احمد وحیدی در همایش مدیران روابط عمومی استانداریها و سازمانهای تابعه وزارت کشور در گفت: «موضوع اطلاعرسانی به یک امر مستمر و همیشگی تبدیل شده است و در نتیجه از طرف دیگر هم، انتظارات جدیدی شکل گرفته است. دشمن مدام در حال تلاش برای تغییر سطح خطدهی ذهنها و آنچه که به عنوان عملیات روانی و جنگ شناختی شناخته میشود، است. ظاهر کارشان ارائه خبر است اما آنها آنرا در قالب یک بسته ارائه میکنند. روابط عمومی هم یک دانش است که با جامعه شناسی، مردمشناسی، ادبیات و ارتباطات مرتبط است و از طرف دیگر یک هنر و ابتکار است. از طرف دیگر، روابط عمومی باید بتواند فضای واقعی جامعه را به مدیران منعکس کند و درگیر حاشیهسازی نشوند.»
وزیر کشور با اشاره به تلاش دشمن برای حداقلی کردن مشارکت مردم در انتخابات است، گفت: «ما باید مشارکت مردم را تسهیل کنیم. رقابت فقط نباید روی افراد باشد بلکه باید روی برنامهها رقابت کنیم. استاندارها همه بسترهای مشارکت را فراهم کنند.»
وحیدی با بیان اینکه نرخ رشد ۴.۲ درصدی مسئله خیلی مهمی است و باید به آن پرداخته شود، گفت: «به دلیل عدم بارندگی و خشکسالی یک مقدار قیمت گوشت بالا رفته است و دولت و وزارت جهاد درحال پیگیری هستند. یک مسئله نباید همه مسائلی را که در کشور اتفاق میافتد را پوشش دهد و تلاشهای شبانه روزی نادیده گرفته شود.»
اجازه ندهیم مدیریت بحث انتخابات، در اختیار دشمنان قرار گیرد
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایجاد ناامیدی در مردم را یکی از راهبردهای دشمن برای کاهش مشارکت برشمرد و گفت: «ما باید در این عرصه روشنگری کنیم تا مردم نسبت به نقشه های شوم دشمن آگاه شوند.»
مجید میراحمدی هم در این همایش به مساله مقابله با توطئههای معاندان در زمینه انتخابات اشاره کرد و افزود: «در انتخابات ۸۸ توجه دشمن این بود که بگویند در انتخابات تقلب صورت گرفته است تا از این طریق بتوانند بر نظام جمهوری اسلامی ضربه وارد کنند که البته شکست خوردند. در این انتخابات هم تمرکز اصلی دشمن در این است که بحث مشارکت کاهش پیدا کند. اصل بعدی ناامیدی سازی در شرکت در انتخابات است یعنی بگویند شرکت در انتخابات توسط شما چه تاثیری در حل مشکلاتتان خواهد داشت. اصل بعدی دشمن این است که در بین مردم تبلیغ کنند که اصلا مجلس چه تأثیری در حل مشکلات خواهد داشت و چه کاربردی دارد. بنابراین در این مسئله باید روابط عمومی ها، جایگاه مجلس را برای مردم روشن کنند. ما با روشنگری و تبیین اجازه ندهیم مدیریت ادراک جامعه در بحث انتخابات، در اختیار دشمنان قرار گیرد، در این موضوع مهم، روابط عمومی ها از مسئولیت بزرگی برخوردار خواهند بود زیرا باید سیاه نمایی ها را روشن و حقایق را در بین مردم شفاف و روشنگری کنند.»
وی با بیان اینکه «باید اطلاع رسانی از منابع رسمی حاکمیت با دقت، صحت و سرعت عمل بالا صورت گیرد»، گفت: «در بحث حادثه تروریستی کرمان وقتی آمارهای متفاوتی ارائه شد، رسانه های معاند، تناقضات در اخبار را بزرگ کردند تا از رسانه های داخلی اعتبارزدایی و اعتمادزدایی کنند، بنابراین باید به دقت و سرعت عمل در مواجهه با حوادث توجه جدی داشته باشیم.»
در مقابله با سیاه نماییها امیدآفرینی کنید
رئیس ستاد انتخابات با بیان اینکه همه دولتها هر کدام به شکلی خدماتی داشتند و نمیتوانیم بگوییم فقط در این دولت خدمت کردهایم،گفت: «در مقابل سیاه نماییها باید در جامعه امیدآفرینی کنید.»
سید محمدتقی شاهچراغی صبح دیروز در همایش مدیران کل روابط عمومی استانداریها و سازمانهای تابعه وزارت کشور با بیان اینکه موضوع انتخابات دارای ابعاد مختلفی است، گفت: «حلقه وصل بین رسانه در ابعاد مختلف اداری، سیستمی و ... روابط عمومیها هستند.»
وی با تأکید بر لزوم ارتباط با بخشهای مختلف جامعه افزود: «اساساً جامعه ما از کف به بالاست. برخی از استانداران روزانه با اصناف مختلف صحبت میکنند. این یکی از مسئولیتهای روابط عمومیها است. مرکز ثقل همپوشانی برای کار روابط عمومی و اطلاعرسانی، رسانه است؛ مثل نشریههای استانی. تعدادی از پیام رسانهای داخلی و ظرفیتهای آنها و دیده شده که روابط عمومیها نیز باید در این بخش فعال باشند. جهتگیری در انتخابات مجلس، بخش آمدهای محلی و بومی است. استثنائاً مسائل سیاسی مطرح میشود. مردمی که میآیند خیلی به مسائل سیاسی توجه نمیکنند. این مراقبت میخواهد که موجب شکست و گسست نشود. بعضی از بخشهای رسانهای در استان موضوعی را مطرح میکنند که نشاندهنده جهل به موضوع است. شاید ما بیشتر باید موضوع را روشن کنیم. برخی به دنبال سیاهنمایی به زعم خودشان هستند. برخورد با این سیاهنماییها به شکل قانونی به عهده شما روابط عمومیهای استانداریها است.»
وی با بیان اینکه بخشی از اخباری که در سطح کشور منتشر میشود، ماهیت میدانی ندارد بلکه بیشتر ماهیت سیاسی دارد، گفت: «بله مشکلاتی وجود دارد اما باید کارهای انجامشده را هم دید.»