شماره ۵۰۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
محمدرضا بهشتی در همایش بررسی اندیشه‌های شهید بهشتی در حوزه مدیریت:
جای نگاه‌های همسو نگر در جامعه ما خالی است

استاد فلسفه دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی این دانشگاه معتقد است:  در میدان اندیشه‌ورزی فلسفی کسانی بودند که می‌توانستند مرد عمل باشند اما بعضی از آنها ابزار ناکارآمد جلوه داده می‌شدند و برخی فیلسوف‌ها مجبور به دفاع از خود می‌شدند.
به گزارش ایلنا، محمدرضا بهشتی در همایش بررسی آراء و اندیشه‌های شهید بهشتی در حوزه مدیریت، که به همت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید دکتر بهشتی و اندیشگاه مدیریت جهادی برگزار شد، گفت: برخی ویژگی‌ها در شهید بهشتی وجود داشت. نخستین ویژگی این بود که ایشان هم مرد میدان نظر و هم میدان عمل بودند. از دیرباز کسانی که اهل نظر و اندیشه بودند معمولا مرد عمل شناخته نمی‌شدند، مثلا در میدان اندیشه‌ورزی فلسفی کسانی وجود داشتند که می‌توانستند مردعمل باشند، اما بعضی از آنها ابزار ناکارآمد جلوه داده می‌شدند و برخی فیلسوف‌ها مجبور به دفاع از خود می‌شدند.
فرزند شهید بهشتی در بیان اندیشه‌های پدرش در محور نظری بیان کرد:  ایشان ویژگی‌های خاصی داشتند؛ یعنی فردی بودند که از ژرف‌اندیشی و نگاه بنیادی برخوردار بودند، به‌طوری که یکی از کسانی که در شورای انقلاب مطرح بودند، در آن موقع نقل می‌کنند که در جلسه‌ای با شهید بهشتی ایشان درباره موضوعی از بابی وارد شدند که به نظرمان یک بحث جدید بود. لذا این‌‌ همان نگاه عمیق ایشان را بیان می‌کند.
او افزود: بهشتی با نوع نگاهش افق را همیشه بلند می‌دانست و یک نگاه همسونگر داشت که متاسفانه امروز جای اینگونه نگاه‌ها در کشور و جامعه ما خالی است و برخلاف نگاه‌هایی که انسان خیال می‌کرد دچار یک پریشان حالی است، می‌توانست در جای خوبی قرار بگیرد. این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تشریح دیدگاه‌های آیت‌الله شهید بهشتی تصریح کرد: با هم دیدن و همه‌جانبه‌نگری و پیوسته‌نگری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان بود و شهید بهشتی مرد میدان عمل بودند به‌خصوص این‌که در کار دسته‌جمعی که امروز بیشترین ضعف‌ها در این مورد است، با درک این‌که در کار گروهی ابزاری دارد این محور از مهم‌ترین مقوله‌ها و تفکرات ایشان بود. او با اشاره به ارزش کار گروهی و ابزار کار دسته‌جمعی خاطرنشان کرد: ابزار کار دسته‌جمعی نیز باید از مطلق‌نگری فاصله پیدا کند و ایشان می‌گفتند که ممکن است پیشتازان در هر عرصه‌ای آن‌قدر جلو بیفتند که دیگر کسی قادر به پشتیبانی آنها نباشد و این یعنی مطلق‌نگری.
بهشتی با توصیف نقدپذیری شهید بهشتی بیان کرد: گاهی‌ وقت‌ها در جامعه ما نقد‌ها تند و تیز است و این انتظار که گفته می‌شود باید نقد‌ها را آنکادر شده جلوه دهیم، به نظرم امر مردودی است؛ چراکه نقدهای شهید بهشتی در بعضی از جلسات و خطاب به برخی‌ها بسیار تند و شکننده بود و ایشان اعتقاد داشتند که مسئولیت‌پذیری جمعی هم یکی دیگر از مولفه‌هایی است که باید در حوزه مدیریت به آن توجه شود.
حجت‌الاسلام دکتر محمد مقدم معاون بین‎الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) هم در این همایش اظهار داشت:  در سال‌های دهه ۵۰ که اوج اختلافات بر سر کتاب‌های دکتر شریعتی بود آقای مصباح آن موقع یکی از اساتید برجسته در بحث علوم دینی به شمار می‌آمدند و از‌‌ همان موقع ایشان از پیشرو‌ها در بحث نقد کتب شریعتی به شمار می‌رفتند که البته بنده شاگرد ایشان هستم و باید بگویم که سیاست فرهیختگان‌مان را از پا انداخت.

 


تعداد بازدید :  303