شماره ۵۰۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
اسماعیل کوثری:
نیرو های مسلح هیچگاه به دسته بندی سیاسی ورود نکردند

شــهروند| مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی انتخابات، بندی را تصویب کرد که به موجب آن «ممنوعیت ورود افراد نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سازمان بسیج در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی در انتخابات و جانبداری از داوطلبان خاص» مورد تأکید قرار گرفته است. مطرح شدن مجدد این موضوع از آن‌جا که پیش از این نیز در قانون اساسی ذکر شده بود تا حدی سوال‌برانگیز بود. اسماعیل کوثری، فرمانده سابق لشکر 27 محمد رسول‌الله و نماینده فعلی مردم تهران با انتقاد از مصوبه مجمع می‌گوید مطرح شدن مجدد این بحث شک و شبهه‌هایی را ایجاد کرده که لزوم چندانی هم برای مطرح شدنش نبوده است. او می‌گوید: نیروهای مسلح خودشان دراین‌باره توجیه شده و به قانون عمل می‌کرده‌اند.
مصوبه مجمع تشخیص مصلحت درباره ممنوعیت ورود نظامیان به فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی را در چه راستایی ارزیابی می‌کنید؟
راستش من نمی‌دانم مجمع تشخیص بر چه اساسی این موضوع را در دستور جلسه گذاشت، به این دلیل که نیروهای مسلح مطلع هستند که در قانون اساسی بر این امر تأکید شده و تاکنون هم به آن عمل کرده اند اما این‌که مجدداً این موضوع را مطرح کرده‌اند به نظر من مجمع تشخیص خوب عمل نکرده، مطرح کردن چنین موضوعی شک و شبهه ایجاد می‌کند. نیروهای مسلح در این زمینه به خوبی توجیه شده‌اند که در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی وارد نشوند و وارد هم
نشده اند.
با این وجود فکر می‌کنید چرا در سیاست‌های کلی انتخابات این موضوع مصوب شده است؟
یکی از وظایف سپاه حفاظت از دستاوردهای انقلاب است و این تصریح قانون اساسی است که سپاه این وظیفه را انجام بدهد، حالا به نظر می‌رسد تعدادی از عزیزان سپاهی یا برادران دیگر که وارد سیاست شده‌اند آقایان ناراحت شده‌اند.
مگر این موضوع ممنوعیت قانونی ندارد؟ خود شما که از سپاه به سیاست وارد شدید چه مراحلی را طی کردید؟
آدم نمی‌تواند از سپاه بازنشسته شود یا استعفا بدهد؟ سیاسیون در این مسأله هم عجله کردند وگر نه قانون برای همه یکی است. این بچه‌های سپاه زمانی رفتند تکلیف شان را انجام دادند، از همه زندگی‌شان گذشتند، رها کردند و به سپاه و بسیج رفتند آن هم در مقطعی که خیلی خطرناک بود. حالا که وارد می‌شوند باید به آنها گفته شود که نیروهای مسلح در مسائل وارد نشوند؟ البته خودشان
 می‌دانند و وارد هم نمی‌شوند.
در یکی از بندهای این مصوبه آمده است که نیروهای مسلح از اشخاص و گروه‌ها حمایت نکنند، این کار در سپاه سابقه‌ای داشته که اکنون به صورت مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده است؟
اشخاص خودشان فارغ از هویت سازمانی می‌توانند اظهارنظر کنند. مردم به پاسداران و بسیجیان اطمینان دارند و از آنها درباره سیاسیون، انتخابات و غیره سوال می‌کنند که شما نظرتان را برای ما بگویید. یعنی اگر یک سپاهی نظرش را درباره یک مسأله‌ای گفت این دخالت محسوب می‌شود؟ مجمع تشخیص اگر این مسأله را مطرح نمی‌کرد سنگین‌تر بود.
پیش از این سابقه‌ای در ورود نیروهای مسلح به مسائل سیاسی نداشته ایم؟
به هیچ‌وجه چنین چیزی نبوده. این فقط یک جو روانی است که هم از بیرون به نیروهای مسلح تحمیل می‌شود و هم داخل. دلیلش هم این است که نیروهای مسلح جلوی کودتاهای مخملی را گرفته‌اند؛ آقایان سیاسی اینطور برداشت کرده‌اند. در فتنه 88 بچه‌های سپاه ایستادند تا اینها هر غلطی دلشان می‌خواست انجام ندهند. اینها را می‌گویند دخالت، درحالی‌که اینها وظایف سپاه بوده است.


تعداد بازدید :  199