شماره ۵۰۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
چهره‌ها در اکران خصوصی فیلم«لامپ صد» حاضر شدند
تجلیل از اسکندری با حضور تقوایی

شهروند| اکران خصوصی فیلم «لامپ صد» نخستین فیلم سینمایی سعید آقاخانی در مقام کارگردان بهانه‌ای شد تا در کنار آن از یک عمر دستاورد هنری عبدالله اسکندری تقدیر شود و سازندگان فیلم برای او بزرگداشتی برپا کنند. او که با گریم درخشان، محسن تنابنده را در ایفای نقش فرزین؛ مردی که معتاد به شیشه است، یاری کرده است؛ این تنها باری نبوده که گریم‌هایش توانسته به بازیگران در اجرای نقش‌هایشان کمک کند. آن طور که ناصر تقوایی می‌گوید، عبدالله اسکندری استعداد ذاتی در طراحی گریم دارد و حالا صدها بازیگر خاطره گریم‌های او را در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف با خود حمل می‌کنند.
مراسم اکران خصوصی فیلم «لامپ صد» مانند همه مراسم‌ها با تأخیر آغاز شد و البته ترافیک‌ این روزهای شهر تهران که با نزدیک شدن به ایام نوروز شدت یافته هم مزید بر علت شد تا مراسم با یک ساعت و نیم تأخیر شروع شود. کامران تفتی مجری مراسم بود و خودش می‌گوید به علت دوستی‌اش با تهیه‌کننده فیلم، اجرای مراسم را بر عهده گرفته است. بعد از خوشامدگویی تفتی، ویدئوکلیپی از صحبت‌های چهره‌های سینمایی با عبدالله اسکندری پخش شد. نکته جالب این بود که برگزارکنندگان این مراسم از چهره‌های هنری خواسته بودند تا با دوربین‌های گوشی همراه شان به اندازه بیست ثانیه درباره عبدالله اسکندری صحبت کنند و برایشان بفرستند. این درخواست با استقبال زیاد هنرمندان روبه‌رو شده بود و چهره‌هایی همچون مهناز افشار، رخشان بنی‌اعتماد، سحر دولتشاهی، رضا یزدانی، برزو ارجمند، مهدی پاکدل، مهران مدیری، هومن سیدی، همایون ارشاد، مهدی سلطانی، رضا کیانیان، امین تارخ و... در این کلیپ‌ها درباره همکاریشان با عبدالله اسکندری صحبت کرده بودند. پس از پخش این کلیپ بود که احسان دلاویز، سرمایه‌گذار فیلم «لامپ صد» به روی صحنه آمد و آرزو کرد تا از این به بعد تقدیر از بزرگان سینمای ایران در کنار اکران خصوصی فیلم‌ها باب شود. ناصر تقوایی، کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون تنها کسی بود که در این مراسم برای صحبت درباره «عبدالله اسکندری» به روی صحنه آمد. او می‌گوید صحبت کردن درباره عبدالله اسکندری سخت است و امروز به جرات می‌توان گفت هیچ فیلم موفقی در سینمای ایران ساخته نشده مگر آن‌که اسکندری طراح گریم آن بوده باشد و ادامه می‌دهد که: «ما سینمایی‌ها او را عبد صدا می‌کنیم و عبد یکی از مشهورترین اسم‌ها در سینمای ایران است.» تقوایی به درک عمیق اسکندری از شخصیت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «هنگامی که یک بازیگر با چهره‌پردازی ایشان جلوی دوربین می‌رود بازی برایش چندین برابر سهل‌تر خواهد بود و اوست که به فیلمنامه فیلمنامه نویسان جان می‌بخشد.» بعد از آن هم خاطره آشنایی‌اش با عبدالله اسکندری را در هنگام ساخت سریال«دایی جان ناپلئون» برای حاضران تعریف می‌کند که تلویزیون اجازه نمی‌داده اسکندری با آنها همکاری کند و خود عبدالله اسکندری پنهانی و به سختی به پشت صحنه کار آنها می‌‌آمده و روی شخصیت‌های این سریال کار می‌کرده است.
عبدالله اسکندری آخرین کسی بود که به روی سن فراخوانده شد و گفت: «من از تک تک شما تشکر می‌کنم که چنین لطفی به من داشته‌اید. این عشق به شماست که باعث شده تا من این‌جا باشم.» او هم از ناصر تقوایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارگردانان سینما و تلویزیون نام برد و بیان کرد: «من افتخار
کار‌کردن با او را داشته‌ام و بدون اغراق می‌گویم هنوز کارگردانی مثل او ندیده‌ام.» سپس سعید آقاخانی و احسان دلاویز به روی سن آمدند و تابلوی نقاشی را به رسم یادگاری به عبدالله اسکندری تقدیم کردند و بعد از آن فیلم «لامپ صد» به نمایش درآمد.
در این مراسم افرادی همچون سعید آقاخانى، ساره بیات، ناصر تقوایى، رضا کیانیان، امین تارخ، مهناز افشار، حامد کمیلى،‌هادى کاظمى، احمد مهرانفر، طناز طباطبایى، مهرداد صدیقیان، مسعود پاکدل، سپیده علایى، جمشید محمودى، نوید محمودى، رضا داود‌نژاد، بهرنگ علوى، بهنوش طباطبایى، ملیکا شریفى‌نیا، سامان مقدم، على قربانزاده، علیرضا شجاع نورى، جمشید گرگین، على سرتیپى، حسن پورشیرازی، مهدی صباغ‌زاده، بهرام دهقانی، مجید مظفری، مهدی پاکدل،  محسن کیایی، حسن مصطفوی، سعید الهی، منصور ضابطیان، نیما رییسی، طناز طباطبایی، اردشیر کاظمی، شهرام حقیقت دوست، رحیم نوروزی، امیر دلاوری،‌هادی کاظمی، مجید مطلبی، مانی رهنما، لیلا بلوکات، روح الله کمانی، علیرضا ابراهیمی، امیر‌رضا خادم (معاون وزارت ورزش و جوانان)، دکتر آصفی(مشاور وزیر ارشاد)، عباس انصاری فرد(مدیر عامل سابق باشگاه پرسپولیس)، دکتر سلطانی‌فر(مدیر مرکز مطالعات رسانه ای) و دکتر علیرضا جزینی (قائم مقام وزیر کشور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر)  حضور داشتند.
فیلم «لامپ صد» به کارگردانی سعید با نام قبلی «هیولا» نوشته خود آقاخانی است و اولین فیلم سینمایی این کارگردان است. فیلم «لامپ صد» با موضوع اعتیاد و حاشیه‌های زندگی یک فرد معتاد ساخته شده است.
داستان فیلم لامپ صد، زندگی فرزین با بازی «محسن تنابنده» را روایت می‌کند که دچار اعتیاد به مواد مخدر است و خانواده‌اش را در طول داستان درگیر ماجراهایی می‌کند. در «لامپ صد» بازیگرانی همچون محسن تنابنده، ساره بیات، مسعود کرامتی، حمید لولایی و پوریا پورسرخ ایفای نقش می‌کنند.


تعداد بازدید :  329