شماره ۵۰۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
تهدید ژنرال سیسی علیه داعش:
بهای اعدام شهروندان مصری را می‌پردازید

داعش در تازه‌ترین فایل تصویری خود تصاویر اعدام 21 مسیحی مصری در لیبی را منتشر کرد که توسط افراد نقاب‌پوش سر بریده می‌شوند. این اقدام محکومیت گسترده جهانی را به‌دنبال داشت و رئیس‌جمهوری مصر متعهد شد تا عاملان این اقدام را به‌ سزای اعمالشان برساند. به گزارش ایسنا، پایگاه‌های وابسته به گروه داعش در اینترنت روز یکشنبه تصاویر اعدام این 21 مسیحی مصری را که لباس نارنجی رنگ زندان گوانتانامو را به تن داشتند، منتشر کردند. پیشتر گروه داعش تصاویر 21 مسیحی مصری را که در لیبی آنها را ربوده بود، منتشر کرد. یک مسئول مصری تأکید کرد که این افراد تا عصر یکشنبه زنده بوده‌اند. از سوی دیگر دفتر ریاست‌جمهوری مصر کمی قبل از انتشار این فایل تصویری اعلام کرد، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری و ابراهیم محلب، نخست‌وزیر مصر با هم دیدار و درخصوص مسأله 21 مسیحی مصری ربوده شده در لیبی گفت‌وگو کرده‌اند. بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که مسئولان مصری تماس‌هایی را با برخی طرف‌ها برای آزادی گروگان‌ها، برقرار کرده بودند.
در همین راستا عبدالفتاح سیسی در سخنانی متعهد شد از کسانی که دست به اعدام 21 مسیحی مصری زده‌اند، انتقام بگیرد. وی تأکید کرد: مصر حق دارد با روش و اصول خود و در وقت مناسب تمامی این جنایتکارانی را که ارزش‌های انسانی را زیر پا گذاشته‌اند، محاکمه کند. سیسی تصریح کرد: من خواستار برگزاری فوری و دایم نشست شورای دفاع ملی برای پیگیری اوضاع و گفت‌وگو درخصوص اقدامات احتمالی شده‌ام.
رئیس‌جمهوری مصر تأکید کرد: ما در چنین لحظات سختی نسبت به اقدام داعش احساس غم و اندوه و خشم می‌کنیم. تروریسمی که به مصر ضربه زده جزو همان تروریسمی است که در تمامی جهان گسترش یافته است. برای همین ما باید برای مقابله با تروریست‌ها با هم متحد شویم. سیسی تأکید کرد: مصر و تمامی کشورهای جهان وارد جنگی با گروه‌های تروریستی شده‌اند و اکنون زمان آن فرا رسیده که همگان با هم برای مقابله با تروریسم همکاری کنند. مصر نیز که توانسته تروریسم را شکست دهد باز هم می‌تواند آن را از بین ببرد. درواقع ما از انسانیت دفاع می‌کنیم.
روحانیون مسیحی و مسلمان در برخی دیگر از کشورها نیز این اقدام غیرانسانی را محکوم کردند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعدام 21مسیحی مصری به دست داعش را محکوم و آن را اقدامی بزدلانه دانست. شورای امنیت نیز در بیانیه‌ای اعدام مسیحیان مصری به دست داعش را محکوم و بر لزوم محاکمه عاملان این جنایت وحشیانه تأکید کرد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام داعش تأکید کرد: این اقدام، اقدامی وحشیانه است و ما در جنگ علیه تروریست‌ها تردید نخواهیم کرد. فیلیپ‌ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز ضمن محکوم کردن اعدام مسیحیان مصری به دست داعش تأکید کرد: چنین اقدامات وحشیانه‌ای عزم و اراده ما را برای مقابله با خطر تروریسم در لیبی تقویت می‌کند. وی تأکید کرد: امکان ندارد که اجازه بدهیم اقدامات تروریستی روند انتقال سیاسی در لیبی را از بین ببرد. ما تلاش می‌کنیم تا دولت وحدت ملی را در این کشور تشکیل داده و به راهکاری سیاسی برای حل بحران امنیتی در لیبی دست یابیم.


تعداد بازدید :  282