شماره ۲۹۸۶ | ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
صادق ورمزیار در گفت‌وگو با «شهروند» مطرح کرد
کره و ژاپن از ایران هراس دارند!
بازی‌های مرحله گروهی جام ملت‌ها را باید به چشم بازی تدارکاتی ببینیم!

  [ شهروند ]  صادق ورمزیار، پیشکسوت فوتبال ایران، درخصوص شرایط ایران، پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا و شانس ملی‌پوشان برای قهرمانی در این رقابت‌ها، صحبت‌های مختلفی به میان آورد و گفت: «ما هم مثل تیم‌های برتر آسیا شانس قهرمانی داریم، اما باید مقداری واقع‌بین باشیم. شاید تیم‌هایی مثل کره‌جنوبی و ژاپن مقداری از فوتبال آسیا جدا شدند و دارند بهتر از ما در زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی عمل می‌کنند، اما ما هم بدون شانس نیستیم.»

تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب یک بازی دوستانه در ورزشگاه المپیک کیش به مصاف تیم ملی بورکینافاسو رفت و موفق شد مقابل حریف خود به برتری 2بر یک برسد. یکی از اتفاقات جالب این بازی، گلزنی امید ابراهیمی برای تیم ملی بود؛ گلی که از هر جهت برای ابراهیمی خاص بود؛ این نخستین گل ملی امید ابراهیمی طی 12سال حضور متوالی او در جمع ملی‌پوشان محسوب می‌شد. ابراهیمی نخستین بار و در دیدار برابر تیم ملی عمان در سال 2013برای تیم ملی به میدان رفت و در این مدت 51بازی ملی را در رقابت‌های مختلف انجام داد، ولی هرگز موفق به گلزنی نشده بود. بازیکن سابق استقلال برابر تیم‌های ملی توگو و هند موفق به ثبت پاس گل شده بود و بالاخره در 36سالگی توانست نخستین گل ملی خود را به ثبت برساند.
البته تیم ملی در این بازی، از حریف خود در ابتدای کار، یک گل عقب افتاد اما ملی‌پوشان تا پایان نیمه اول توانستند گل خورده را جبران کنند و در این بازی، شاهد تغییرات قابل توجهی در ترکیب بازیکنان بودیم تا امیر قلعه‌نویی بازیکنان خود را به شکل کاملی محک بزند. ملی‌پوشان با وجود اینکه مشخص بود به‌خاطر جابه‌جایی‌های متعدد، از هماهنگی ایده‌آلی برخوردار نبودند، اما در نیمه دوم توانستند گل دوم و پیروزی‌بخشی را به ثمر برسانند.
تیم ملی دوشنبه، کیش را به مقصد قطر ترک خواهد کرد و برای نخستین بازی، یکشنبه 24دی ماه، در مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به مصاف تیم ملی فلسطین خواهد رفت. به این بهانه، گفت‌وگویی با صادق ورمزیار، پیشکسوت فوتبال ایران، داشتیم. او درخصوص شرایط این روزهای ملی‌پوشان صحبت کرد و تیم ملی را در مسیر آمادگی برای یک عملکرد خوب در جام ملت‌های آسیا قلمداد کرد. او همچنین تیم ملی را جزو شانس‌های قهرمانی دانست و معتقد بود شاگردان امیر قلعه‌نویی، پتانسیل قهرمانی در این رقابت‌ها را دارند.
گفت‌وگوی «شهروند» را با صادق ورمزیار می‌خوانید:

 آقای ورمزیار، عملکرد ملی‌پوشان کشورمان را مقابل تیم ملی بورکینافاسو چطور دیدید؟
بازی خوبی بود. این برد باعث شد تیم ملی از نظر روحی و روانی در شرایط بهتری قرار بگیرد. ما در این بازی دو نیمه متفاوت را شاهد بودیم و این می‌تواند به کادر فنی برای نخستین بازی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کمک کند تا تیم، به بهترین شکل ممکن ارنج شود.

چطور شد که تیم ملی در این بازی مقابل حریف خود یک گل عقب افتاد؟
در بازی دوستانه این اتفاق می‌افتد و با وجود این رویدادها، خوب است تا ایرادات را برطرف کنیم. ما دو ترکیب مختلف را در 2نیمه بازی دیدیم و همین باعث شد تا هماهنگی‌های لازم در ترکیب و بازیکنان صورت نگیرد.

فکر می‌کنید تیم ملی در کدام نقطه از زمین بیشتر ضعف دارد؟
درباره این مسئله نمی‌شود به‌طور دقیق صحبت کرد. در بازی تیم ملی مقابل بورکینافاسو، مهدی طارمی و سامان قدوس یک نیمه بازی کردند و سردار آزمون هم در این بازی غایب بود. امیر قلعه‌نویی می‌‌خواست همه بازیکنان در شرایط بازی قرار بگیرند و هماهنگی‌شان بهتر شود. این باعث می‌شود تا ما نتوانیم بگوییم که تیم ملی در کدام نقطه، ضعف دارد. احتمال اینکه در بازی اول تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، شاهد ترکیبی از بازیکنان منتخب باشیم تا آن بازیکنان بتوانند به هماهنگی ایده‌آل خود برسند.

رقبای ما را در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا چطور می‌بینید؟
یادمان باشد که بازی‌های ما در مرحله گروهی، باید یک بازی تدارکاتی قلمداد شود تا برای بازی‌های بعدی در مرحله حذفی به اوج هماهنگی برسیم. ما رقبایی همچون کره‌جنوبی، عربستان، ژاپن و ازبکستان را در پیش خواهیم داشت و مقابل این رقبا باید در بالاترین سطح آمادگی خود باشیم تا بتوانیم عملکرد خوبی را از خودمان برجای بگذاریم.

اینکه بازی‌های مرحله گروهی را باید بازی تدارکاتی قلمداد کنیم، بعنی تیم ملی باید کمتر به‌خودش فشار بیاورد؟
منظورم این نبود که فشار نیاوریم، اما باید با ترکیب اصلی خودمان به بازی‌ها برویم تا برای بازی‌های سخت‌تر آماده شویم.

در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، از میان بازیکنان فکر می‌کنید برگ برنده ما چه بازیکنانی خواهند بود؟
تمام بازیکنان برای ما ارزش خاصی دارند. یادمان باشد فوتبال زنجیری از 11بازیکن به هم متصل‌شده است و همه بازیکنان هم در شرایط خوبی هستند. در این زمینه می‌توانیم به مهاجم‌ها اشاره کنیم که باید زحمات بازیکنان حاضر در میدان را به سرانجام برسانند و گلزنی کنند.

چقدر برای تیم ملی در جام ملت‌‌های آسیا شانس قهرمانی قائل هستید؟
ما هم مثل تیم‌های برتر آسیا، شانس قهرمانی داریم، اما باید مقداری واقع‌بین باشیم. شاید تیم‌هایی مثل کره‌جنوبی و ژاپن مقداری از فوتبال آسیا جدا شدند و دارند بهتر از ما در زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی، عمل می‌کنند اما ما هم بدون شانس نیستیم.

فکر می‌کنید در این رقابت‌ها زورمان به تیم‌های پرقدرتی مثل کره‌جنوبی و ژاپن خواهد رسید؟
قطعا ما ایران هستیم و کره‌جنوبی و ژاپن از ما هراس دارند. درست است این تیم‌‌ها توانسته‌اند مقابل تیم‌های پرقدرت اروپا پیروز شوند، اما این تیم‌ها وقتی مقابل ایران قرار می‌گیرند با استرس و ترس بازی می‌کنند و ما هم باید مقابل این رقبا در آمادگی کاملی قرار بگیریم تا بتوانیم عملکرد موفقیت‌‌آمیزی از خودمان ارائه دهیم.


تعداد بازدید :  134