند. یکی از این آدم‌ربایان که راننده مرد پولدار بود انگیزه اصلی‌اش را از این سناریوی گروگانگیری گرفتن طلبش عنوان کرد و 2مرد دیگر هم که کارمندانی با سمت‌های رسمی هستند، مدعی شدند که به‌خاطر وصول طلب دوستشان با او همراهی کرده‌اند. تحقیقات برای روشن شدن زوایای مبهم پرونده در شعبه دوم دادسرای جنایی تهران ادامه دارد.


تعداد بازدید :  216