شماره ۵۰۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

سخنگوی وزارت خارجه:ادعای ارسال نامه‌ از سوی مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهوری آمریکا، بازی رسانه‌ای غیرحرفه‌ای است
شهروند| سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، مطلب روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» را که طی آن ادعا شده، در چند هفته اخیر نامه‌ای از سوی مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته شده است را به‌شدت تکذیب کرد و آن را یک بازی رسانه‌ای غیرحرفه‌ای توصیف نمود. «مرضیه افخم» تصریح کرد:  نامه‌نگاری رئیس‌جمهوری آمریکا دارای سابقه بوده که در برخی موارد نیز به این نامه‌ها پاسخ داده شده است.  وی تأکید کرد:  هیچ‌گونه نامه جدیدی مطرح نمی‌باشد.

پس از ورود به نیویورک خوشرو بر لزوم نفی ایران‌هراسی و اسلام‌ستیزی تأکید کرد
سفیر و نماینده جدید کشورمان در سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد تا ماموریت خود را آغاز کند. به گزارش ایسنا، غلامعلی خوشرو در بدو ورود به آمریکا گفت: با توجه به دامنه گسترده اقتدار جمهوری اسلامی ایران، نقش‌های مختلفی در سازمان ملل متحد داریم که باید آنها را به خوبی ایفا کنیم.  نماینده کشورمان در سازمان ملل بر لزوم مقابله با افراطی‌گری و خشونت و همچنین نفی ایران‌هراسی و اسلام ستیزی تأکید کرد و گفت:  در زمینه تقویت صلح و امنیت منطقه و جهان و نیز رفع تحریم‌های ناروا ضدجمهوری اسلامی ایران، باید از همه امکانات به‌ویژه ظرفیت سازمان ملل استفاده کرد.  خوشرو که با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد در پایان ابراز امیدواری کرد که بتواند تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش پیگیری کند.  قرار است عصر سه‌شنبه سفیر و نماینده جدید کشورمان در سازمان ملل استوارنامه خود را به بان کی مون، دبیرکل این سازمان تقدیم کند.  در یک‌سال گذشته کارشکنی آمریکا و عدم‌صدور روادید برای حمید ابوطالبی گزینه اول ایران، کرسی جمهوری اسلامی را در سازمان ملل، خالی نگه داشته بود.  نهایتا در ماه جاری، غلامعلی خوشرو از سوی دولت به‌عنوان نماینده جدید برای اعزام به نیویورک معرفی شد.  

وزارت‌خارجه چین:  مذاکرات ایران و 1+5 با یک فرصت تاریخی روبه‌روست
وزارت امور خارجه چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با یک فرصت تاریخی برای حصول توافق نهایی روبه‌روست. به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه چین پس از دیدار وانگ‌یی، وزیر امور خارجه این کشور و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش در تهران، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن مذاکرات هسته‌ای را فرصتی تاریخی برای حل مسأله هسته‌ای ایران برشمرد. در این بیانیه آمده است:  حصول یک توافق با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور به ایران کمک خواهد کرد تا از تحریم‌ها رهایی یابد و به آن اجازه می‌دهد تا برای پیشرفت اقتصاد خود بیشتر تلاش کند.  براساس این بیانیه، وانگ یی در دیدار با محمدجواد ظریف گفت:  مذاکرات هسته‌ای با ایران با یک فرصت تاریخی روبه‌روست و حصول یک توافق جامع در زمان تعیین شده خواست مردم است.  وزیر امور خارجه چین همچنین گفت:  دستیابی به یک توافق جامع برای ایران بسیار سودمند است و به این کشور اجازه می‌دهد تا از حقوق خود مبنی بر حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شود به علاوه مردم ایران می‌توانند از سختی‌های ناشی از تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن رهایی یابند و روی گسترش اقتصاد کشورشان تمرکز کنند.  
وانگ در ادامه تلاش حداکثری برای حصول توافق نهایی را خواستار شد و تأکید کرد:  مذاکرات هسته‌ای اکنون به سخت‌ترین مرحله خود رسیده است درحالی‌که دستیابی به توافق ممکن به نظر می‌آید. به گزارش رویترز، ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که بیش از یک‌سال است برای رسیدن به یک راه‌حل جامع برای حل مسأله هسته‌ای ایران تلاش می‌کنند تا 30 ژوئن‌سال 2015 فرصت دارند که به یک توافق در این زمینه دست پیدا کنند.  
مقامات ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر تأکید کردند تمدید مذاکرات هسته‌ای به نفع هیچ یک از طرف‌های مذاکره‌کننده نیست و آنها خواستار رسیدن به توافق در ضرب‌الاجل تعیین شده هستند. وزیر امور خارجه چین علاوه بر این به روابط اقتصادی خوب میان دو کشور اشاره و تأکید کرد:  چین و ایران روابط خوبی در زمینه اقتصادی، تجاری و انرژی دارند و هنوز فرصت‌های زیادی برای همکاری در حوزه انرژی و پروژه‌های صنعتی وجود دارد. وی دراین‌باره گفت: چین خواستار سرمایه‌گذاری تعداد بیشتری از شرکت‌های چینی در ایران و ساخت کارخانجات در چارچوب همکاری‌های مشترک صنعتی میان دو کشور با توجه به نیازهای ایران و قابلیت‌های چین است.  وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خبری مشترکش با محمدجواد ظریف در تهران، گفت که مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌های مثبتی داشته اما همزمان که به زمان نتیجه‌گیری نزدیک می‌شویم پیچیده‌تر و سخت‌تر شده است. 


تعداد بازدید :  303